SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

33 inlägg 13412 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486145 Sen måste man tänka på förarens arbetsmiljö!
Vill man ha beståndsgående finns H8 och Sampo.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

Andreas99  
#486146 Det var ett reportage från en med en H8 och en malwa skotare här i våras, har för mig att de pratade om 20-30kr mer per kubik.
Det är mycket möjligt att de hade, det får jag kolla upp. Men uttaget har iallafall inte blivit till 4m vägar i det fallet. Jag tycker men det kan vara fel, att man borde ha större möjligheter att göra rätt uttag och ett uttag av rätt stammar ju mindre av gallringsytan som upptars av stickvägar.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486147 Deras vägar var ca 3,5 m. Lär inte vara skillnad på 3,5 eller 4 m.
De hade dessutom tätare mellan vägarna än vid vanlig stickvägsgående.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

Andreas99  
#486151 Ja då var de inte något att ha på det objektet. Gör man 3,5m vägar med en vimekgrupp så tappar man ju hela poängen, enda undantaget är väl på åkermarksplantering där man måste plocka en rad och då får det avståndet. Finns ju ett gäng objekt där jag inte kan se att de har något att hämta. Först och främst objekt med dålig terräng eller långt att skota. Men av det som jag ser i filmen på det objektet så är de lätt värda 30kr mer per kubikmeter

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486153 Jag syftade på H8/Malwa gruppen!

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486155 Jag är skeptisk till att slingra så mycket i beståndet, tror det är stor risk för röta pga skador på rothalsar.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

Andreas99  
#486159
mb-man skrev:Jag syftade på H8/Malwa gruppen!

Oj det missade jag att de gjorde. Får ta och titta på det reportaget igen. Sa de något om varför de körde på 3,5m?

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486160
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:Jag syftade på H8/Malwa gruppen!

Oj det missade jag att de gjorde. Får ta och titta på det reportaget igen. Sa de något om varför de körde på 3,5m?

Har för mig det iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486161 Men men bara det är kört med en jätteliten maskin så kan det se ut hur som helst! ;)

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

Andreas99  
#486167 Hahaha nä inte för min del. Största kombinationen som jag har sett gör bra jobb är 911 och 810/830 i gallringsskogen. Större skotare så behöver de ha ett extra träd för att klara svängen där och ett annat för att klara det där osv. Men sen är frågan hur mycket mer det hade kostat att få ner stickvägen från 4,3 till 3 m och på det viset fått ett genom gallrat bestånd med rätt utag enligt mallarna.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

mb-man  
#486176 Tror själv att utfallet blir i stort sett lika vilken metod man än väljer. Viktigast är föraren.
Det jag vänder mig emot med dessa små maskiner är att jag inte tror de håller måttet vad gäller arbetsmiljö och hållbarhet vid professionellt bruk.

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

svampbob  
#486178 Ja visst är det så att arbetsmiljön är sämre i små maskiner och det gäller inte bara i skogen. Vimek har väl en maskin som har passerat 42000 timmar så nog kan man ha tur även med små maskiner.
Blir det nu så att jag kompletterar med en Vimek skördare så har jag inte tänkt att köra mer än max halvdagar Dels för arbetsmiljön och dels för att jag även måste hinna med att tjäna pengar.

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486243 Jag går och väntar sedan 16 månader på att få en 2:a gallring utförd på rätt brant mark. Virkesköpare föreslog för någon månad sedan att de kunde ordna avverkning och jag skulle köra fram med min odrivna Mowi 1250, jag avböjde. Några dagar senare skulle jag få testa ett nytt intressant koncept, H8+Vimek. Jag tackade nej även till det.
Förstagallringen verkar vara utförd med något väldigt konventionellt då det är rejäla vägar, skulle Vimeken då välja att köra till höger, till vänster eller mitt i stickvägen? :???:

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

Andreas99  
#486269
D Brown skrev:Jag går och väntar sedan 16 månader på att få en 2:a gallring utförd på rätt brant mark. Virkesköpare föreslog för någon månad sedan att de kunde ordna avverkning och jag skulle köra fram med min odrivna Mowi 1250, jag avböjde. Några dagar senare skulle jag få testa ett nytt intressant koncept, H8+Vimek. Jag tackade nej även till det.
Förstagallringen verkar vara utförd med något väldigt konventionellt då det är rejäla vägar, skulle Vimeken då välja att köra till höger, till vänster eller mitt i stickvägen? :???:

Vad skulle det bli för skillnad i pris, H8+Vimek jämfört med en normal stickvägsgående grupp? Är vägarna redan upphuggna för standard maskinerna så fins det ju ingen anledning att ha små maskiner om det inte är väldigt blött eller något sådant kanske. Men intressant att få mer siffror på hur priserna skiljer

Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående grangallring med Vimekgrupp (Video)

Andreas99  
#486279
mb-man skrev:Tror själv att utfallet blir i stort sett lika vilken metod man än väljer. Viktigast är föraren.
Det jag vänder mig emot med dessa små maskiner är att jag inte tror de håller måttet vad gäller arbetsmiljö och hållbarhet vid professionellt bruk.

Föraren är absolut viktig, men det gäller oxå att ge föraren rätt förutsättningar. Är man pressad att producera ett visst antal kubik i timmen för att firman ska gå bra så hamnar fokus fel kanske. För det går absolut att göra fina gallringar med en stickvägsgående skördare och en skotare i 810 klassen. Men man behöver kanske ha rätt att kalla in mellanzonsfällare där terrängen gör att vägnätet tar upp för stor yta annars, man måste få ihop ekonomin även om man snirklar lite i stickvägen. Jag får för mig att jag i väldigt många gallringar kan ta en slana på 4,5m och på 100m har jag behövt vinkla den tre fyra gånger för att vägen är smalare. I min värld gör man inte 4m stickvägar längre, man gör vägar som på sitt smalaste ställe är 4m

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).