Sågtimmer

Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

19 inlägg 23547 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Sne4  
#485919 Tack igen!

Jag får nog ta med ytterligare en fusklapp med i mobilen första gången med alla tips ovanstående också. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

JensSkoog  
#485929 En sak ingen har sagt något om är tiden det tar med manuelhuggning, @Sne4 :wink:

En jag pratade med nyss gjorde hela jobbet själv genom en vinter, sorterade hårdt och tog allt som inte var bra hem till ved. Men när sågtimmeret blev körd ut, blev alt klassad som massaved, eftersom det hade legat för länge. Det grundades i att jobbet hade tagit till långt utpå våren och på att köparna och dom som körer det ut prioriterar ner sådana leveranser, enligt han. :x

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Mossebo  
#485939 Jag brukar skriva ner den viktigaste infon på ovansidan utav handskarna. Slits ut ganska fort men brukar hålla tills man lärt sig dem.
Viktiga längder och diametrar på tall/gran. Likaså brukar jag inte hugga både gran och tall samtidigt utan hugger rent en sort först så blir det lättare att köra ut och ha koll på alla mått. Men detta beror ju oxå på förhållandena. All ved snekapar jag i ena ändan som märkning.

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Sne4  
#486114 Jag ska slutavverka runt 2ha, så det kommer att bli lite hämtningar. Det gäller nog bara att vara med så att inte min lilla plutthög bara åker med i farten..

Tidsåtgången i klent och eller tätt har jag redan märkt är brutal... Efter en halvdag i skogen och jag tittar på vad presterat kubikmässigt så är det inte uppmuntrande. Då är det å andra sidan just nu gallringsröjning jag håller på med.

Snedkapning i rotändan får jag ta med mig också. Nu var det dags för en dust till med ett eftersatt bestånd, nu gör det ingen att mitt måttband visar 30mm fel, nu vet jag ju om det :-bd

Tack för alla bra tips. Det känns som om jag har sparat en del lärdomstid!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).