Skördare

Elektronik-beskrivning till Valmet 942

22 inlägg 10229 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#486013 Någon som har information om elektroniken på Valmet 942 aggregat?
Jag har el-och hydraulikscheman men skulle behöva mer detaljerad info om kretskorten, scheman, info om pulståg m.m.
Tacksam för all info.



   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486685 Jag har inget schema tyvärr, men det finns nyttig info om hur grejerna ska fungera och om hur man justerar/felsöker dom i VMM1000-instruktionsboken: Instruktionsbok Valmet VMM1000
Kolla under Kalibrering samt under Felsökning.

Jag minns för övrigt att jag bytte nån trasig krets på kretskortet på mitt aggregat för många år sedan.
Efter att jag gjort en grundläggande felsökning var det relativt enkelt att hitta den felande komponenten genom att helt enkelt följa ledningsbanorna.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#486700 Tack för informationen. Jag har ocså instruktionsboken och den hjälper men ett kretsschema skulle underlätta för förståelsen av signalbehandlingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486910 Är det någon specifik del av signalbehandligen du är ute efter?

Jag minns att jag gjorde lite reverse-engineering när jag skulle hitta den felande kretsen men har troligen inte schemat kvar.
Det var väldigt enkla kretsar vad jag kan minnas, I princip förstärks bara pulserna från längdmätningen och för diametermätningen läggs signalerna ihop och förstärks.
Längd-givaren är en vanlig med två pulser som är förskjutna något, diametergivarna är specialtillverkade potentiometrar.

Det satt nån militärklassad IC som hanterade signalen som var trasig på min box, minns tyvärr inte vilken signal som var trasig men kretsen gick att köpa ny i alla fall.

Svärdläget är också en potentiometer om jag minns rätt.

Färgmärkningen har jag inte kollat på, men den såg relativt enkel ut också.

En lurig sak med elektroniken är hur den är jordad, åtminstone på min maskin.
Tappar man jorden till datorn så jordar den sig via färgmärkningen och sågmotorns solenoid, vilket inte är tillräckligt för att starta sågmotorn, men tillräckligt för att hålla den igång på halvfart efter att man har sågat.
Tog en stund innan jag fattad vad som var fel när den gjorde så. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#488854 Tack för din info . Jag är inte ute efter något speciellt utan bara försöka få lite bättre trygghet ifall något skulle gå fel.
Jag har hittat ett fel på ena diameterpoten. Man hade klämt av kabeln vid montaget av yttre skyddet. Jag skarvade om den och nu fungerar den bra. Jag har ringt till LEINE & LINDE AB och frågat om längdmätningspulsgivaren då jag misstänkte att de gjort den åt Valmet, och de tror att det är denna : Partno:535556-02 (RSI 591 51 ø6wf 9-36Vdc 100ppr HCHTL Ra.cab 2m sp

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Tosca  
#488875 Har du kollat vilken info Komatsu kan bistå med?

Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

JoTh  
#489052 Här kommer det kompletterande information till elektronikenheten på Valmet 900 seriens aggregat.
Då kan du mäta upp allt som behövs för rätt grundinställning av givare och felsökning över matningsspänning.
Observera att flera givare har gemensam matningsspänning.
Är det så att tex. diametern spökar kan felet mycket väl sitta i kapgivaren och vise versa,
men det märks om man mäter spänningen till givarna oftas.
Se bifogad fil för kompletterande information.

Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489053 Personligen skulle jag haft följande prioritetsordning vad gäller att lagerhålla reservdelar:
1. Diametergivarna.
2. Kretskortet.
3. Längd/svärd-givare.

Jag pratade med någon som kände någon som tillverkat diametergivarna och enligt utsago är dom lite special, bland annat ska dom tydligen var oljefyllda från fabrik (?). Brorsan har bytt minst en sådan genom åren.

Längdgivaren är vad jag har förstått en normal pulsgivare med två förskjutna pulser.
I och med att den sitter skapligt skyddad och är kopplad till mäthjulet med en lång stång så borde det gå att hitta en standardgivare att ersätta den med om den pajar och original ej går att gå tag på.

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#489086 När jag lagade kabeln till ena vinkelgivaren tog jag ett foto. BEI är ett företag som gör potentiometrar så det borde gå att få tag i en ny.
1514708961_vinkelgivare_942_bild_2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#489093 Hej Tosca
Jo jag har varit i kontakt med Komatsu och det verkar vara problem med delar till min gamla 901:a med 942- aggregat men de har varit väldigt tillmötesgående med att visa sprängskisser på detaljerna så man vet hur saker är hopsatta.
Delar får man nog jaga hos de ursprungliga leverantörerna om det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#489094 Hej JoTh
Tack för informationen om justeringen av aggregatet. Om du har mer liknande information är jag intresserad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491492 Jag hittade bilden på när jag reparerade elektroniken i aggegatet sist och kom därmed också ihåg vad som orsakade felet, nämligen att hela armen med matarhjulet lossade (!) och slet av kabeln till längdgivaren.

När jag lagat kabeln så ville längdmätningen ändå inte vara med, men felet låg i kretskortet och inte i längdgivaren.
Troligen blev det nån felaktig spänning när kabeln slets av.

Det som var trasigt var LM139J-kretsen som du kan se skiljer sig från dom andra i bilden, på bilden provkör jag elektroniken med 24V och längdgivaren inkopplad (inlindad i papper).
1515809939_dsc04397.jpg


Kretskortet är väldigt simpelt i den mening att det bara består av analoga kretsar.

Både LM124J och LM139J går fortfarande att få tag på, men vill du lägga upp ett lager av sådana för framtida bruk så kan det såklart vara vettigt :-)

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#492025 Tack för informationen. Jag börjar få kläm på detta nu. Som alltid är det viktigast att yttre hårdvara är ok. På mitt aggregat var "torsions-kudden" helt utslit en men jag hittade en ny så nu känns armen säker. Köpte den hos Kontima AB

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492077 Vilket sammanträffande, jag köpte också en sådan där gummibussning ("DR-S 45 x 80 ROSTA Fjäderelement") från Kontima för inte så längesedan och plötsligt blev längdmätningen pålitlig igen :-)
Tyvärr är diametermätningen trasig på min maskin och det felet sitter djupt inne i själva MD22-datorn.

Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

valmet862  
#492115 Har oxå ett 942 som längdmätningen trilskas på, mäter bara lite grann,och mäter ungefär lika dåligt både fram o bakåt. Några teorier? Felet kom dessutom över en natt då maskinen stod.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).