Oleab skrev:Ja.. här tycks vara ett otal av möjligheter. Vad kan ni tänkas göra självt? Själv gillar jag 810an, pga hur kranen sitter, och att den kan svängas framför - men jag vet inte om det även gäller dom andra. En skotare är dock mångfalligt bättre än vilken som helst huggarvagn och traktor i mitt tycke.
Hitta en som haft ett trevligt liv, är nog det bästa tipset
bgl skrev:Som vid alla begagnatköp krävs under hela förloppet 2 saker: tålamod och tur!
Skotare i tänkt storleksklass är hela tiden eftertraktade och därför högt, ofta alltför högt prissatta.
Fanns nyss en 30 år gammal rulldriven Blondin till salu för just 350.000 kronor.
810, Rottne F9 eller Gremo 950 som exempel har efter många tillverkningsår blivit allt uthålligare vilket är både till fördel och nackdel för begagnatköparen. Rätt exemplar kan ha mycket kvar samtidigt som fel exemplar har överlevt en hård tillvaro hos tidigare ägare och därför är tvärslut när den när blir till salu.
Ett alternativ är att gå upp ett nummer i storlek och leta en som inte är dödad av tung slutavverkning.
uffejohan skrev:Jag har en Rottne Rapid G 8 WD som går fram överallt. Min har styrbar boggie vilket jag uppskattar väldigt mycket, slingrar sej fram på ett helt annat sätt än andra. Klarar smalare stickvägar och framförallt snedlut bättre. Komforten i en annan världsdel än huggarvagn. Nackdelen är ändå dess storlek och tyngden. Skulle den rasa blir tyvärr nöjeskontot rätt dyrt. Jag kör bara på egna marker. Ska man utnyttja maskinens möjligheter behövs ordentliga slirskydd och då är transport på belagda vägar omöjligt. Att lägga på och av slirskydd på 700x26.5 hjul är inte det smidigaste.... Min har gått 16000 timmar och går som en klocka, inga rep överhuvudtaget de år jag haft den. Är trots allt detta positiva sugen på en Malwa 560....
Hellstenspojken skrev:
Ja huggarvagn funkar att hämta grannens brännved med, men i terräng kommer den ofta till korta tycker jag.
Vi har en hel del klippjobb som den skulle kunna göra, därför var jag inne på 810. Man klämmer ju fast gripen framtill vet jag, men var är kranens ändläge dvs. hur långt kan man snurra kranen framför sig?
590d skrev:Jag har sett en 810 med Nisula där innanmätet i svängcylindrarna var flyttat så att stoppet blev 90 grader till höger från hytten sett. Det är ju en kompromiss men den här maskinen var nog i yrkesbruk.