Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinschning, hur koppla stocken?

27 inlägg 11415 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinschning, hur koppla stocken?

Seb macahan  
#485773 Kanske en löjlig fråga, men hur kopplar ni stocken vid vinschning.
Förr körde jag med en starkran och sax. Men nu handar det ju oftast om enstaka träd. Lägger ni viern om eller kör ni med rundsling/stropp eller något annat? Tycker att man sliter viern mycket i onödan. Men har ni bra tips?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vinschning

erikl  
#485774 Snarkätting!

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

stegmaster  
#485776 På min förre vinch( farma rw53) med 6mm vajer, slo jag bara vajern rundt stammen, men som du säger så slits vajer snabbt när man gör så.
Nya vinchen som er en weimer 2200kg med 8mm vajer slipade jag bort lyftkroken som finns som endekrok, och istället satt dit en vanlig kättingkrok(som sitter på vanliga traktorvinchar), och kopplar då rundt stammen med snarkätting, precis som man gör med en vanlig 3 pkt traktorvinch.

Kedjekroken syns på denna bilden. (orginalt sitter det en gul lyftkrork.)

1513258192_20170407_100618.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

källshult  
#485777 jag använder snarkätting har vinschat rätt mycket och det sliter mycket på vajern om använder den som snara

Avatar Fallback

Re: Vinschning

olli  
#485778 Jag använder en wirestropp med pressad ögla i bägge ändar. Wiren ca 10 mm är så styv att den är lätt att trä under virkesbunten. Wiren är återanvänd från leverans av buntat armeringsjärn.

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

Vardon  
#485779 Snarkätting eller stropp beror lite på...

Helst grovände mot vinschen.

Gärna kedja av modellen som på bilden här. Dels att man har pinnen till hjälp för att få fram kedjan men även att du kan använda andra änden för att snara åt eller att låsa och lyfta.

Gäller att kroken passar bra i länkarna, det har jag sådär med...

https://www.toddtimber.se/wp-content/up ... 00x133.jpg

Ett alu-spett i ett stödben är trevligt att ha med sig.

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

anersimyra  
#485783 Lunningskätting från skogma.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485784 Sax är ju snabbare, annars snarkätting.

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

källshult  
#485787 beror ju på vad som ska vinscha är det stock då är ju sax bättre men ska man vinscha hela träd som jag har gjort till niab så är snara bättre och man kan snara åt flera trä

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Sandström87  
#485789 Domänsax är riktigt bra å vinscha med. Den styr stammen om men kommer mot stem eller stubbe. Den jag har griper tag i allt från klent till 70cm.
Finns på skogma!

Avatar Fallback

Re: Vinschning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485820 Använder oftast en fjäderbelastad sax

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Fredrik N  
#485916 Hej. På Hypron sitter det en glidkrok på vajern som man sätter öglan i som är i änden på vajern.
Fungerar väldigt bra med minimalt slitage på vajern.
Finns som reserv del hos Hypro.

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Blondin 750  
#485920 Jag har också bara goda vitsord om Hypros lösning. Jag hade en variant av den som finns att köpa idag men funktionen var densamma, tyvärr tror jag inte att jag har någon bra bild men man kan skymta vajeränden på den ena bilden. Ritade en principskiss istället så får vi se om det kan hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Vinschning

4bikes  
#485928 Jag nyttjar en rundslinga av tågvirke. 14 - 16 mm polyestersilke er bra. Lätt att håndtera, glider inte på trädet og är snält med vaiern. 3,5 meter tåg ger en bra rundslinga. Ânderna spletsas ihop.

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485938 Det som @Fredrik N och @Blondin 750 menar är antagligen en sådan här:

Bild


http://www.sonnys.se/index.php/skogstillbehor/lopkrok


Den är mycket bra, men runt timmer på stenig mark så slits vajern när den kläms mellan stock och sten. Föredrar då kätting eller sax.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).