Traktorer och processorer

Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

75 inlägg 23665 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#485702 dum fråga och hamnar kanske i fel forum

men varför köper man en jordbrukstraktor ombyggd till skördare?

vad kostar dom? 1,5 miljoner komplett?

kollar man vad man får för begagnad skördare för de pengarna så är valet ganska enkelt för mig.

visst kan man ha användning av en jordbrukare på sidan om, men är det verkligen så lätt att ta av kranen osv...

överbevisa mig gärna varför man bör skaffa en skördarbyggd jordbrukare :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

d@nne  
#485729 Jag sålde mina gamla skogsmaskiner och köpte ett traktorekipage som jag skördar och skotar med och det har jag inte ångrat en enda gång. Använder traktor på sommaren i jordbruket och vintern i skogen och har nu EN maskin året om istället för tre. I mitt fall så täckte servicekostnaden på skogsmaskinerna utan problem skogspaketet till traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#485745 vore intressant med lite mer info, vad sålde du för skogsmaskiner, och vad köpte du?

jag har mycket svårt att tro att det kan bli bättre totalekonomi med en "bonntraktor"

visst är det dyrt med delar till skogsmaskiner, men går komma lite billigare undan om de inte går i produktion, alltså om det inte gör nåt om maskin står någon/några veckor..

sen är det nog inte gratis att reparera en skogsutrustad bonntraktor heller.

och vissa markförutsättningar skulle jag inte vilja byta ut skogsmaskinerna heller, så fina marker är väl en förutsättning med..

väldigt intressant är det iaf :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Vilsten  
#485753 En annan fördel med traktor är väll också att man kan hjula mellan mindre objekt?

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#485756
Vilsten skrev:En annan fördel med traktor är väll också att man kan hjula mellan mindre objekt?


absolut kan det vara en fördel, men jag gissar man vill ha kedjor på en skördarutrustad traktor, går det bra att hjula med en sådan?

isf borde det kunna gå lika bra med en skördare tänker jag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Andreas99  
#485762
Camaro1969 skrev:dum fråga och hamnar kanske i fel forum

men varför köper man en jordbrukstraktor ombyggd till skördare?

vad kostar dom? 1,5 miljoner komplett?

kollar man vad man får för begagnad skördare för de pengarna så är valet ganska enkelt för mig.

visst kan man ha användning av en jordbrukare på sidan om, men är det verkligen så lätt att ta av kranen osv...

överbevisa mig gärna varför man bör skaffa en skördarbyggd jordbrukare :)

Din sista mening säger allt. Nej man bör inte skaffa en skördaombyggd traktor. Men man bör inte heller skaffa en gammal skördare eller en atv eller en hypro eller en skotare. Inget av det här kan vi normala skogsägare egentligen motivera utan det måste på nöjeskontot. Å ett nöjeskonto har andra regler. Själv kan jag se väldiga fördela med att bara behöva hålla en maskin igång och att en traktor är något som behövs på nästan alla gårdar.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#485764
Andreas99 skrev:
Camaro1969 skrev:dum fråga och hamnar kanske i fel forum

men varför köper man en jordbrukstraktor ombyggd till skördare?

vad kostar dom? 1,5 miljoner komplett?

kollar man vad man får för begagnad skördare för de pengarna så är valet ganska enkelt för mig.

visst kan man ha användning av en jordbrukare på sidan om, men är det verkligen så lätt att ta av kranen osv...

överbevisa mig gärna varför man bör skaffa en skördarbyggd jordbrukare :)

Din sista mening säger allt. Nej man bör inte skaffa en skördaombyggd traktor. Men man bör inte heller skaffa en gammal skördare eller en atv eller en hypro eller en skotare. Inget av det här kan vi normala skogsägare egentligen motivera utan det måste på nöjeskontot. Å ett nöjeskonto har andra regler. Själv kan jag se väldiga fördela med att bara behöva hålla en maskin igång och att en traktor är något som behövs på nästan alla gårdar.


jo visst är det så,

dock kan jag nog ekonomiskt försvara en motorsåg och en gammal traktor och enklare vagn, alt atv med timmervagn.

för att hugga egen ved och köra vindfällen etc.

det känns som nöjeskontot blir mindre belastat om man köper gamla skogsmaskiner ist för ny bonnskogsmaskin.

köper man en skördare för 400K och en skotare för 250K så har man skapliga maskiner.

sedan håller de även andrahandsvärdet rätt bra är min gissning då den största värdeminskningen är tagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Andreas99  
#485767 Precis en traktor finns det alltid jobb till, sen vilken prisklass man egentligen kan motivera på den är ju en annan fråga. Att köpa Atv och vagn för att köra ved är nog väldigt svårt att motivera ekonomiskt. Kostar inte mycket att be grannen med sitt traktorekipage köra det till en.

Jag tycker det är fel att jämföra ett nytt traktorekipage med en gammal skördare. Den som köper det nya ekipaget räknar nog med x antal timmar på traktorn proffosionelt om året. Sen att en del är skördning, en del skotning, körning i lantbruket, körning på byggarbetsplatser, snö skottning osv det är de möjligheterna som gör att man väljer traktor framför skördare. En skördare för 400 000kr har inte mycket kvar att ge som proffsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#485770 jag tror man har betydligt högre produktion i en skördare för 400K än en ombyggd traktor för 1500K

samt att en skördare för 400K har betydligt mer m3 att ge innan den är slutkörd än vad en ombyggd traktor klarar trots att det är nya grejjer.

att jag säger 400K är för att man då även kan köpa en skotare samt en traktor med lastare och ändå komma billigare undan än en ny ombyggd traktor.

man kan ta en skördare för 800K istället som ju ändå är billigare än ombyggda traktorn..

jaa jag har svårt att se vitsen med en ombyggd traktor om man ska använda den en del som skördare ist för att köpa, just en skördare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Ådii  
#485780 Det beror ju även på om du jämnför en större skördare med en bonntraktor så blir ju skördaren helt klart effektivare men tar man de mindre skördarna t.ex. sampo 1046 som har samma aggregat som vi har Nisula 325 så tror jag inte att skillnaden blir så stor. Sen kan ju även på en traktor uppgradera utrustningen efter behov t.ex. större kran, aggregat eller traktorn om man vill. På en beg. skördare kan det ju komma sprickor eftersom det oftast sitter samma kran på hela tiden men på traktorn kan man ju byta den innan den blir allt för slut. Samma med skogsvagnen så kan man ju uppgradera den och byta innan den är slutkörd, vi har nu vår 3:e vagn efter samma traktor på 10år och den andra kranen och det 3:e aggregatet på skördartraktorn.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Andreas99  
#485781 Vilken skördare talar du om? Jag skulle inte jämföra traktorn med en skördare större än en JD 770.
Större så kan man inte göra en gallring med max 3m breda stickvägar. Åh det är en del av traktorskörda/skota konceptet som jag gillar.

Vi hade en gammal Eva för många år sedan och körde hemma med. Jag funderar över att skaffa något igen. Ena stunden en rottne 2002/2004 nästa en kranman bärare/processor, för att sen tänka traktor kombimaskin som gnisten eller seb. Sen slår det över till att ha en stegmatare på en Moheda vagn, men så slår det mig att en stegmatare i kranen på en valmet 820 gremo 950 kanske är en bra idé.
För och nackdelar med allt.

Användarvisningsbild

Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#485802 Tycker de små skördarna och skotarna är dyra begagnad, jag tänker mig 1070 1110 eller 860/911 .2. Har gallrat 3 år i en grupp med 911/901 samt 860 så det går utmärkt enl mina erfarenheter

De är väl bara 20-30 cm bredare än en bonntraktor så vägarna blir nog ite märkbart bredare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Andreas99  
#485819 Jag skulle säga att det närmar sig en halvmeter i skillnad. Men det beror ju på vad det är för hjulutrustning på dom och storlek på traktorn.
Med en 860 blir det väldigt breda vägar om det behöver svängas lite eller man har lite sidlut. Hur lyckades ni göra förstagallringar med den kombinationen och ligga bra till i gallringsmallarna?

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Seb macahan  
#485845 Man känner sig nästan manad o göra ett inlägg i tråden.....
Men jag utgår endast för min egen del i resonemanget. Att hålla begagnade skotare och skördare i liv kan kosta mycket tid och pengar. Ibland har man tur men ofta har aggregsten gjort sitt och är den svaga länken. På skotarna är det drivlinan. På båda koncepten är allt frid och fröjd om man har turen på sin sida. Men när det bråkar så går det timmar, dagar till o fesöka och laga.
För min del, traktorn kan användas till mycket och det viktigaste argumentet: jag ska ändå ha en bra traktor till mina andra delar i verksamheten, då kan jag lika gärna uppgradera den.
Men har man inte provat något av alternativen så kanske det känns lockande med "riktig skogsmaskin". Många nämner produktiviteten som ett starkt argument för riktig maskin, men jag vill påstå att det är du som förare som är flaskhalsen oavsett ekipage. En duktig förare i en traktor skördare kan bräcka en hobbyförare i en skördare o vise versa. Likaså på skotning. Tyvärr så ser man oftast bilder och film från hobby förare (som mig själv) i traktor konceptet. Ska man bli duktig så maskinen nyttjas någorlunda får man köra mycket.
Detta gäller även stegmatat kontra fullmatat, den tidsvinst per stam det handlar om kan man hämta hem på andra ställen (om vi pratar självverksam).
Men allt är ju inte svart o vitt. Det handlar om nöjeskontot oavsett maskintyp.

Avatar Fallback

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

tallen100  
#485853 Det är inte svårare än att en skogsanpassad jordbrukstraktor är en kompromiss, alltså inte lika bra som en riktig skogsmaskin.
Det samma gäller en traktorgrävare, den är chanslös mot en riktig grävmaskin om det är skarpt läge.
Men däremot är dom allsidiga istället och det uppväger väl det mesta egentligen, såvida det finns behov för andra sysslor...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).