Motorsåg och handhållet

Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

13 inlägg 4945 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Sne4  
#461499 Jag har några 020av som jag tänkte sätta igång på. Nu är det 1/4" på de flesta av sågarna, men jag har tänkt konvertera någon till 3/8p.

Tyvärr så måste ju även plastdrevet till oljepumpen bytas, och det verkar inte finnas kvar som reservdel längre hos Stihl.
-Någon som vet om och var man köpa det?
Saegenspezi.de verkade ha det mest kompletta sortimentent av AM delar, men inte denna dock.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

JensSkoog  
#461610 Finns det ingen ÅF när dig som kanske har et sådant drev
inst i något lager av gamla reservsdelar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461639 3/8 kopplingstrumma 6kugg och oljepump drev finns att beställa hos Stihl. Eller pirat tillverkat...
Hämtade för några månader sen.
Det var värre med 1/4". Det blev annat än orginal.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Sne4  
#462612 Då fick jag äntlige efter några påstötningar svar från ÅF. Oljepumpsdrevet finns inte längre att beställa.
@Mange: du verkar ha bättre kläm på detta än min lokala ÅF...
har du något tips på vägen om delen i fråga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

JensSkoog  
#462618
Sne4 skrev:Då fick jag äntlige efter några påstötningar svar från ÅF. Oljepumpsdrevet finns inte längre att beställa.
@Mange: du verkar ha bättre kläm på detta än min lokala ÅF...
har du något tips på vägen om delen i fråga?

Ska höra med min ÅF om han fortfarande har.
Han har byggd upp genom många år, och då affären
gick konkurs köpte han hela lagret av delar in i nystartad affär.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462651 Jag tycker nog det borde gå att hitta på nåt vis. Söker man på internet hittar man dem, frågar man ÅTF så finns det.
Är du inärheten här så kom innom ska jag hjälpa dig.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Sne4  
#462671 Tackar, det vore uppskattat
Jag håller till uppe i Södermanland, så det är en bit ner till dig Mange. Anledningen till varför jag tjatat om dessa gamla sågar är att grabben börjar närman sig moppeåldern. Jag tänkte helt sonika tänkte ta en såg vardera, felsöka dem tillsammans med grabben, gå igenom alla fel, sedan så gör vi i ordning dem så de går bra. -Gör ju ingenting om något går sönder, reservdelssågar har jag ett par stycken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462730 Ring Stefan Melin i Kvicksund det är närmare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

JensSkoog  
#462834 Hej @Sne4
Gjorde en sväng till min ÅF idag. Det han inte vet om Stihl är inte värd att vita.

1499371907_oljedrev_stihl_020av_(3).jpg


1499371907_oljedrev_stihl_020av_(2).jpg




Det här oljpumpdrevet passar till 020av, sexkuggs 3/8 pico, och det har han på lager.
Men, för att vara säker, behöver han veta hur gammal sågen är, eftersom det gjordes ändringar på den nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Sne4  
#462849 Tack både @Mange och @JensSkoog.
Jag får kolla på sågarna hur det ser ut. Jag ringde Stefan Melin i eftermiddags och han hade ett drev också. Jag ska prova att åka dit på lördag. Han hade visst en del. T.om häcksaxtillbehöret, så risken finns att det blir lite fler saker...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463103 Misstänkte det skulle lösa sig på nåt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

Sne4  
#485721 Jag tänkte passa på att skicka en sen uppdatering på hur det gick:

För att vara ett hopplock från skrotbingen så gick den över all förväntan. Blev lite förvånad när jag märkte att det var ungefär samma klipp i 020 av BIG som i min MS200, med skillanden att gammelsågen "låter" vassare...
-Den 020:n som jag körde när jag var liten måste varit ganska sliten i förhållande till denna, jag kom ihåg den som mycket slöare.
Lite tyngre givetvis än efterträdaren MS200, men ingen dålig såg att ha med som reservsåg när det är smått som ska sågas.

1513236605_20171126_083706[1].jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020av oljepumpsdrev 3/8p - var köpa?

johan eriksson  
#485758 Gamla 020 AVP super och big går något jävulskt bra när dom är friska och rätt justerade :-BD dom slår många av dagens sågar i samma storlek. Enda nackdelen är avvibreringen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).