Sågtimmer

Sågtimmerkvalite och framtid.

9 inlägg 6579 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågtimmerkvalite och framtid.

Träförädlare  
#485733 Vilka kvaliteer tror ni kommer o efterfrågas i framtiden. Kommer det o fortsätta vara efterfrågan på frodvuxet poröst virke med dålig kvalite eller kommer det bli efterfrågan på tätvuxen fura o gran.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

Bax  
#485740 Tittar man på samhället i stort så är det ju billigt slit-och-släng som har gällt de sista tjugo åren.
Jag tror det kommer fortsätta så.
Det finns väl alltid de som vill ha kvalitet, men de kan vara svåra att hitta.

Användarvisningsbild

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485741 Förmodligen lär det bli fortsatt efterfrågan på relativt frodvuxet virke, skulle jag tro. Plywood, korslaminerat + diverse bioplaster, durapulp etc.

För små aktörer kan det nog finnas utrymme att nischa in sig på tätvuxet de luxe, men knappast för de stora aktörerna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

sundelius  
#485771 Delar tyvärr tidigare talarnas framtidsprognos :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

Smålandshuggarn  
#485824 Tror o hoppas på bättre kvalite 🙏

Avatar Fallback

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485862 Jag satsar på kvalitet så mycket det går, Jag är ingen snickare men det är väl mest i fönster och dörrar man tjänar på bra kvalitet. Bar folk fattar att PVC-fönster är inget som gynnar klimatet.
Man kan också undra hur länge den frodigväxta granpanelen håller sig jämfört med det speciellt utvalda virket man hittar i äldre hus.
Påsenare tid har man läst om byggformar och trä-läktare som rasat. Kan det vara konstruktionsfel eller hade rasen kunnat undvikas om man ställt större krav på virket?

Avatar Fallback

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485865 Kan tänka mig att importländerna tycker att nordiskt virke är bra men dyrt. Tvivlar på att de vill betala mer för tätvuxet virke om det inte ska vara till något väldigt speciellt.

Användarvisningsbild

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

Mats_Orberga  
#485873 Jag gör en del byggjobb och jag tycker faktisk att kvaliteten går åt rätt håll. Både reglar och panelvirke är överlag bra, både sett till kvistighet och andra fel som sprickor och vankant. Däremot river man loss mycket skitvirke från hus byggda på sextio och sjuttiotalen, främst råspånt och ytterpanel.

Jag ser också mycket frodvuxet i skogen men det virket verkar inte hamna på sågverken i någon större utsträckning. Det som retar mig mest är nog att ingen verkar titta på vilken sida som ska vara upp när virket hyvlas. Nu är det säkert en maskin som matar in virket i hyveln men ändå. Spikar man fast en panelbräda med kärnsidan inåt är det ju inte brädans fel om den spricker med tiden.

Jag tror att vi i framtiden kommer att få se mycket mer av produkter där träet sönderdelats och sen pressats till ny form, framförallt som konstruktionsvirke. Som ytskikt, panel, läkt mm. tror jag vanligt virke kommer att leva kvar.

Avatar Fallback

Re: Sågtimmerkvalite och framtid.

Flax12  
#486024
Träförädlare skrev:Vilka kvaliteer tror ni kommer o efterfrågas i framtiden. Kommer det o fortsätta vara efterfrågan på frodvuxet poröst virke med dålig kvalite eller kommer det bli efterfrågan på tätvuxen fura o gran.

Tror att det kommer vara efterfrågan på alla kvalitee`r. Mode och nya sätt att använda trä på kommer att sörja för att efterfrågan kommer hållas vid liv på alla kvaliteer. Tror på svenskt skogsbruk!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).