Motorsåg och handhållet

vilken såg ska ja ha då?

45 inlägg 9720 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

jannee  
#485422 Är bara till att förklara vilka fördelar det är att ha TVÅ sågar med sig åt skogen.
Bl.a om du fastnar med en, hur enkelt och MINDRE riskabelt det blir när du kan ta rätt såg till rätt objekt.
Du kommer att var mindre trött när du kommer i.o.m. att du kan kvista med den mindre medans du använder den större till de grövre objekten.
Två sågar varar också dubbelt så länge som en såg och inga sågar blir billigare, bättre handla nu medans du har råd, nästa gång kanske sågarna blivit för dyra :mrgreen:
Skulle mot all förmodan en såg krångla har du den andre i reserv.
Fler ursäkter :grin:

Eller ta till det grova artilleriet :!: -
- Inte skulle frugan väl kunna tänka sig diska med tandborsten eller borsta tänderna med diskborsten :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

johan eriksson  
#485424
Camaro1969 skrev:så många dagar jobbar man nog inte ens i skogen varje år :)

Jag har inte ens någon skog :d :d :d

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

mikael_s  
#485432
Camaro1969 skrev:då kommer 10000 kronorsfrågan...

hur framför man till sin fru att man behöver 2 sågar :D hahaha


Ja det kan vara lurigt. Har du otur lägger hon vantarna på den ena och vill med i skogen.

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Sne4  
#485445 Klart du ska ha 2 sågar!

Börja med en lätt såg till klent. Jag har en MS200, den är ju föregångaren till MS201. Givetvis går det att köra lite grövre, men då får man tänka på att sågen bara har 35cc.

Om du ska göra lite grövre, så kan en 50cc som MS261 givetvis klara klent och grövre. Ska du bara ha en såg så hade mitt tips varit på en såg i den klassen. Då kan du givetvis köpa den mindre senare i stället...
Jag tycker inte att man ska glömma bort MS193. Om du känner att en 50cc såg är den som ska användas mest men ändå vill ha en lättare kvistningssåg så är den ruggigt lätt och tycker jag en vettig såg i förhållande till priset.

Jag fällde ett par almar som var en 70-80cm i diameter med en 45cc såg (MS250). Inga problem, men nog önskade jag att det hade varit lite mer klipp i sågen.

Som Jannee skrev - det är bra att ha en reservsåg med sig ut i skogen. Sågar man fast sågen så ska man inte börja rycka och dra i den, det kan bli dyrt. Idag lyckades jag med konsstycket att startsnöret gick av. Bara att ta reservsågen och fortsätta. Inte kul att behöva ge sig hemåt och leta startsnöre om man bara har en såg med sig.

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485540
Camaro1969 skrev:ser att jonsered kostar typ 5500:-

det är CS 2253, finns det olika?

stihlen och husqvarnan kostar drygt 1000:- mer verkar det som?


De jag skrev är alla proffssågar. Det man behöver ha koll på är värmen i handtagen. Jonsered skriver värme som W alltså 2253W, Hva kallar sina XPG, Stihl VW

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485576 Börja med den lättaste med handtagssvärme, det är väl ms201?

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

axwell  
#485581
Mangan skrev:Börja med den lättaste med handtagssvärme, det är väl ms201?


Har den handtagsvärme ?
Kan inte se det i specen.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... 1-C-M.aspx

Shindaiwa är nog bland dom lättaste och har ett lägre pris.
http://www.samuelssons.nu/shop/product/ ... motorsagar

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

röjar kalle  
#485586 Köp en 70 kubikare går att såga både klent och grovt.Varför ha två när du bara behöver en rejäl såg. :lol:

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

MDin  
#485596
röjar kalle skrev:Köp en 70 kubikare går att såga både klent och grovt.Varför ha två när du bara behöver en rejäl såg. :lol:


Fråga: Kör du bara 70cc till allt?? Om så är är jag avis på din styrka i armar å rygg.
Jag kör två hqv 35cc, 50cc å en Stihl på 70cc. Det skulle inte falla mig in att kvista med 70:tian. Den är till det övergrova å 50 till kvistning, 35:an hemma på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

tallen100  
#485606 Kalle kör med storsågen jämt finns en bra film när han fäller och kvistar, går som en dans \M/ \M/

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485613 Är inte 70cc lite klen? Kikade på hva 3120 på 120cc det borde ju vara en betydligt bättre såg än nån futtig 70 kubikare?

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

Westra Aros  
#485620 Dagens 90 kubikare är lagom till det mesta.

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485700 vad jag förstår finns inte stihls 201 med handtagsvärme, utan bara de större, tex 241 och 261 med tillägget W för värme i beteckningen..

det var ju synd, men det väger väl några hundra gram extra och det gör nog mkt på en sån liten såg

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485706 Hmm, hade för mig att det fanns värme. Synd!

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

Umea  
#485981 Så Roligt med skogsköpet !

Stort Grattis !

I möjligaste mån bör man tänka på kroppen och försöka undvika belastnings och förslitnings skador.

Det är därför en fördel med två olika storlekar på sågar.

Snart är det jul så möjligheten finns ju att du presentar henne ett motorsågs körkort och en liten nätt motorsåg.

Då kanske du kan låna hennes såg ibland.

Lycka till !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).