Traktorer och processorer

Traktor för jordbruk o skog.

31 inlägg 34478 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48450 Det finns ingen direkt elektronik på 600 och 300 modellerna, det som finns under hytten är mest hydraulrör mm.

Nackdelen med 600 är att dom har centrumdrift till framaxeln, 300-modellerna blir högre tack vare sidodriften.

Dock är det lättare att få runt stolen i en 600-serie.

Åk till en handlare och spana in modellerna först och främst, detta är ju bara min uppfattning.

Traktorerna gör 30 eller över beroende på hur mycket motorn får varva ut, tror dom ska göra 29,5 eller något vid standardvarvtal.

Senare 300 har 40km/h låda.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48495 Jag har varit inne på 505 el 605 oxå men tycker dom är jäkligt dyra för att vara så gamla. har ingen lust att ge runt 140 tusen plus moms för något som har rullat nästan 10,000 timmar. Sen tycker jag det är trångt för benen, när man plöjer. Vill sitta vriden åt höger. Men det kanske går ändå för panelen. Annars lutar det åt en Valmet 455 el 465. Var idag o kollade på en Valmet 455 -89. Var en jäkla rishög, trasig i hytten o läckte olja i hydraulen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48548 Kolla priserna i Norge på finn.no.Lägg på kurs,moms,frakt,maskinprovning så kan det verka skapligt ibland.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48670 Tänkte bara höra vad ni tror o tycker om case ih. Hur fungerar dom i skogen o i jordbruket. Jag har fått nys om en Case Ih 745xl -90, kalasfin o grymt välvårdad. Gått 2.100 timmar. 1 ägare som ska gå i pension o sluta med jordbruket. Jag har varit o kollat på den. Den har ju bra hydraul kapacitet 50 lit. 4 wd. Rätt stor fin hytt. Har någon haft någon sådan eller har erfarenhet av dom. Går dom att jämföra med en Case Ih 844 xl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48719 http://www.tractordata.com/farm-tractor ... ctors.html
844 har lite mer hk, kanske lite tyngre ca 100kg, kanske nåt tillbehör extra.
Både 745 & 844 är tysktillverkade. Trevliga traktorer, nästan jämförbar med Ford.
Har man vant sig vid Valmets hytt och hoppar in i en IH så känns det som att komma till Amerika.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

stegmaster  
#48728
Slurfi skrev:Har man vant sig vid Valmets hytt och hoppar in i en IH så känns det som att komma till Amerika.

Jag utgår från at du menar den elendige finnish och kvalite som gälls der. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

gonzzos  
#48821 Hej tycker du ska ta en titt på newholland typ TL 80-90 där får du en mycket bra skogs traktor med rymlig hytt utan skogsombygge.den funkar fint till plogen med och jag tror du kan få fatt på en skaplig för under 200...
vi har en som gått 1500tim klander fritt nu. :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48853 Ja det kanske är en bra traktor. Jag hade en granne som hade en Fiat 80-90 och han var helnöjd med den. New Holland är väl kanske ändå bättre o rejälare. Det var ett fint ekipage ni hade. Hur har ni löst fästet för spakpaketet. Har ni satt fast det på någon balk eller dyl? Får kanske ta mig en titt på New Holland oxå. Dom som åker Case Ih ville tydligen inte erkänna det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48876 Det finns lite skoj grejer på Blocket:
New Holland TL 90 PS Skogsbygd
Lastartraktor New Holland L 75 Turbo (90 hk)
Sök på det så ser du fina maskiner som dessutom går 40kmh.
Ford 7610-4 Lastare trima 1620 -90
Traktor med lastare ford 7740 sle
Dessa två lite närmare din prisklass.
Kopiera texten och klipp in på Blocket så hittar du dem.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48910 Jag kör CASE IH 956 XL -89 och tycker det funkar mycket bra. Inget jag skäms för. :smile:
Fördelar:
Bra viktfördelning, driver grymt bra.
Stor hytt med bra sikt och gott om utrymme, går bra att snurra stolen.
Bra svängradie.
Godkänt oljeflöde.
Nackdelar:
Tung koppling.
Går lite fort på backen.
Storleken.
Mycket krafs under, bukplåtar rekomenderas.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48912 Okej. Jag tycker oxå att Case Ih verkar ha bra stora hytter och likadant bra viktfördelning. Verkar rättså bränslesnåla oxå. Bra värmesystem med värme på golvet vilket många nyare traktortillverkare verkar ha glömt. Skönt med värme på fötterna vid körning vintertid. Sen verkar det vara bra växellåda med reduktionslåda istället för en massa strulande snabbväxlar som ägaren innan slagit i högläge vid full gas. På min Bm 650 har vi aldrig renoverat snabbvxl, har alltid använt koppling vid uppvxl. Den har nu gått snart 7.000 timmar. Bukplåtar är det generellt gällande alla Case Ih modeller? Sitter inte passagerar-sätet ivägen för att få runt stolen? Jag har funeringar på 844 xl el. 745 xl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48942 Jag har en 745xl (tysk framände)men låg-hög-back spaken är INTE synkroniserad på dom,men nog 1-4 an
Att svänga stolen tror jag inte blir till nå höjdare direkt,hytten har inge rum nertill bak
Som torrhötraktor är den perfekt,vid sädesodling i mindre laget 8)

Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48984 Håller med att dom är bränslesnåla, inget att jämföra med en 650. :)
Samma med värmen, har du dessutom AC så är det riktigt bra. Kör mycket snö med min, lätt att hålla jämn värme och immfritt.
Tycker också att det är bättre med reduktionslådan, däremot så är växelspakarna rätt sladdriga men funkar.

Skulle tro att bukplåtar är att föredra på alla lantbrukare, men Case IH har mycket krafs under.
Inte säker på hur det svartvita ser ut, men tror dom är rätt lika under.
Passagerar sätet är ivägen om man ska hela vägen runt, men det sitter med 3 skruv, lätt att ta bort.
Vid mindre körningar så har jag det sitter i, man får en rätt bra vinkel ändå.
Som Simba skriver så är det lite tight bakom stolen, men undrar om det skiljer mellan modellerna för på min går det att få plats.
Inte så man njuter direkt, men det går.
Tycker det fungerar bättre än många andra hytter jag suttit i iaf.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#49782 Jag var o tittade på en case ih 844 xl- 89. Den gick det att få runt stolen i och fanns plats för fötterna. Var lite trångt när jag kollade eftersom sätet satt på plats. Det lutar åt en case ih eller valmet. Hade jag råd skulle jag kunna tänka mig en valmet 700 eller en A 75 men dom är grymt dyra tycker jag. Iallafall för min verksamhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Mats KarlssoTFnSYH  
#50024 Har en Mf 675 och är jättenöjd med den,har en rejäl bukplåt under och den känns bra att ha när man sitter o gungar på en sten/stubbe.Lite trång hytt kanske. Man bör kolla hydraulpumparna, för dom sitter väldigt oåtkomligt,tror man får dela hela traktorkroppen för att komma åt dem!(bör man väl alltid mäta iofs)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).