ATV och UTV i skogen

Köpa fyrhjuling. Vilken?

86 inlägg 143248 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Stimpy75  
#483492 Du nämner skillnader på ljuddämparen, vilket är uppenbart bara av bilder, men vad är den praktiska betydelsen?
Jag har själv siktet lite inställt på en TGB, mest för skojs skull. Jag har redan en Iseki för snöröjning, skogsvagn m.m.
När du väljer 4-hjuls drift och diff.lock. Låser den upp alla 4a hjulen stumt då?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Nalle907  
#483566 Allvarligt talat, enda skillnaden jag har noterat är att den har fått ett råare avgasljud, men å andra sidan har jag inte hunnit köra mer än några km med den än.
Japp, kör man full diff så låser den hjulen = inte rekommenderat att försöka svänga i någon högre hastighet då det kan resultera i en sprängd framdifferential. Jag har sett det på en Goes, och det blev tydligen en dyr affär.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

unkisen  
#484292 Köp en Honda trx 500 så blir du inte besviken, möjligen en Grissly om du inte hittar någon Honda...

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Nalle907  
#484300 Mja, för den körning han anger finns det knappast någon anledning att köpa en Honda eller Yamaha. Dessutom, en 2016 års TRX 500 = 110.000 kronor, en 2017 års TGB 550 = 59900 kr (annonser på Blocket, båda säljs av företag).
Man kan köpa mycket extrautrustning för den prisskillnaden, t.ex hasplåt + drivaxelskydd 5995:-, plogsats 6995:-, förlängd garanti till fem år 3750:- och ändå ha en bra slant över till annat.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

unkisen  
#485426 Eller så köper man en begagnad för de pris han skrivit och har en maskin som håller i 10 år och där de finns reservdelar att får tag på om de skulle behövas. Köpa billigt är dyrt! ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Nalle907  
#485457 Mja, jag vet inte om TGB är en "billig" fyrhjuling jämfört med sådana märken som Goes eller CF Moto, däremot vet jag att TGB är slitstarka och tål att plågas. Hade de inte varit det, hade inte franska armén använt dem som spaningsfordon..
Men visst, man kan köpa en tio år gammal maskin av ett "känt" märke, men då har man inga garantier och ingen trygghet om/när den går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Holmbo  
#485561 Jag har en lite udda TGB, dvs 450 4x4 med frontdiff, bland de sista med förgasarmotor. Detta då jag inte vill tranportera den för service (med båt), förgasare klarar man utan PC och program mm. Använt den i 4 år och har inte tyckt att den varit för liten trots rätt mycket jobb. Har inte haft minsta bekymmer, detta endast i terräng. Styrservo finns dock på önskelistan.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488427 Har nu kört med vår Goes i ett år utan problem. Dock ingen körning med skogsvagn i terräng.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Hema  
#488455 Ska inte säga att om någon maskin är bättre eller sämre, men det är stor skillnad på att köra med och utan kärran i skogen. Att Yamaha inte utrustar sina Kodiak (förutom SE Special Edition) med låsbar frontdiff är rent ut sagt för djävligt. Helt värdelöst att snåla in på en sådan sak. Sedan är inte originaldäcken direkt dåliga, men de är inte bäst på något, kanske som all-around.. De som satt på min Yamaha är iaf väldigt lätta.

Ska man va i skogen är 8-lager bra, minst 6. Mönstret ska gärna ha flera klackar inte som de där lerdäclen som ska spruta bort material. Skadar bara marken och skadar rötterna. Men med riktiga skogsdäck blir det en slöare maskin, så ett variatorpaket kan vara på sin plats.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Karl.a  
#491354
tallen100 skrev:Tvåtaktsmotorerna som AC hade i snöskotrarna brukade vara så vassa så dom skar :mrgreen: , synd för fjädring o.s.v kunde dom göra...

Har själv en ac. Ac konstruerar och skickar ritningar till suzuki som tillverkar motorn ända tills i år då dom gör egna 2-takts motorer och har yamaha 4-takts motorer som i sin tur har genesis som tillverkare. Skidoo och lynx har rotax och polaris har fuji. Kan säga att ac har i snitt mest hk och håller bäst medans brp skidoo skär ihop ofta och äter remmar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

jrundhovde  
#508431 Har inte provat något annat. Men jag är nöjd med min CF-moto 520 som jag köpte i fjol. Använt den till att släpa ut virke och ris. Båda med skogsvagn och lite utan. Jag tycker man får mycket för pengarna med den.
Kommer dock sälja av den nu då den inte genererar in så mycket som jag trodde till verksamheten med trädfällning stadsnära. Du får hålla utkik på blocket.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Åke Nilsson  
#516381 Akta dig för polaris är ingen kvalitetsmaskin.
Hade en polaris 570 Sp traktor 2016.

Blev återköp via generalagent polaris scandinavia efter 2 år.
Polaris trodde inte dom skulle kunna få mig nöjd som kund....

Slarv vid fabrik i polen med osmorda aramsbussningar som fick bytas efter 60 tim.
Styrstag glappa trots 2 byten,inte tätade heller.
Hjullager glappa runt om efter 160 tim 250 mil.
Jänkarna har ingen hög tolerans då en del fått limma fast hjullager i lagerhus.

Växlar som hoppar in ur. Låg och bak.

För kraftig motorbroms i samband med 2wd gör maskin farlig vintertid, bättre med konstant 4wd inkoppling.

Otrevliga smällar från transmission vid häftigt gas släpp samt smällar vis start försiktigt på hårt underlag med högväxel.

Variator a la polaris som skoter ute,sliter onödigt på rem och startar inte lika mjukt som en arctic eller yamaha med oljekyld centrifugal koppling före rem med konstant ingrepp.

Avgasröret avger kraftig värme höger benet och nya 2018 har plastsköld för att förhindra värmestrålning.

Ljusinställning på maskinen omöjlig låg alltid för högt och återförsäljare hällgrens motor klarade inte av att fixa det heller....

Skulle köpt en yamaha grizzly 700 men 2016 kunde inte yamaha leverera föränn mitt i sommaren så då blev det polaris.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Huggar Herman  
#516387
Åke Nilsson skrev:Akta dig för polaris är ingen kvalitetsmaskin.
Hade en polaris 570 Sp traktor 2016.


Då måste du ha haft otur och fått ett måndagsex.
Jag har en exakt likadan som gått utan problem.
Håller dock med om att motorbromsen ibland är lite för häftig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Åke Nilsson  
#516410 Tycker inte om växelreglaget på polaris heller.
Vansinne när man plogar mycket ha växlarna i rak skåra.
Lite spänn på lådan i snödrivan och vips har du gått förbi backen.
Bättre på gammeln -2002 som på en bil..

Orginalfjädrar borde vara starkare från fabrik om man köper traktorregistrerad.
Spänn till max och bara provat timmervagn 2 lass och diverse plogning men a ramarna stog rakt ut eller neråt.

En på youtube klagade hur dom byggt 570 att den är lägre ner mellan fram och bakaxel till vilken nytta ??
Man vill ju ha den hög under magen..

Lyfter upp maskinen vid smörjning av a ramar mm då känner man av glapphet direkt på maskinen

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Davvi  
#516417 Låter som du haft riktigt otur med din maskin, eller var förväntningarna för höga? Sportsman 570 och Grizzly 700 ligger ju en bit ifrån varandra både prismässigt och i storlek.
Säger inte att Polaris är felfria men känner inte alls igen problemen :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).