Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80385 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485239 Japanther i storlek 50 köpte jag på Racerdepån i Falköping, som tog hem dem på specialorder. De tog även hem Wölvhammer i storlek 50 åt mig. De har annars inte 45 NRTH:s produkter i sitt normala sortiment.

Skoöverdragen köpe jag på Team Sportia i Skövde, som just då råkade ha de största storlekarna (48-49) på hyllan. Det var bara att hugga, så att säga. Annars har Roseversand i Tyskland skoöverdrag i ännu större storlek (49-52), som jag är sugen att testa till just Japanther och Wölvhammer.
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485568 Hittade f.ö. en intressant infosida om skoöverdrag
https://guider.wiggle.se/k%C3%B6pguide-sko%C3%B6verdrag
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488097 Invigde min "nya" tjänstecykel idag, när jag letade vindfällen. Den funkade bra, men skulle kanske tjäna på att ha några kuggar till i bak om jag ska cykla med t.ex. en röjsåg. Fotbroms känns dock väldigt ovant.

/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 26 dec 2017, 16:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488100 Samtidigt testades även klossförsedda pedalplattor med tåclips.



Även dessa fungerade bra, men det kändes ovant med tåclips. Det var ju 23 år sedan jag senast cyklade med tåclips...

Vitsen med dessa SPD-komplatibla tåclips är ju att jag kan cykla med t.ex. huggarkängor på en SPD-försedd cykel. Sålunda kan jag välja bland många olika cyklar när ny jag ska ut och jobba i skogen. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488123
Niking skrev:Invigde min "nya" tjänstecykel idag, när jag letade vindfällen. Den funkade bra, men skulle kanske tjäna på att ha några kuggar till i bak om jag ska cykla med t.ex. en röjsåg. Fotbroms känns dock väldigt ovant.
DSC_0443.JPG

/Niklas

Var finns röjsågs- och motorsågshållaren :???:

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488131
th skrev:
Niking skrev:Invigde min "nya" tjänstecykel idag, när jag letade vindfällen. Den funkade bra, men skulle kanske tjäna på att ha några kuggar till i bak om jag ska cykla med t.ex. en röjsåg. Fotbroms känns dock väldigt ovant.
DSC_0443.JPG

/Niklas

Var finns röjsågs- och motorsågshållaren :???:

Tja, så långt har jag inte kommit med cykeln ännu. Blir kanske någon cykelkärra så småningom ;-)

Edit:Men jag ser vissa problem med att montera t.ex. en Ekengårdslåda på pakethållaren. Det kan ju bli svårt att hålla balansen med en motorsåg i den lådan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

granqvist  
#488280
Niking skrev:
th skrev:
Niking skrev:Invigde min "nya" tjänstecykel idag, när jag letade vindfällen. Den funkade bra, men skulle kanske tjäna på att ha några kuggar till i bak om jag ska cykla med t.ex. en röjsåg. Fotbroms känns dock väldigt ovant.
Bilagan DSC_0443.JPG finns inte längre

/Niklas

Var finns röjsågs- och motorsågshållaren :???:

Tja, så långt har jag inte kommit med cykeln ännu. Blir kanske någon cykelkärra så småningom ;-)

Edit:Men jag ser vissa problem med att montera t.ex. en Ekengårdslåda på pakethållaren. Det kan ju bli svårt att hålla balansen med en motorsåg i den lådan.
/Niklas


Drog en BOB yak cargotrailer i somras i dryga 700 km. Med lite påbyggnad skulle det nog gå att transportera både röj- och motorsåg på den.

Gjorde en liten nergradering på min gamla gamla mtb inför vintern och monterade originala, odämpade, framgaffeln. Varken skiv- eller v-bromsar här ;-) En uppgradering var däremot Schwalbes Ice Spiker Pro däckena. Var beredd på att kriga under första cykelpendlingsfärden, men trots ett nästan öronbedövande oljud på bar asfalt gick dom ofattbart lätt. Dubbarna ska vara en blanding av aluminium och karbid.




Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488281 Se där! Ännu en seriös vintercyklist! Välkommen i gänget.

Får kanske börja spana efter en lämplig cykelkärra till röjsågen och motorsågen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488418 Någon som kör vintervättern i år? http://www.abloc.se/events/abloc-winter-challenge-2017
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Tosca  
#488560 Den verkar mer all-inclusive än sommarvarianten.
Kanske inte lika hysteriskt mycket folk heller.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488573 Jo, det loppet verkar vara trevlig, om än ansträngande.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Nicke78  
#488689
Niking skrev:
Niking skrev:Då har jag äntligen införskaffat mig en hurtbullecykel i modern tappning. Med 40 mm breda 622-däck, samt 48/32 i fram och 11-delat 11-32 i bak, blir det en ypperlig grusvägsracer. :-)
DSC_0366.JPG
DSC_0363.JPG

/Niklas

Egentligen skulle det vara racerpedaler på denna hoj, men jag vill helst köra mtb-pedaler på den. Dels för att jag redan har bra skor för mtb-pedaler (det är hopplöst att hitta bra racerskor i storlek 48-49 på lager hos cykelhandlarna), dels för att det kan bli en del ofrivilliga promenader med cykeln när grusvägarna övergår i sönderkörda och/eller igenväxta vägar...

Problemet med mtb-pedaler blir dock att pedalaxlarna blir för korta, varpå jag trampar hjulbent på cykeln - ofta med åtföljande knäproblem! 😡

Problemet löstes dock elegant med 20 mm s.k. knäräddare (engelska knee savers). Premiärturen avklarad utan några problem! :-)
/Niklas

DSC_0377.JPG

Så det är kanske därför mitt dåliga knä gjort sig till känna nu när jag skaffat mtb skor [emoji848] innan körde jag utan klick o fick aldrig ont i knäna.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488690
Nicke78 skrev:
Niking skrev:
Niking skrev:Då har jag äntligen införskaffat mig en hurtbullecykel i modern tappning. Med 40 mm breda 622-däck, samt 48/32 i fram och 11-delat 11-32 i bak, blir det en ypperlig grusvägsracer. :-)
DSC_0366.JPG
DSC_0363.JPG

/Niklas

Egentligen skulle det vara racerpedaler på denna hoj, men jag vill helst köra mtb-pedaler på den. Dels för att jag redan har bra skor för mtb-pedaler (det är hopplöst att hitta bra racerskor i storlek 48-49 på lager hos cykelhandlarna), dels för att det kan bli en del ofrivilliga promenader med cykeln när grusvägarna övergår i sönderkörda och/eller igenväxta vägar...

Problemet med mtb-pedaler blir dock att pedalaxlarna blir för korta, varpå jag trampar hjulbent på cykeln - ofta med åtföljande knäproblem! 😡

Problemet löstes dock elegant med 20 mm s.k. knäräddare (engelska knee savers). Premiärturen avklarad utan några problem! :-)
/Niklas

DSC_0377.JPG

Så det är kanske därför mitt dåliga knä gjort sig till känna nu när jag skaffat mtb skor [emoji848] innan körde jag utan klick o fick aldrig ont i knäna.

Kanske det. Gör en bikefit hos en duktig cykelhandlare, så får du svaret svart på vitt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491165
Niking skrev:Invigde min "nya" tjänstecykel idag, när jag letade vindfällen. Den funkade bra, men skulle kanske tjäna på att ha några kuggar till i bak om jag ska cykla med t.ex. en röjsåg. Fotbroms känns dock väldigt ovant.
DSC_0443.JPG

/Niklas

Idag visade sig att det 7-växlade Nexus-systemet var känsligt för frysning, så efter ett tag gick det inte att växla. Så nu får cykeln torka inomhus under natten.

Sedan visade sig att framdrevet är 42-tandat och bakdrevet 24-tandat. Tror att 36-tandat framdrev vore mer lämpligt till den cykeln. 36/24 ger ju en utväxling på 1,5 mot dagens 1,75.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498606 Husqvarna börjar tillverka elcyklar https://www.jp.se/article/cyklar-fran-h ... eruppstar/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).