Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818314 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#483616 Om ni undrar om tiden för svaret så skriver jag ifrån Dallas. Det finns en tråd här någonstans om att Skatteverket plötsligt vill ha ett förmånsvärde på 4-hjulingen som jag har använt för vedanskaffningen. I övervägandet om beslut som jag först fick var det 15000 kr i månaden efter att LRF svarat kom ett beslut om 1730 kr/mån i förmånsvärde trots att hjulingen aldrig nyttjas privat. Det är ju ett förmånsvärde för en liten bil i och med att det bara rullar på så vågar jag inte ha kvar julingen i verksamheten i väntan på att LRF och Skatteverket ska strida sig igen alla instanser.
Jag hade svarat skatteverket att jag använde den enbart för vedanskaffning och visat att intäkterna från vedförsäljningen var tio gånger större än utgifterna.
Slutsatsen måste väl vara att skatteverket tycker att ja ska äga produktionsmedlen privat och inte bemöda mig med att ta upp inkomsterna till beskattning.[/quote]Tråkigt men jag förstår hur du tänker. Sånt blir man ju förbannad på. Själv har jag fått alla mina 240 föräldradagar stulna då skatteverket anser att jag ska betala mer i skatt än försäkringskassan anser att jag tjänar. Två myndigheter med 2 så olika åsikter är inte klokt. Så jag ska betala mer skatt än vad jag tjänar tycker försäkringskassan. 240 dagar är ganska mycket pengar försäkringskassan har stulit från mig. Men moms och skatt får jag betala. Drygt 350000 kr bara under 3:e kvartalet.[/quote]

Jag kollade nu skattekontot och sedan den 3/12 förra året så har skatteverket dragit 1,25 miljoner från mitt skattekonto.
Jag tror inte att skatteverket förstår vad dom gör med skattemoralen när dom håller på så där.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#483640
svampbob skrev:Om ni undrar om tiden för svaret så skriver jag ifrån Dallas. Det finns en tråd här någonstans om att Skatteverket plötsligt vill ha ett förmånsvärde på 4-hjulingen som jag har använt för vedanskaffningen. I övervägandet om beslut som jag först fick var det 15000 kr i månaden efter att LRF svarat kom ett beslut om 1730 kr/mån i förmånsvärde trots att hjulingen aldrig nyttjas privat. Det är ju ett förmånsvärde för en liten bil i och med att det bara rullar på så vågar jag inte ha kvar julingen i verksamheten i väntan på att LRF och Skatteverket ska strida sig igen alla instanser.
Jag hade svarat skatteverket att jag använde den enbart för vedanskaffning och visat att intäkterna från vedförsäljningen var tio gånger större än utgifterna.
Slutsatsen måste väl vara att skatteverket tycker att ja ska äga produktionsmedlen privat och inte bemöda mig med att ta upp inkomsterna till beskattning.
Tråkigt men jag förstår hur du tänker. Sånt blir man ju förbannad på. Själv har jag fått alla mina 240 föräldradagar stulna då skatteverket anser att jag ska betala mer i skatt än försäkringskassan anser att jag tjänar. Två myndigheter med 2 så olika åsikter är inte klokt. Så jag ska betala mer skatt än vad jag tjänar tycker försäkringskassan. 240 dagar är ganska mycket pengar försäkringskassan har stulit från mig. Men moms och skatt får jag betala. Drygt 350000 kr bara under 3:e kvartalet.[/quote]

Jag kollade nu skattekontot och sedan den 3/12 förra året så har skatteverket dragit 1,25 miljoner från mitt skattekonto.
Jag tror inte att skatteverket förstår vad dom gör med skattemoralen när dom håller på så där.[/quote]
Det vet jag att dom inte vet! Detta har kostat skattebetalarna mycket pengar och inte minst från kommunen. I mitt fall som inte kan ta några föräldradagar fast jag så gärna vill måste jag lämna över dom till min sambo. Det problemet som då blir är att hon har epilepsi och ska/får inte vara ensam med min pojk innan han är tillräckligt stor. Så kommunen har varit tvungna att ha hjälp till min sambo väldigt många timmar som jag jobbar. Dagar och stunder som jag helst skulle vara med min pojk. Men så fungerar det. Dyrt blir det hur som helst för skattebetalarna. Men jag har väl själv insett hur det fungerar i samhället nu för tiden. Så ja jag är bitter det är jag men jag inser också att man löser problemen bäst själv. Flera av er har träffat mig och detta är helt skit det vet alla. Jag väljer ändå att lägga fokus på min pojk och familjen. Detta ska inte vara en tråd mer om detta. Har ni frågor så skicka Pm tack så får ni svar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Nor-forest  
#483998 Litt skjønnlitteratur om ved er alltid fint!
20171204_214815.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#484022
Nor-forest skrev:Litt skjønnlitteratur om ved er alltid fint!

Har den brevi sängen, så jag har lite att läsa på på kvällen och om jag vaknar i natten :d
Det är en bok jag aldrig tröttnar på :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#485211 Anpassar veden så att den ska passa till kaminen.
Det är kanske inte så effektivt men jag får användning av min byggsåg.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#485214 Funkar det också, bättre än fogsvans :d

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

tallen100  
#485215 Ja och nu du kan ju såga snett med riktig precision om du vill :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485216 Alla sätt är ju bra utom de dåliga... :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#485687 Slutprodukten är det som betyder något, och när man eldar
med ved är det värmen veden ger som uppskattas. :-bd

1513208283_varmer_bra_13_12_17_(4).jpg


Dom här fulklabbarna som är bara kvist och elende går inte att stappla eller säcka, så dom går i en hög för sig och när det är riktigt kallt hamnar dom i kaminen. Ofta får jag smyga dom in genom kamindörren, men så brinner dom halva natten :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#485869 Haha, riktiga bitar, vad annars! :) Jag kommer ofta på mig att jag klyver för fin ved. Får bli ordning på det framöver.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#485986 Blev några timmar med kompisen på vedbacken i dag. Vi hade lite bok liggande som skulle
klyvas, och eftersom den var full av fulkvist så behövdes den el-hydrauliska klyven.
Jag körde klyven och "Hagbarth" packade i säck.

1513349232_klove_z_15_12_17_(3).jpg


Alltid tid till att elda, koka kaffe och ta en selfie när vi jobbar tillsammans

1513349304_klove_z_15_12_17_kafferast_(2).jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#485988 Greit! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

sundelius  
#486014 Blev sugen på att dricka kaffe med dig och björnjägaren, såg trevligt ut.
Gott att du är på banan igen så att vi får lite humörhöjande inlägg 🤗

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486016 Ser oerhört bra ut.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486021 Siå da blei nevnt før i tråden her, kor hardt er bøk å saga i med motorsag? Tok noken kapp i går og blei overraska over at da ikkje var hardare, mulig da kan ha vore noke Anna, Var iverfall blytungt å flytta på så veit ikkje heilt kva da ellers skulle ha vore

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).