Verkstan

Bygga stegmatare

70 inlägg 26930 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga stegmatare

molnia  
#485012 Grunnat mkt på egenbyggd (special) stegmatare på sistone.
Har ett grubbleri med att jag får en roterande axel som jag behöver vända rotationsrikning på ofta. Inte en vändlåda utan mer än växellåda där jag bara ändrar rotationsriktning. Eller finns det någon enkel konstruktion med lite kugghjul och mindre hydralkolv kuna växla riktning?. Det kommer inte behövas en koppling då rotation inte kommer ske när man växlar...
Hur stor är diametern på drivrullar i tex hypro?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

totte  
#485191 Den enklaste är väl med två koniska kugghjul som kan förskjutas på axeln och gå i ingrepp med ett tredje koniskt som sitter emellan.

1512949621_kugghjul.jpg
1512949621_kugghjul.jpg (6.04 KiB) Visad 2918 gånger


Annat sätt är att en axel driver en annan med antingen två kugghjul eller två drev med kedja. Nån klokoppling eller likanande behövs ju då för att koppla in repektive.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

molnia  
#485209 Intressant förslag, har ändå behov av koniskt kugghjul för att vinkla kraften men det är först när jag har delat upp det till 2olika drivhjul. Utnyttjar jag det så behöver jag växla rotationen på två ställen men det behövs ju inte mkt extra material. :-b

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#485212 Låter intressant detta. Men du tänker väl inte ha mekanisk drivning som på Vimek? Det är ett elände att få precision med. Fast du skrev ju utan koppling så då kanske det är något annat du har i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

molnia  
#485287 Det jag vet av vimeken så är det inte mkt likt med min ide. En hybrid av stegmatare o rulldriven traktorprocessor utan hydralmotorer till rullarna. Knäckfrågan är om alla kugghjul o extra grejer gör den lika dyr som med 2hydralmotorer...

   TS
Avatar Fallback

Bygga stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485302 De blir iaf rätt komplicerat att kapsla in den mekaniska drivningen ut till drivrullarna bra

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

molnia  
#485306 beror på hur nära drivriullarna jag tar kraften ifrån... :wink: hydrauliken driver en mekanisk drivning ute på stegmataren.. :D
jag behöver nog rita upp lite i 3d... :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

totte  
#485383 Så, nu fick du en egen tråd.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

halvproffs  
#485418 Va kul! Då kan vi andra som vill följa en byggtråd och efterapa för den blir säkert bra!

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#485437 Det mesta går att lösa. Jag ställer mig dock något skeptisk till mekanisk drift. Många komponenter m.m. Men du får gärna motbevisa oss. En hybrid är dock intressant. Vilken storlek tänker du dig?

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

molnia  
#485455 Ja det är mest hjärngympa för min del detta, om det överhuvudtaget blir bygge lär det ske i 2 steg. Först en stegmatare ala kesla på huggarvagnen, om tid och allt mellan himmel och jord som behövs ett steg 2 med drivrullar som gör det klenare dimentionerna till mer tidseffektivt arbete.
Vill undvika hydralmotor då det är dyrt. Vill klara en del grovt för att kunna ta stormfällt mm. Därför stegmatare i grunden.
Placering på vagnen för jag kan då utnyttja kranen och slipper bygga en egen bärare.
Tanken jag har är att kunna driva drivrullarna med stegmatarens hydralkolv. Kuggstång på utsjutet och därifrån växla hastighet o rotation så att drivrullarna går åt rätt håll oavsett om stegmataren går inåt eller utåt. ... men frågan är om den konstruktionen går att motivera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#485478 Klart det hade varit bra att kunna utnyttja "redan befintlig" rörelseenergi. Antar att du tänker att växlingen sker automatiskt i vändningsögonblicket?

Klura även lite mer på Naarvas lösning också, om den går att göra mer driftsäker. Nu vet jag inte mycket om den, men spontant ser det ut som att mycket grenar och annat kan fastna i vajrarna. Men monterad på vagn blir det kanske lättare att skydda.

En kompromiss hade varit om hjulen drev på tillbakaslaget. Alltså frihjular åt ena hållet. Då står stammen aldrig still mer än när utskjutet byter håll.

Räkna noga på vad som blir billigast i slutändan. Mekaniskt kan bli många billigare komponenter som tillsammans blir ungefär samma som hydrauliskt. Och om det är en hybrid behöver man inte hänga på några jättemotorer. När motorn inte orkar använder man steget istället.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

molnia  
#485486 Jo växlingen av rotatioen skulle ske när kolven går i ändläge. Om de mindre kolvarna som styr växlingen av rotation ligger först med en ventil som vid uppbyggt tryck ger flöde till utskjitet så kommer växling alltid ske stillastående.
Som du säger, det går att bygga utan växling men då drivs bara åt ena hållet likt naavara.

Jo precis som du säger så behöver man räkna på vad komponenterna kostar så man inte gör bort sig. Precis det jag menade i tidigare inlägg om denna mekaniska lösning gick att motivera.

En tanke till jag har, skulle gärna göra den med slaglängd av 1500mm gärna 2000 om det går. Ju mer rörelse man får per slag, desto mintre stillestånd blir det.
När den blir på en vagn så behöver jag inte bygga den lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#485671
molnia skrev:En tanke till jag har, skulle gärna göra den med slaglängd av 1500mm gärna 2000 om det går. Ju mer rörelse man får per slag, desto mintre stillestånd blir det.
När den blir på en vagn så behöver jag inte bygga den lätt.

Där har du en poäng. Bara den är någorlunda smidig att lyfta på/av med kranens hjälp. Hur hade det varit att bygga den något kraftigare än Keslan så att den klarar 50-60cm och med möjlighet att byta kvistknivarna för att kunna anpassa efter klenare eller grövre virke? Kanske även dubbla cylindrar med möjlighet att "frikoppla" den ena för mer kraft eller snabbare slag beroende på vad man tänkt hugga? Detta ihop med någon form av rullmatning hade nog kunnat bli en riktigt flexibel maskin, för att vara en tvågreppare.

Cylinderns längd begränsas nog mest av hur bred maskinen får vara i hopdraget läge. Bredare än vagnen är nog dumt, men längre än en meter slaglängd borde inte vara något problem.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

molnia  
#485714 ja den får inte bli orimligt tung. Så grovt som 50-60 cm känns inte rimligt att räkna med att den ska ta. den grovleken påfrestar både kran o maskin mkt och då blir maskinen ännu tyngre. Då får man manuellt kvista de första stockarna om de är så grovt o längst ner brukar det inte vara lika mkt kvist.
Om man bygger en hybrid med drivhjul känns det inte motiverat med dubbla kolvar för olika matningshastigheter på stegmataren. Då lägger man hellre den pengen på pumpen så den har kapacitet att få fart på slaget.

utbytbara kvistknivar känns inte rationellt, om den kvistar för dåligt på det klena, kompleterar jag hellre med kvistknivar som aktiveras när de normal kvistknivarna kläms ihop över ett gränsläge så att det används 2 extra knivar vid gallringsvirke. För det lär växla med grovt och klent när vi kör.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).