Föryngring

Plantering av gammal mossodling

80 inlägg 36263 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484271 Eftersom jag är pensionär kan jag nästan närsomhelst, undantaget slutet nästa vecka. Kanske ska vi be @Torbjörn Johnsen att samordna tiderna. Jag tror det kommer fram många bra synpunkter vid ett sådant möte, mossar av olika slag har vi gott om här. Jag kan ta med bilder från några av mina problemområden.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484460 Ska vi ta det innan jul så får det bli helgen den 16-17/12 sedan är det troligen kört för min del.

Alternativet är att jag och Torbjörn träffas och satsar på något litet mer förberett i mars.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#484462 Låter som våren blir bra och en bra idé att planera lite bättre. Verkar ju vara intresse här på forumet över den här frågan. Kanske går att titta på fler områden, mitt ligger ju inte så långt från ditt. Kan ju bli en trevlig vårexkursion.....Håller Torbjörn frågan levande då?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#484478 jag håller med hade varit trevligt fram åt mars

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Torbjörn Johnsen  
#484486
Kan ju bli en trevlig vårexkursion.....Håller Torbjörn frågan levande då?

Absolut! :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Grålle52  
#485138 Intressant. Har också ett par mossbitar jag tänkt göra nåt åt. Hagshult är typ nästgårds :smile:

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

Larsi  
#485157 Jag är också intresserad av detta och kommer gärna

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#507355 Nu börja vintern att släppa och våren är här så det hade varit trevligt att komma på besök om plantering av gamla mossodlingar. Jag är uppbokad 5 maj och 12 maj

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Torbjörn Johnsen  
#507358 Jag kollar med @busholle hur han har det med kalendern och om vi kan komma på besök.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

Hakannytorp  
#507392
jannee skrev:Jag har planterat igen några mossar, en del mindre någon lite större (1 ha).
Behandlade (sprutade) odling på hösten med Roundup, våren därpå planterat med 4 åriga granplantor.
Fungerat över all förväntan.
Gjorde dock ett fel, planterade på tok för tätt.
Efter vad jag idag vet skulle jag i alla fall plantera med minst 2,5 meters förband, kanske t.o.m. med ca 2,8 meters förband = planterat så att jag definitivt aldrig behövt göra någon gallring av granarna.
Som det idag är växer granrötterna i ytan eller en del t.o.m. ovanpå marken, vilket gör det bekymmersamt att gallra.
Jag är som jag är och tänker :?: plantera glest för att vid ca 20 års ålder ta bort allt eventuellt löv som självföryngrat sig mellan granplantorna = innan granrötterna blivit alltför ytliga.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Grålle52  
#507399 vill gärna kolla med

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#507410 Vill också vara med, hör av dej @torbjörn om det ska bli besök på fler ställen. Har tagit ner allt på knappt 2 ha och är villrådig hur mossen ska behandlas med diken, plantval mm. Min fastighet ligger drygt 10 km söder Nässjö.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

bema  
#507449 Det här låter intressant! Har våran fastighet ungefär mellan Forserum och Nässjö. Finns en del mossplanteringar med svartgran och mer finns att plantera. Så jag hänger gärna med och "glanar" lite.
Om det är någon som är intresserad så planterar vi nu för tredje året efter högläggning. Givetvis olika skiften men det finns en hel del att lära. Har en fastighet som är väldigt platt och därför väldigt blött. Har skiften som är både harvade och höglagda.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Höglandserik  
#507596 Kul att detta blivit lite av en smålandstråd. Har ni planteringar med svartgran @bema? Det vore väldigt intressant att se. Jag bor för övrigt mellan Forserum och Lekeryd så vi kan inte ha så långt mellan varandra.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#507605 Det vore trevligt om Torbjörn kunde samordna något på detta temat, verkar ju finnas rätt stort intresse för detta. Min fastighet ligger f.ö. mellan Nässjö och Malmbäck.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).