Logistik, Transport

Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

42 inlägg 17195 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#485115 Hur som helst är det Vägverket sprider ut absolut inte något optimalt halkbekämpningsmedel.
Har kört tung lastbil med släp i 50 år och väglaget har med åren blivit alltmer oförutsägbart.
Halkbekämpningen är skrattretande dålig, ett vägdistrikt kan vägbanan var halkfri för att i nästa vara såphal.
Nu för tiden ser man ytterst sällan någon plogbil som har elden med sig, nej de lämnar 2 till 4 cm modd kvar som de bevattnar med en svag saltlösning och räknar kallt med att trafiken senare ska blåsa bort det mesta.
Fryser det då på = blir någon/några grader minus, då blir det kaos för då återfryser vägarna.
Därefter skyller något ljushuvud på att trafikmängden ökat, därav det blir så halt - Bullshit.
På den s.k. gamla goda tiden var det alltid de vägar med högst trafikintensitet som var i bäst skick - nu är det inte sällan dessa är i sämst, vari ligger logiken?

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

MDin  
#485123 Vadå tvätta bilen!?!?
Varför!?!?!?

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Knegas  
#485125 Jag skulle nog skylla mer på trafikverket sätt att betala entreprenörer. Skickar vi ut våra bilar i "onödan" dvs alla prognoser visar halka men sen blir det inget så får vi inget betalt. Samtidigt. Blir det halt får vi en massa viten. Så det gäller att hitta en bra balans. Den som kan spå väder anställer jag direkt.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#485132 Jag skyller INTE på entreprenören, vet lite för väl hur det fungerar, med bl.a böter om ni lägger ut för mycket saltlösning på "obefogade" sträckor.
Är väl så att entreprenören får bekosta slitdelarna på plogarna eller?
Min fråga till er som verkligen jobbar i den branschen är:
Varför är samma sträckor varje år i undermåligt skick, dåligt plogad och sällan ordentligt halkbekämpad medan anslutande sträckor år efter år är i rakt motsats skick.
Från Malmö till Stockholm har vi några vägområden som ALLTID är i betydligt sämre skick än övriga vägen - oberoende väderlek (vintertid).
Vilka vägsnuttar jag menar är hur enkelt som helst att finna - bara att be om var de flesta olyckorna/avåkningarna skett under de senaste åren - trafikverket borde ha tillförlitlig statistik :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#485135 Just det. Forden är ännu i sin ” jobbiga ålder,” jag bara längtar till den dagen man kan skita i hur skitig den är.. :-BD \M/

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

tallen100  
#485148
anersimyra skrev:Just det. Forden är ännu i sin ” jobbiga ålder,” jag bara längtar till den dagen man kan skita i hur skitig den är.. :-BD \M/

Trodde den har krånglat med dej så pass mycket att du skiter i hur skitig den är bara skiten fungerar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#485149 Nu har den fått ny växellåda och går så fint så.. :-BD men lacken verkar vara rätt undermålig, den har faktiskt mer lackskador efter fyra tusen mil än vad stradan ådragit sig på tjugofyra tusen mil.. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

tallen100  
#485151 Fint att den rullar som den ska :-bd
Men tråkigt med lacken på en så pass ny bil :cry:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Knegas  
#485152
jannee skrev:Jag skyller INTE på entreprenören, vet lite för väl hur det fungerar, med bl.a böter om ni lägger ut för mycket saltlösning på "obefogade" sträckor.
Är väl så att entreprenören får bekosta slitdelarna på plogarna eller?
Min fråga till er som verkligen jobbar i den branschen är:
Varför är samma sträckor varje år i undermåligt skick, dåligt plogad och sällan ordentligt halkbekämpad medan anslutande sträckor år efter år är i rakt motsats skick.
Från Malmö till Stockholm har vi några vägområden som ALLTID är i betydligt sämre skick än övriga vägen - oberoende väderlek (vintertid).
Vilka vägsnuttar jag menar är hur enkelt som helst att finna - bara att be om var de flesta olyckorna/avåkningarna skett under de senaste åren - trafikverket borde ha tillförlitlig statistik :grin: .

Ser jag till vårat driftområde så har vi haft rotation på folk och där av tappat erfarenhet. En del av vägarna är spåriga så plogen inte kommer ner. Tyvärr riksvägar. Och så något som jag inte får försvara mig med men en del kör som om det alltid är sommarväglag.
Och ja, vi står för slitdelar.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#501719 Tar upp en gammal tråd.
Har från säker källa i dagarna fått vetenskap om att i Sverige ska man fortsätta med att blanda in kalciumklorid i natriumkloriden vilket gör att vi även i fortsättningsvis kommer att få räkna med denna kladdig klet som det nu blir.
"Fördelen" är att denna klet stannar kvar i längre tid på vägbanan och minskar "risken" för återfrysning - enligt de sakkunniga.
Detta har av vägverket föregåtts med prov i Sverige på lite olika vägsträckor
Nackdelen som det talas VÄLDIGT tyst om eller HELT undanhålls bilisterna är att denna klet även fastnar på bilen vilket i sin tur gör att bromsdelar men även andra bärande delar blir mer rostangripna.
Kalciumkloriden binder nämligen fukt betydligt bättre än natriumkloriden

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#501829 Kalciumklorid får bara användas på grusväg som dammbindning. Som halkbekämpningsmedel är det förbjudet då det är för aggresivt mot betongen i broar då det går in till armeringen och rostar.
Däremot finns det entreprenörer som blandar lite själva för att få till det när man varit för sent ute och redan fått blåis på vägen.
Janee: Du talar mot dig själv i inlägget ovan. Att det minskar risken för återfrysning blir ju helt fel då du även skriver att det binder fukt bättre än natriumkloriden. Det ökar risken för återfrysning och kräver då mera åtgärder med natriumklorid för att kompensera detta när man väl fått hål på isen.
Jag har själv jobbat med detta sedan 87 och varit inblandad i många experiment och tester genom åren.
Det du frågade tidigare om varför det är samma sträckor som är bra/dåliga år från år, det beror helt på entreprenören/arbetsledningen. Jag har exempel på entreprenörer som helt skiter i halkbekämpning tills polis eller räddningstjänst ringer. Då vet dom att det även gett utslag för betalning, men ger även mycket tjafs om viten.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#501872 Tänker absolut inte gå i polemik med ÅsaNisse. Det jag framförde var bara en information av en åkare som kör vinterväghållning för Svevias räkning.
Var enligt denne åkares information jag gick ut och skrev. Eu ska tydligen gått ut och informerat om att just inblandningen av kalciumklorid ska fortsätta.
Själv har jag ifrågasatt vad det är bilarna vattnar ut. Vissa avsnitt blir efter någon dag krit vita medan andra fortsättningsvis är mörka och fuktiga. Just detta fenomen upplevde jag aldrig på varken 70, 80 eller 90 talet medan det nu förekommer mer som regel än undantag.
Har även kört några tiotusental mil i Tyskland, Frankrike och Spanien. Där saltade de hårt även om det var 10 minus och vägarna blev halkfria (så gott som) för att senare bli vita och dammiga.
Hur kan det komma sig att vi numera inte klarar av ett litet lätt snöfall förrann det är mer eller mindre kaos på vägarna.
För när det snöar i Alperna handlar det inte om lätt snöfall eller små flingor, flingorna blir ibland stora som handflatan när de smakar in i framrutan och sikten är i bland inte längre än ned till marken. Någon timme efter ett sådant snöfall är oftast vägen bar ( i alla fall de stora lederna)
Vi har TRE rejäla motlut (Glumslöv, Vätterleden, Kolmården) från Malmö till Stockholm och dessa backar tycker man vägförvaltningen borde kunna hålla halkfria, men icke sa Nicke.
Däremot kan Essingeleden ibland flyta även om det är 10 minus men även vara såphal - lite på vinst och förlust.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#501903 Att vägarna blir vita beror på att saltlösningen torkat så bara saltet är kvar. Ett förhållande mellan vägytans temperatur och daggpunktstemperaturen. ( som är beroende av luftfuktigheten) De ytor som fortfarande är fuktiga har antingen mera fritt salt som suger fuktighet ur luften eller av annan anledning inte lyckats torka. Saltlösningen bidrager till att vägarna torkar fortare då det är mindre salt med det kräver också att entreprenörerna är mera på tå när nästa väderomslag kommer. Europafenomenet att få vägarna rena vid minus 10 och sedan bli vita är just exempel på detta. Det gäller att ta i rejält vid rätt tillfälle för att kunna spara sedan. Det som sker här hemma är att man är snål med saltet så det bara töar en del och sedan återfryser till blankis. Det är bara pengar som styr. Lägg så lite som möjligt ( så billigt som möjligt). Det finns ingen koppling mellan entreprenörens brist på åtgärder ( kunskaper) och leken med trafikanternas liv. Det är betalningsmodellen till entreprenörerna som är största boven. De får betalt efter vad väderdatan visar och inte efter utförda åtgärder.( på saltvägar) Kan dom sitta hemma så får dom pengarna i alla fall. Det kanske töar själv.
Förr ( före 1992) var vägmästaren personligt ansvarig för väghållningen och kunde bli åtalad om han misskötte underhållet. Den stora frågan är hur man får upp problemet på agendan så att det blir bättring. Som det är nu verkar trafikverket vara en skyddad verkstad som hela tiden håller sina entreprenörer om ryggen i alla väder.
Att det sedan finns trafikanter som inte vet vad vinterväglag är eller hur man ska anpassa sig efter det är en helt annan fråga.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#501915 Tack ÅsaNisse för ett uttömmande svar. :!:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#501918 Det finns så mycket mera att säga om detta, men jag vet inte hur jag ska få ut det så att det gör någon nytta. Det vore trevligt om någon mediamänniska kunde visa lite intresse, men det är ganska komplext att sätta in sig i alla regler och kopplingar som finns.
På något sätt behöver det belysas vart våra skattepengar tar vägen och hur man leker med trafikanternas liv. ( kanske märks hur frustrerad jag känner mig i detta ärende.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).