tis 06 mar 2018, 14:06#501872
Tänker absolut inte gå i polemik med ÅsaNisse. Det jag framförde var bara en information av en åkare som kör vinterväghållning för Svevias räkning.
Var enligt denne åkares information jag gick ut och skrev. Eu ska tydligen gått ut och informerat om att just inblandningen av kalciumklorid ska fortsätta.
Själv har jag ifrågasatt vad det är bilarna vattnar ut. Vissa avsnitt blir efter någon dag krit vita medan andra fortsättningsvis är mörka och fuktiga. Just detta fenomen upplevde jag aldrig på varken 70, 80 eller 90 talet medan det nu förekommer mer som regel än undantag.
Har även kört några tiotusental mil i Tyskland, Frankrike och Spanien. Där saltade de hårt även om det var 10 minus och vägarna blev halkfria (så gott som) för att senare bli vita och dammiga.
Hur kan det komma sig att vi numera inte klarar av ett litet lätt snöfall förrann det är mer eller mindre kaos på vägarna.
För när det snöar i Alperna handlar det inte om lätt snöfall eller små flingor, flingorna blir ibland stora som handflatan när de smakar in i framrutan och sikten är i bland inte längre än ned till marken. Någon timme efter ett sådant snöfall är oftast vägen bar ( i alla fall de stora lederna)
Vi har TRE rejäla motlut (Glumslöv, Vätterleden, Kolmården) från Malmö till Stockholm och dessa backar tycker man vägförvaltningen borde kunna hålla halkfria, men icke sa Nicke.
Däremot kan Essingeleden ibland flyta även om det är 10 minus men även vara såphal - lite på vinst och förlust.