Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236598 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

BobboK  
#439391 Rolig tråd. Bifogar bilder på mitt ekipage. Lynx 650 och timmerdoning av okänt fabrikat. Ett tips när det är tungstartat är att inte försöka starta i doningens längdriktning, försök istället att vrida bocken och starta i vinkel.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

opekka  
#439394 Start "lite på diagonalen" är ett bra tips. Det är lättare att komma igång och minskar ryck och slit i släde och skoter.

För den som inte har, är det värt varje krona att montera plastbelag under kälken/släden. Det glider oerhört mycket lättare än på plåtmedar.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

mooos73  
#445703
1489915550_dsc_0560.jpg
1489915537_dsc_0561.jpg
Börjar bli fina dagar, - 4 grader nu på morgonen så jag passar på att köra ut innan solen förvandlar snön till socker.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#445766 För egen del så började jag förra veckan med att ta tillvara vindfällen på ett ca 6 ha stort område, det är rester från Gudrun stormen samt senare, det är tall och det mesta blir ved men även en del som jag kommer att såga själv. Totalt är det 50 - 60 träd och dom flesta med brösthöjds diam på 20 - 40 ca, blir ganska svettiga stockar, oftast 4 bitar ur varje träd att hantera för hand, men går bra då jag med skoter och doning kan köra upp jämsides för att lasta. Ofta får jag mellan skota då det inte går så bra att slingra sig fram mellan vindfällena med last. Transporten tar också sin tid då det är ca 3 km enkelväg fram till avlägget vid väg. Kör med en Ockelbo 8000 som är en bra dragare och doning till denna

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

BobboK  
#445870 Kunde inte hålla mig från att testa varianten med vinsch som förevisats i tidigare filmklipp från Finland. Funkade bra. Det var trångt där det grova låg så jag var också tvungen att vinscha stockarna fram till mitt trampade spår. Nu ser jag med lättnad fram emot att få ägna resten av säsongen åt klenare dimensioner som kan hanteras med handkraft.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mr shogun  
#483938 Hej!
Premiärkörning för i år blev det idag och allt fungerade helt perfekt.
Skotern är snart inkörd då mätaren just slog om till 2300 mil..

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

opekka  
#484015 Ja, du får ligga i o beta av mil. Snart är det dags för ventiljustering, vid 5000 mil för RS-fyrtaktaren om jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mr shogun  
#484092 Det ligger faktiskt så ”snart” som vid 4000 mil men de som gått så långt och blivit kollade har inte behövts justeras. :)
Har haft andra bredbandare och dubbelbandare som alpine och Grizzly men RS Vikingen är helt överlägsen att dra med.
Motorn orkar grymt mycket och bra när man behöver ta lite fart före en backe.
Sedan är den rätt kul efter leden och med sina 120 hk och kanonbra komfort vilket familjen uppskattar.
Har tidigare bara haft skotrar som mer eller mindre bara funkar att arbeta med så detta köp blev en ögonöppnare.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Holm  
#484976
Mr shogun skrev:Har tidigare bara haft skotrar som mer eller mindre bara funkar att arbeta med så detta köp blev en ögonöppnare.


Då ska du ta och testa nåt som inte väger och beter sig som en mindre stridsvagn ;-)
Lynx Commander :-)

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#485002
Mr shogun skrev:Det ligger faktiskt så ”snart” som vid 4000 mil men de som gått så långt och blivit kollade har inte behövts justeras. :)
Har haft andra bredbandare och dubbelbandare som alpine och Grizzly men RS Vikingen är helt överlägsen att dra med.
Motorn orkar grymt mycket och bra när man behöver ta lite fart före en backe.
Sedan är den rätt kul efter leden och med sina 120 hk och kanonbra komfort vilket familjen uppskattar.
Har tidigare bara haft skotrar som mer eller mindre bara funkar att arbeta med så detta köp blev en ögonöppnare.

Har kört en -06 rs viking sedan ett år som dragaren framför ledsldden och jag gillar den. Bra dra med, stark, lätt kontrollera mattspinn, tvekar aldrig på gasen hur sakta man än kör. FANTASTISK motor/karaktär! Våran saknar lågväxel men aldrig saknat den, inga problem dra/köra 8-10 km/h längre sträckor. (Snittfarten med sladd är 15-20km/h)Kommer nog köpa en själv när det blir dags för det. Nackdelar: samlar nå kopiösa mängder snö/is i boggien då ljuddämparen är framme i bandtunneln och blöter upp snön till vatten. Mattan fryser mer än gärna över natten av ovanstående anledning. Kräver att man lyfter upp och kör ut mattan ordentligt. Inte jättebra i lössnö.
Detta blev mycket offtopic. :-ss

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Mr shogun  
#485155 Hej!
Jag tyckte också den isade väldigt mycket då ljuddämparen smälter snön och avgaserna går ut i tunneln så jag köpte ett ombyggnadskit från Yamaha som leder om avgaserna så de går ut i sidan bak på skotern vilket minskade isningen betydligt.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#485165
Mr shogun skrev:Hej!
Jag tyckte också den isade väldigt mycket då ljuddämparen smälter snön och avgaserna går ut i tunneln så jag köpte ett ombyggnadskit från Yamaha som leder om avgaserna så de går ut i sidan bak på skotern vilket minskade isningen betydligt.


Hoppas det kittet är bättre än bkt som finns att köpa till många skotrar. Arean är för liten, motorn "andas" inte som det är tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Davvi  
#485338 Prövade en liknande variant som BobboK fast med vinschen på ett profilrör och hävde upp stockarna. Fungerade rätt bra faktiskt men kom fram till att det var lättare att släpa/lunna ut stock för stock till ett upplägg intill och lasta på käken där istället.
Klurat lite på att bygga en kälke med virekran likt Skogis, någon med erfarenhet om dem funkade bra?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488471 Har kört ut lite massaved i en gallring idag

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488473
DSC_0129.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).