Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829129 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#484592 Nu får du sluta att länka till innehåll som kräver prenumeration.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tommyk  
#484601
Zalman skrev:Volvo-vd:n: "Miljözoner går inte argumentera emot"

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson förstår om det införs miljözoner i städer som portar dieselbilar.
"Jag kan inte argumentera emot", sa han på Di:s Stora Bildagen.
Men han vill inte att biltillverkarna ska ersätta kunder som drabbas.

"Städer måste erbjuda sina medborgare en ren och bra luftkvalitet. Att man tittar på olika åtgärder för att minska kväveoxidnivåer är svårt att argumentera emot", säger Håkan Samuelsson och tillägger:

"Politiker som nu är upprörda över att biltillverkarna gör dåliga dieselmotorer får också komma ihåg att vi var ganska överens om att vi ville prioritera koldioxid. Det bränslet subventionerades och man tillät högre kväveoxidutsläpp väldigt medvetet."

Framöver ska Volvo fasa ut dieseln. Efter 2019 kommer inga nya modeller att ha dieselmotorer.

"Alla nya modeller efter 2019 kommer att vara hybrider med bensinmotorer, bensinbilar eller rena elbilar", slog Håkan Samuelsson fast.

"De som misslyckas med elektrifieringen är förlorare. Det finns ingen plan B. Vi måste lyckas", säger Christian Senger, som är Volkswagens E-mobilitychef.

https://www.di.se/nyheter/volvo-vdn-mil ... nyhetsbrev


Ja, vad är det egentligen Håkan har sagt?

Jag tar citaten i omvänd ordning:
"Att man tittar på olika åtgärder för att minska kväveoxidnivåer är svårt att argumentera emot"

Här säger sig alltså Håkan ha svårt att argumentera emot att man tittar på olika åtgärder. Fullt förståeligt tycker jag, det vore ju konstigt om det t ex var förbjudet att titta på åtgärder.

Min tolkning är att detta uttalande sedan förvanskats till:
"Jag kan inte argumentera emot"

Här framgår det inte vad det är som Håkan inte kan argumentera emot, men kontexten ger sken av att det är specifikt miljözoner han talar om (vilket han inte specifikt talade om i förra citatet).

Till sist har vi kronan på verket:
"Miljözoner går inte argumentera emot"

Nu har det hänt något häpnadsväckande, plötsligt har Håkan rakt ut kommenterat just miljözoner, och inte nog med det; nu är det inte längre Håkan som har svårt att (alternativt "inte kan") argumentera - nu _går_ det absolut inte att argumentera emot just miljözoner längre.

Är det så att Håkan har uttalat alla tre citat, eller är det en grov förvanskning åt ena eller andra hållet?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hkkv  
#484609 Tänk på att det är ett val nästa år och mycket kan hända efter det. Troligt är inte MP kvar, samt de gör allt för att stoppa bilismen! Det har också med kringleder runt storstäder, då större vägar, typ E 4:an. Det räcker med hur det gör i Sthlm, Stan ligger snart 20 år efter gällande infrastruktur för allt har stötts och blötts med kringleder som de inte vill ha. Det har blivit ringar på vattnet. Samma gäller för veteranbilar, de kommer inte få tillträde. Så blir det när vissa politiker försöker vara världsbäst, men struntar i konsekvenserna för de enskilda. Samt på sikt kommer bilarna att bli mer miljövänligare...

Vad är nästa steg? Förbjuda bensindrivna motorsågar till förmån för el?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#484622 Ingen dum tanke hkkv, eldrivna motorsågar annars gäller INTE miljöcertifieringen. :mrgreen:
Samma gäller både skördaren och skotaren.
Kommer att bli arbetspass som passar en pensionär :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484649 Citat från elbilens vinteregenskaper.

"En liten Update efter ca 500mil vinterkörning.

Hämtade bilen i sthlm 6/10 och begav oss uppåt allt gick väldigt bra och man fick lära känna bilen på den långa (~125mil) vägen upp.

Hur jag upplever den hittils som vinterbil.
+ Väldigt stabil
+ Varm och skön
+ Startar alltid :mrgreen:
+ Samtalsämne :lol:
+ Tar sig fram mycket bättre än min Audi Quattro (fick faktiskt ta ut Teslan efter en natt med nästan 40cm snöfall då jag körde fast ordentligt med Audin, ångrar att jag inte filmade spektaklet, men jag hade för bråttom till dagis och skolor)
+ För mycket kraft i vintertid (Vänta nu... det kan aldrig bli för mycket kraft i en bil 🧠 8-) )
+ Alla roliga frågor man får från folk (Ibland kan man fundera över om det är ett rymdskepp man köpt :lol: )
+ FWD funkar finfint på vintern (en av mina största farhågor, har fått kalibrera den högra en gång dock men det gick bra)

Lite minus...
- Värdelösa Torkare (Undviker att använda dem, det bara smetar)
- Sidorutan fryser ibland (sällan) och hamnar utanpå listen när dörren stängs om man inte upptäcker att den ej åkt ned vid öppning.
- Väldigt hög förbrukning när det är kallt och man kör kortare (under 3mil) körningar, ligger runt ~400i snitt men ibland upp mot 500 dessa dagar. (Har 314wh/km i totalt snitt).
- Strålkastarna är ingen höjdare.
- Stilleståndsförluster och högre förbrukning om man tar en paus i körandet.

I det stora hela så är vi väldigt nöjda med bilen och den har fungerat ungefär enligt förväntningarna, det återstår ca 4-5månader vinter än så vi får se vad den har att erbjuda. Hittils så har det varit ganska kallt till och från och som mest har vi haft -26gC (imorse). Värmen fungerar dock riktigt fint även i dessa temperaturer även om det kräver att man förvärmer kupen som det sagts tidigare.

Något som jag upplever väldigt ovant är att inte ha någon varvräknare och inte heller höra något varvtal. Jag bor lite utanför samhället och har därför inte varken gård eller väg skottat efter en natt med snöfall när jag stiger upp och ska åka på jobbet, detta medför att jag ofta måste köra ca 200m i nysnö uppför en brant backe tills jag kommer upp till plogad väg, detta kan vara rätt spännande med slirande hjul och ingen referens på hur mycket man varvar, det enda man känner är hur bilen drar i sidan och sladdar lite fram och tillbaka :?

Slutligen skulle jag bara vilja säga: Vilken JÄVLA bil :mrgreen:
Om jag fick ändra på något, vadsomhelst så skulle det bara vara modellbeteckningen på bakluckan (P100D (Mycke vill ha mer...))

Tack&Bock!

/Snötessla
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg: 173
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=80

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484653 Nissan Leaf slår i princip Golfen på alla områden, utrymmen, prestanda och inköpspris.

Nissan Leaf2 40kWh, 150hk
Längd, 449cm
Bagage, 435L
0-100kmh, 7,9s
Pris 228.000kr (uppskattat pris för en Leaf Visia efter 15% rabatt och 60.000kr i supermiljöstöd efter 1 juli 2018)

Tekniska data Leaf
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... AF2018.pdf

Golf GT diesel 150hk
Längd, 425cm
Bagage, 380L
0-100, 8,6s
Pris 260.900kr
https://www.volkswagen.se/app/bygg-din- ... age=engine

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484657 Uniti, sveriges nya elbil.
Räckvidd 300km.
Toppfart 130kmh.
0-80kmh på 3,5s
Gratis el för 5 års normal förbrukning från EON.
Pris från 149.000kr.

Target Specifications & Options
2, 4 and 5 seater models
Up to 300km range (22kWh battery)
Auxiliary battery to charge anywhere (30km top up)
Home fast charging (AC) 3hrs 10mins = full charge
DC charging 200km range in 30mins
0-80kmph in 3.5 seconds in sports mode (top speed up to 130kmph)
Suitable for both city and highway driving
https://www.uniti.earth/order/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484661 "If Tesla Can Achieve Specs And Price, The Tesla Semi Will Eclipse Diesel"

IF TESLA SEMI NUMBERS WORK, THE DIESEL TRUCK IS TOAST
As industries go, trucking is a monster. It directly contributes about 5 percent of the United States’ gross domestic product, and its critical support role for other businesses makes its economic influence even greater than that number indicates. “If you bought it, a truck brought it,” as the saying goes. In the US alone, over 7 million people work in the industry – 6% of the entire working population. Trucks haul approximately 70% of the US’s freight, burning 54 billion gallons of fuel each year to do so.
https://insideevs.com/tesla-semi-specs- ... se-diesel/


Och lastbilsmekanikerna tror de blir arbetslösa.
Tesla Semi - What does this mean for mechanics?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hkkv  
#484792
jannee skrev:Ingen dum tanke hkkv, eldrivna motorsågar annars gäller INTE miljöcertifieringen. :mrgreen:
Samma gäller både skördaren och skotaren.
Kommer att bli arbetspass som passar en pensionär :grin:


ASG :-bd

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484895 Nu när dieselbilen fasas ut och elbilen får sitt genombrott på allvar under 2018, måste laddstationerna byggas ut snabbt.
Redan idag så är laddstationerna hyfsat bra utbyggt söder om Sundsvall.
Men hur ser det då ut i Norrlands inland?

På uppdrag av BioFuel Region har en plan tagits fram.
Följande på följande orter finns/föreslås det byggas laddstationer.

Norrbotten
1512831443_norrbotten.jpg


Västerbotten
1512831454_vaesterbotten.jpg


Västernorrland
1512831463_vaesternorrland.jpg


Jämtland
1512831502_jaemtland.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#484898 =)) =)) =)) =)) =)) Vilka fantasier..

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#484908 Istf att elbilar får en bonusrabatt borde de få betala extra för den kommande utbyggnaden av laddstationer. Eller så får laddstationerna ta betalt för vad det kostar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484934 Vad tycker man om Nya Nissan Leaf i Norge? Nästan 100.000NOK billigare än E-Golf.

"Nissans nye elbil blir en liten prisbombe"
"Nye Nissan Leaf starter på 236.000 kroner, det er en nesten oppsiktsvekkende gunstig pris på en bil med rekkevidde på 378 kilometer."

Langt utenpå konkurrentene
Nissan priser nemlig nykommeren svært aggressivt. Nye Leaf begynner på 236.000 kroner, eksklusive frakt- og leveringsomkostninger.
I forhold til pris, rekkevidde og utstyrsnivå går nye Leaf med dette langt utenpå de fleste konkurrenter. Dette er for eksempel nesten 100.000 kroner under startprisen på VW e-Golf, den har også mindre rekkevidde enn Leaf.
http://www.tv2.no/broom/9538579/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484936 "VW-chefen Oliver Schmidt döms till sju års fängelse i USA för sin roll i dieselgate"

"Oliver Schmidt, 48 år, döms till maxstraffet sju års fängelse i USA och måste dessutom betala 400.000 dollar i böter, cirka 3,7 miljoner kronor. Domaren Sean Cox motiverade maxstraffet med att den före detta Volkswagenchefen Oliver Schmidt "brutit mot själva fundamentet i samhället, det vill säga tillit".

"Volkswagen gick med på att betala 39 miljarder kronor i böter för avgasfusket samt erkände sig skyldiga till att ha manipulerat sina fordon. Oliver Schmidt är den andra VW-chefen som döms i USA för sin inblandning i dieselgate. I augusti dömdes James Robert Liang till 40 månaders fängelse i USA, samt 200.000 dollar i böter."

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ieselgate/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484939 Elversionen av Hyundai Kona väntas lanseras i juni 2018, med batterier på 39,2 och 64,2 kWh så blir räckvidden upp till 500km.
Pigg blir den också med 204hk. Den kommer att konkurrera med Opel Ampera-E som i USA kostar 37.500 dollar(kostade 299.000NOK vid lanseringen i Norge). Den kommer kosta under 40.000 dollar i USA vilket borde bli 25-30.000NOK dyrare än Ampera-E i Norge.

"Eksklusivt: 6000 har meldt interesse for El-Kona – her er den i Norge."

"Kona kommer som kjent i to utgaver, med batteripakker på henholdsvis 39,2 og 64,2 kWh. Det skal gi rekkevidder etter den snille europeiske NEDC-standarden på rundt 300 og 500 kilometer, noe som sannsynligvis betyr noe over 200 og drøyt 350 kilometer reell rekkevidde under normale forhold. Begge får solide 204 hestekrefter. "

https://www.tek.no/artikler/6000-har-me ... rge/409283

EDIT:
Hyundai Kona EV kommer i juni 2018.

Man kan göra intresseanmälan på:
https://kona.no/

KONA electric
Hyundai KONA kommer i to elektriske versjoner, med batteripakker på 42,7 kWh og 64,2 kWh. Bilen er ventet til Norge i løpet av første halvår 2018, som den aller første folkelige fullelektriske SUV-en på markedet.

Den største batteripakken har en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC). Det sender Hyundai KONA electric i tet på rekkevidde.For den minste batteripakken er det snakk om en elmotor på 99 kW (134 hk), på den største er det 150 kW (204 hk) som gjelder. Begge er ventet å få 395 Nm dreiemoment.Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en svært morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW, som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.

Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter
https://kona.no/spesifikasjoner/



EDIT2:
Har gjort en intresseanmälan, Ditt kønummer: 12xxx
Så över 12.000 har gjort intresseanmälan. Priser fastställs i Q1 2018.

KONA electric
Priser og reservasjonsmulighet for KONA electric er forventet tilgjengelig i 1. kvartal 2018. Dersom du har registrert din interesse for denne elbilen, vil du få ny e-post så snart prisene for KONA electric er klare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).