Traktorer och processorer

Insprutningspump Valtra A75

57 inlägg 17124 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484422 Kollat ditt tips H-P (tack så mycket!), men pumpen sitter fast/verkar inte ha vridit sig ur läge och det finns inte en "skråma" eller färgflaga som lossnat på bultskallar/muttrar till pumpen. Den verkar helt orörd vilken den också borde vara eft ca 1100 timmar. Kan det ändå vara idé att kolla om den?, och vad kan isf ha hänt med justeringen?.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484431
Skogsola skrev:Det är inte så enkelt så att den bara suger tjuvluft? Startade en tråd om det någon gång som fick många svar och fortfarande lever.
Hej Ola!. Kommer ihåg den tråden!, ska tröska den ikväll och friska på minnet. Tjuvluftsdebatten har gått höga i nejderna här bland "eliten" av traktorskruvare. en del säger "mycket möjligt", andra "helt omöjligt". Drar den tjuvluft ska motorn "rulla" på tomgång, gå illa, starta dåligt till att inte ens starta och självdö vid gaspådrag. Faktum är att den startar "skapligt" kall, bra varm, inget "rull" på tomg, svarar bra på gas och går jämnt hela registret. Det lustiga är oxå att missljudet fr pumpen försvinner när man sätter lite "tryck" på bränsletanken?. Kan inte ha varit många hg vi blåste i med en kraftigt läckande trasa som tätning kring påfyllnadsröret. Hur var det i ditt fall Ola?. lät det illa fr pumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484434 Om det gör skillnad när du sätter tryck i tanken så är det inget fel på insprutningspumpen. Då går den ju bara den får soppa som den ska. Min lät också som ett tröskverk när den inte fick soppa. Det rappliga förfiltret är ett ställe där det kan läcka. Jag kopplade bara förbi skiten.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484437
Skogsola skrev:Om det gör skillnad när du sätter tryck i tanken så är det inget fel på insprutningspumpen. Då går den ju bara den får soppa som den ska. Min lät också som ett tröskverk när den inte fick soppa. Det rappliga förfiltret är ett ställe där det kan läcka. Jag kopplade bara förbi skiten.
Exakt!,,,, mycket märkligt!, el så är lösningen väldigt enkel ibland. Läckte det diesel någonstans i ditt fall?. Det påstås att det ska sitta ett "överströmningshål" på pumpen mot motorblocket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484441 "Överströmningshål" låter märkligt men det är ju returledningar så överflödig soppa går tillbaka till tanken. Soppa läcker inte ut men däremot så läcker luft in. När du trycksätter tanken lite så tar sig ingen luft in och då fungerar det.
En megakorkad konstruktion är det när matarpumpen sitter efter förfiltret. Det borde ha varit en elektrisk matarpump direkt på tanken. Finns visst de som har satt dit en sån.

Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484443 När den ändra sig i inställningarna så är det på pumpaxlen och i mot drevet i motor transmissionen. Man får lossa på luckan framemot vid fläkten och se men fastän muttern är spänd är det ingen garanti att den inte har ändrat inställning.
Har du en A75 med plastmotorhuv? Eller plåt?

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484445
Skogsola skrev:"Överströmningshål" låter märkligt men det är ju returledningar så överflödig soppa går tillbaka till tanken. Soppa läcker inte ut men däremot så läcker luft in. När du trycksätter tanken lite så tar sig ingen luft in och då fungerar det.
En megakorkad konstruktion är det när matarpumpen sitter efter förfiltret. Det borde ha varit en elektrisk matarpump direkt på tanken. Finns visst de som har satt dit en sån.
Tror jag ska prova att "dunk köra" motorn kortaste vägen förbi alla filter och testa. Det är som du säger "rappligt" med bla filterringarna. Filterna är fö nyligen bytta och då fick jag upp "tanksymbolen". Ser nu att den även har som funktion att indikera lågt matartryck. Gjorde en provstart nu ikväll. Knäpp tyst, men efter några lätta gaspådrag så var det "liv i luckan" igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484446
H-P skrev:När den ändra sig i inställningarna så är det på pumpaxlen och i mot drevet i motor transmissionen. Man får lossa på luckan framemot vid fläkten och se men fastän muttern är spänd är det ingen garanti att den inte har ändrat inställning.
Har du en A75 med plastmotorhuv? Eller plåt?
Sitter inte drevet fixerat på pumpaxeln med kil?. Har plasthuv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484447 Det är alltid bästa testet att kära med dunk vid sidan, tänk även på returledningen. Kolla även kallstarten det skall vara ström till vaxpropen i pumpen så den smälter och då går över till normal inställning.

Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484448 Ingen kil bara kona

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484450 Kollar man i VHB så ser det ut som en kil typ "woodruff" på axeln/konan som ska tajmas in mot markering i pumphusgaveln (mot oljepåfyllningen), men jag kan ha fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484452 Jo kilspåret är alltid där men tror inte att där är någon kil,för då kan man ju inte ändra pumpen. De avlånga hålen på utsidan där kan man ju vrida pumpen något men ytters minimalt men man hör ju på motorns gång när man vrider pumpen.
Börja med att testa med en dunk men glöm inte returen så att det inte är stopp i den.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484480
H-P skrev:Jo kilspåret är alltid där men tror inte att där är någon kil,för då kan man ju inte ändra pumpen. De avlånga hålen på utsidan där kan man ju vrida pumpen något men ytters minimalt men man hör ju på motorns gång när man vrider pumpen.
Börja med att testa med en dunk men glöm inte returen så att det inte är stopp i den.
Det står mycket riktigt "spåret" i VHB, men ser ut som en kil när man tittar på illustrationen. Är väl som vanligt,,,, "learning by doing". Returledningen (enklaste jobbet) blåste LMM. Bubblande ljud i tanken så det verkar OK!.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484488 Sen så ställer jag mig verkligen undrande till följande efter att ha läst SkogsOlas tråd igen. 1: som fält-traktormek på ett visst fabrikat så ser man väl till att ha både ha grejor och "rätt grejor" med sig i arsenalen. Speciellt när det är ett "känt fel". Bränsletrycksmätare tex,,, det finns ju klara min/maxvärden som direkt indikerar om något är vajsing till exvis matarpumpen. 2: Jag personligen som gammal skruvare, skulle ju rigga en liten "portabel" tankutrustning som snabbt gick att direktansluta till insprutningspumpen. en liten 5 liters plastbehållare färdiga slangar/anslutningar och kanske en reglerbar elmatarpump med ett litet filter någonstans. kan ju inte kosta många hundringar?. Tycker att "improviseringsnivån" är låg för något som tickar på med tusen spänn i timman, eller så är jag av det "gamla gardet".

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484496 Det är helt rätt man måste har rätt utrustning ock kompetens om man skall ta betalt. Och är man Valtra mek skall man ha det...
Att det är ett känt fel stämmer inte det ända kända fel på dessa modeller kring bränslet är skit i sugröret, och att blåsa i några slangar hjälper inte hur mycket det än bullar i tanken. Lågt matartyck kan det ju vara men att lampan lyser på instrument panelen har inte med saken att göra, den kabeln skall inte bara inkopplad på dessa modeller utan skulle tas bort före leverans. =bugg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).