Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829105 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484309 Vi får väl se om miljözonerna i Stockholm ens överlever valet 2018.
Miljöpartiet ligger ju och harvar strax under 4%-spärren nu: https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... val-i-dag/
Till och med i Stockholms kommun där man låg på över 12% i valet 2014 har man halkat ner till under 4%
Man har nog trampat på en del ömma tår när man vill tvinga folk att byta bilar till en kostnad av 9,3 miljarder för att uppnå en sammhällsekonomisk vinst på 300 miljoner: http://norran.se/asikter/debatt/miljozo ... rna-885773

Därmed inte sagt att jag är emot elbilar, hade jag haft råd hade jag antagligen köpt en Tesla.
Men att försöka stressa igenom beslut som är svåra att förankra vetenskapligt är sällan någon bra idé.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#484317
jannee skrev:Går det att få någon kommentar av Zalman :grin:

Färjetrafiken stor bov
Personbilar stod för totalt knappt 24 000 ton kväveoxidutsläpp under 2016, varav dieselbilarna stod för 19 000 ton. Den internationella sjöfarten stod samtidigt för drygt 120 000 ton.

Kan se det på olika sätt. Personbilarna har minskat sina utsläpp med 67 procent från 1990. Dom har dock ökat med 25 procent sen 2011 och det är dieselbilarna orsak till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#484323 Vilka dieselbilar, förklara för en oinsatt vilka årsmodeller och märken som sett till att utsläppen ökar :?:
När dieselbilen är en miljöbil = skattebefriad i 5 år, till vilken kategori räknas den :?:
Kanske till värsta miljöboven om en elfanatiker får uttala sig :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#484327
jannee skrev:Vilka dieselbilar, förklara för en oinsatt vilka årsmodeller och märken som sett till att utsläppen ökar :?:
När dieselbilen är en miljöbil = skattebefriad i 5 år, till vilken kategori räknas den :?:
Kanske till värsta miljöboven om en elfanatiker får uttala sig :grin: .

Du tänker på miljöklassningen som gäller för koldioxid. Det är två helt olika saker. Inte ens du kan ha missat hur det fuskats med kväveoxidutsläppen som kan vara 30-40 gånger mer än gränsvärdena. Men jag ska se om jag hittar en lista på dom värsta bilarna.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484332
jannee skrev:Zalman må hänvisa till hur många länkar som helst som sjunger elbilens lovsång, dock måste man vara ganska naiv om man går på all den förtäckta reklamen.
För övrigt är det troligtvis inte personbilsdiesel som är den största eller näst största boven när det gäller kväveoxider.
Borde i första hand vara ifrån den tunga trafiken och inte minst sjöfarten men även från fabriker/industrin.
I dag går det minst lika många lastbilar som personbilar sträckan Malmö - Sundsvall och varje lastbil drar minst 5 ggr mer diesel som personbilen, dessutom är många personbilar bensindrivna.
Är lite av att sila myggen men svälja elefanten :mrgreen:
Var för en tid sedan, ett förbud mot dieseldrivna personbilar i Oslo ändå minskade inte innehållet av kväveoxider i Oslos luft - låg visst en brännoljedriven båt i Oslos hamn :grin:
För övrigt håller jag HELT med Zalman när det gäller halterna av försurade ämnen i luften, de har ökat markant de senaste åren, man märker det bl.a på taktegel, gångplattor men inte minst på vitmålade staket som bara efter något år är gröna, hjälper dock lite med att blanda in glykol i målarfärgen.
Dessutom är ett förbud av dieseldrivna bilar en utopi, ingen regering slaktar en ko som mjölkar bra, däremot försöker en regering mjölka ut så mycket som möjligt.
Vill verkligen Sveriges regering att vi ska ställa alla dieselbilar skulle den säkert införa en skrotningspremie på låt oss gissa 100 tkr för varje skrotad dieselbil i stället för att erbjuda en miljöbilspremie åt elbilar.
För att något år senare höja elskatten/avgifterna med några hundra %. :grin:


Zalman må hänvisa till hur många länkar som helst som sjunger elbilens lovsång, dock måste man vara ganska naiv om man går på all den förtäckta reklamen.
För övrigt är det troligtvis inte personbilsdiesel som är den största eller näst största boven när det gäller kväveoxider.
Borde i första hand vara ifrån den tunga trafiken och inte minst sjöfarten men även från fabriker/industrin.
I dag går det minst lika många lastbilar som personbilar sträckan Malmö - Sundsvall och varje lastbil drar minst 5 ggr mer diesel som personbilen, dessutom är många personbilar bensindrivna.
Är lite av att sila myggen men svälja elefanten
Var för en tid sedan, ett förbud mot dieseldrivna personbilar i Oslo ändå minskade inte innehållet av kväveoxider i Oslos luft - låg visst en brännoljedriven båt i Oslos hamn

SVAR:
Visst ska vi minska utsläppen på alla områden, inte bara bilar. Men man kan ju välja sina strider och ta dom enklaste först. Jag tror att bilindustrin är bland dom enklaste/billigaste att göra utsläppsfri. Båtar, lastbilar, traktorer mm är svårare, därmed inte sagt att man inte ska höja kraven även där, men gör det enklaste först.



För övrigt håller jag HELT med Zalman när det gäller halterna av försurade ämnen i luften, de har ökat markant de senaste åren, man märker det bl.a på taktegel, gångplattor men inte minst på vitmålade staket som bara efter något år är gröna, hjälper dock lite med att blanda in glykol i målarfärgen.

SVAR:
Har själv märkt av försurningen, på hemgården är dricksvatten så försurat att det blev tvunget att installera ett kalkfilter för att höja ph-värdet till rätt nivå.


Dessutom är ett förbud av dieseldrivna bilar en utopi, ingen regering slaktar en ko som mjölkar bra, däremot försöker en regering mjölka ut så mycket som möjligt.
Vill verkligen Sveriges regering att vi ska ställa alla dieselbilar skulle den säkert införa en skrotningspremie på låt oss gissa 100 tkr för varje skrotad dieselbil i stället för att erbjuda en miljöbilspremie åt elbilar.
För att något år senare höja elskatten/avgifterna med några hundra %.

SVAR:
Jag tror på fullt allvar att bensin/dieselbilar fasas ut, det blir helt enkelt för dyrt att betala bränslet. Har själv betalat ca 1 miljon de senaste 30 åren i bensin till bilen och diesel till traktorn. Har inte råd att göra detta framledes, det blir för dyrt helt enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484333
jannee skrev:Går det att få någon kommentar av Zalman :grin:

Färjetrafiken stor bov
Personbilar stod för totalt knappt 24 000 ton kväveoxidutsläpp under 2016, varav dieselbilarna stod för 19 000 ton. Den internationella sjöfarten stod samtidigt för drygt 120 000 ton.


Länka först till en sajt som visar dina uppgifter, så ska jag svara sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484340
Anders Olsson skrev:Vi får väl se om miljözonerna i Stockholm ens överlever valet 2018.
Miljöpartiet ligger ju och harvar strax under 4%-spärren nu: https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... val-i-dag/
Till och med i Stockholms kommun där man låg på över 12% i valet 2014 har man halkat ner till under 4%
Man har nog trampat på en del ömma tår när man vill tvinga folk att byta bilar till en kostnad av 9,3 miljarder för att uppnå en sammhällsekonomisk vinst på 300 miljoner: http://norran.se/asikter/debatt/miljozo ... rna-885773

Därmed inte sagt att jag är emot elbilar, hade jag haft råd hade jag antagligen köpt en Tesla.
Men att försöka stressa igenom beslut som är svåra att förankra vetenskapligt är sällan någon bra idé.


Vi får väl se om miljözonerna i Stockholm ens överlever valet 2018.
Miljöpartiet ligger ju och harvar strax under 4%-spärren nu: https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... val-i-dag/
Till och med i Stockholms kommun där man låg på över 12% i valet 2014 har man halkat ner till under 4%
Man har nog trampat på en del ömma tår när man vill tvinga folk att byta bilar till en kostnad av 9,3 miljarder för att uppnå en sammhällsekonomisk vinst på 300 miljoner: http://norran.se/asikter/debatt/miljozo ... rna-885773

Därmed inte sagt att jag är emot elbilar, hade jag haft råd hade jag antagligen köpt en Tesla.
Men att försöka stressa igenom beslut som är svåra att förankra vetenskapligt är sällan någon bra idé.



SVAR:
Jag ju en miljövän och ”planetskötare” och försöker göra saker lite miljövänligare. Detta är dock inte enkelt och miljözoner i städer är jag inte helt övertygad om att det är rätt väg att gå. Är nämligen också vän av ordning och reda, och möjlighet till framförhållning, och emot retroaktiva bestraffningar. Politikerna har svikit folket anser jag med otydlighet och snabba kast.
Däremot håller jag inte med om de belopp som framförs i Norrans debattartikel. Det kostar inte 9,3 miljarder att införa en miljözon i tex Stockholm. Bara genom att berätta att man ska göra detta om 3 år, så ställer folk in sig efter detta och väljer i princip lika dyra miljöbilar istället som klarar kraven så fördyringen blir minimal. Motorbranschens riksförbund är ju en partsinlaga och ska bedömas därefter.
Och åsikten att elbilar är dyra kan komma att omprövas rejält under 2018. Massor av nya bilar med lång räckvidd och med möjlighet till snabbladdning lanseras nu snabbt.
Exempel:
Priserna i Frankrike har kommit ut. Då borde de Svenska också komma snart.
"New Nissan Leaf
LEAF 2.ZERO Launch Edition for 36.990 €

Leaf Visia: 33.900 €
Leaf Acenta: 35.300 €
Leaf N-Connecta: 37.100 €
Leaf Tekna: 38.900 €


Old Nissan Leaf

Leaf Visia: 31.900 €
Leaf Acenta: 33.900 €
Leaf Tekna: 36.300 €"


Gissar då på följande svenska priser
Leaf Visia: 339.000kr
Leaf Acenta: 353.000kr
Leaf N-Connecta: 371.000kr
Leaf Tekna: 389.000kr

Vet dom som fått 15% i rabatt, på en Visia blir det då 288.150kr,
minus 60.000kr från 1 juli nästa år, netto 228.150kr.

Om man har råd att köpa en ny Golf diesel för 220.000kr, hur kan man då INTE ha råd att köpa en Nissan Leaf för 228.150kr?
Tycker man Nissan Leaf är tråkigt, så utgår jag ifrån att KIA Niro, Hyundai Kona EV
Hyundai Ioniq 46kWh, kommer ha liknande prestanda(35-40 mil i räckvidd) och pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484344 Stämmer Fiskers påstående att man med ett grafenbatteri kan ladda 80 mil på en minut, då står ABB redo med laddare.
Det är dock inte så revolutionerande som man kan tro, Hybricons elbussar i Umeå laddas fullt med 650kW på 3 minuter. Priset på dessa batterier är dock för dyra för vanliga bilar idag.

"Det har varit en världsnyhet: Nischtillverkaren Fisker påstår sig ha utvecklat batteriteknik som ger en bil 80 mils räckvidd – på en minuts laddning. "Visst kan man ladda med väldigt mycket effekt. Det finns teknik som klarar oerhörda effekter. Men tekniken måste också vara robust, personsäker och ha rätt kostnad", säger ABB:s divisionschef Anders Carlsson."

En typ av solid state-batterier som ska vara överlägset det bästa av dagens litiumjonbatterier. Det är vad Fisker säger att de ska visa upp på mässan Consumer Electronics Show (CES) i januari 2018.

– Det är en stor förändring och det är det här vi väntat på. Det är en ”game changer” både för bilar och konsumentelektronik, säger grundaren Henrik Fisker, i en intervju med Fox News.

Batteriet ska dessutom vara mer kompakt och bara kosta en tredjedel av dagens batterier. Det hela låter som ren utopi, men ska enligt företaget vara nära förestående.

– Vi har byggt ett batteri och det är därifrån testvärdena kommer. Nu har vi kommit till fasen då vi bygger nästa batch med batterier som vi ska visa upp i januari på CES.

Den första 350kW-laddaren i Sverige håller på att byggas i Kristinehamn och ytterligare är planerade. Vidare har ABB även 450 kW-laddare som nu ska placeras i Göteborg för att ladda bussar. Så påståendet att infrastrukturen inte skulle klara av tekniken kan sägas komma på skam.

https://www.nyteknik.se/fordon/abb-infr ... utm_custom[cm]=302893642,33270&utm_campaign=mail2

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484350 Massor av länder, delstater, städer kommer förbjuda försäljning av fossila bilar.

"Norway, Paris/France, England, India, Germany, China and Scotland have all announced plans to ban the sale of gasoline vehicles in the upcoming decades. The US state of California might be close behind if a new bill expected to be introduced in the coming month by Assemblymember Phil Ting takes hold."

“Until you set a deadline, nothing gets done,” Ting, who represents much of San Francisco, said in a phone interview Tuesday.
Perhaps Governor Brown said it best: “Why China can do this and not California.”
https://electrek.co/2017/12/05/california-ban-gas-2040/

Om Kina kan förbjuda fossilbilar, varför skulle då inte Kalifornien och Sverige kunna det?

Förut så sa man att det var tekniskt omöjligt med elbilar, men tex Tesla har ju haft bilar i 5 år nu som klarat 50 mils räckvidd. Sen sa man att de är för dyra, då kommer Tesla med elbilar som kostar 35.000 dollar(vilket är snittpriset på en ny bil i USA), och som kommer i volym under 2018.
Grejen är att kan Tesla, då kan alla andra, så 2018 så slår elbilen igenom för nästan alla nybilsköpare.

Jag lovar, 50% av alla nybilsköpare under 2018 har råd att köpa en elbil(redan idag säljs det nya elbilar under 200.000kr i Sverige), vilket är det största som hänt i bilvärlden sedan T-Fordens intåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#484360 Zalman hänvisar till länkar både hit och dit, vad är det som säger att dessa s.k. länkar visar eller håller sig till HELA sanningen.
Sanningen är nog den att det mesta som skrivs är inget annat en djäkla lobbing från elmaffian :grin:
M.a.o tror jag knappt på hälften på vad som skrivs, om knappt det :oops:
Någon elbilsförespråkare har snackat vitt och brett om hur billigt det är att köra elbil och att det billigare ska bli eftersom ström kommer det att finnas överflöd på. Själv tror jag dock på det rakt motsatta.
Med E 85 skulle det bli både bra och inte minst billigt, vi ser nu resultatet, samma gäller Volvos gasbilar, hur lyckat blev de experimentet :?:
Är det inte så att ca 85 % av tidningsmurvlarna inte är annat än vänstersympatisörer.
Av dessa kan man senare förvänta sig vad som helst :mrgreen
Har har du länken Zalman
https://www.aftonbladet.se/bil/a/8wmvew ... r-kraftigt

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

källefall8  
#484411 Den här Zalman, är han på riktigt eller är det ett troll?? Han/Hon lär få betalt per spaltmeter elbilsreklam annars undrar jag hur det står till. Här ju 100 tals skitlånga odelat positiva inlägg från densamme....

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Klazzon  
#484449 Funderar lite runt elbil och olyckor. Har tidigare arbetat i räddningstjänsten. En krockad fossilbil idag är lite slarvigt uttryckt en standardolycka och det finns rutiner för hela insatsen, från ankomst till avslutad insats. Den ekonomiska aspekten har gjort att insatsen idag avslutas efter att akut fara för människor och omgivning är säkrad och överlämnas till polis och bärgare. Allt arbete efter det akuta skedet blir restvärdesinsats och ska betalas/faktureras av/till "någon" . När man läser Teslas (som exempel) rekommendationer om brand i batteri ska det kylas/släckas med stora mängder vatten och man ska tillse god vattenförsörjning, därefter övervakas minst 1 timma och får inte överlämnas till polis/bärgningstjänst innan denna tid. Jobbar som sagt inte med räddningstjänsten idag men vet hur svårt det kan vara att komma åt att kyla/släcka ett övertänt fordon, ett inkapslat batteri är nog inte enklare? Ponera en singelolycka på E-väg, sedvanliga rutiner med hel avspärrning bör inte vara mer än 40-60min beroende på hur allvarlig olyckans art är (klippning, sanering och bortforsling) Enligt Teslas rekommendationer kommer denna olycka istället ta 90 till 120min? Jag hade iallafall fall som bärgare inte velat offra min bil om det riskerar börjar brinna på flaket. En gammal "sanning" vi alltid sa var att det kostar 100000kr/timme för samhället att spärra av en E-väg, hur ställer sig samhället till att detta ökar markant ju fler elbilar vi får som trafikerar vägarna? Någon som läst eller vet nåt om detta?
/Magnus

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484492
Zalman skrev:Har själv märkt av försurningen, på hemgården är dricksvatten så försurat att det blev tvunget att installera ett kalkfilter för att höja ph-värdet till rätt nivå.


Det låter underligt att försurningen skulle börja öka nu igen, utsläppen av svavel är otroligt mycket lägre nu när vi knappt eldar med olja för uppvärmning längre och Östersjön har ju just fått ett förbud mot den högsvavliga oljan för fartygsdrift.
Kollar man Stockholmsluften så har i stort sett alla föroreningar som mäts minskat radikalt de senaste årtiondena: http://miljobarometern.stockholm.se/luft/
Nivåerna av svaveldioxid är mindre än en hundradel idag mot vad dom var på 70-talet (!)

Vad gäller miljözonerna så räknar man kostnaden för dom som sitter med en hyfsat ny bil som dom tänkt behålla längre än till 2020 och nu tvingas byta till en ännu nyare bil långt tidigare än dom tänkt sig.

I och med att det rör sig om ~100000 bilar, dom nyaste sålda i augusti 2015, så blir det skapligt stora pengar som privatpersonerna måste ut med.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484573 Volvo-vd:n: "Miljözoner går inte argumentera emot"

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson förstår om det införs miljözoner i städer som portar dieselbilar.
"Jag kan inte argumentera emot", sa han på Di:s Stora Bildagen.
Men han vill inte att biltillverkarna ska ersätta kunder som drabbas.

"Städer måste erbjuda sina medborgare en ren och bra luftkvalitet. Att man tittar på olika åtgärder för att minska kväveoxidnivåer är svårt att argumentera emot", säger Håkan Samuelsson och tillägger:

"Politiker som nu är upprörda över att biltillverkarna gör dåliga dieselmotorer får också komma ihåg att vi var ganska överens om att vi ville prioritera koldioxid. Det bränslet subventionerades och man tillät högre kväveoxidutsläpp väldigt medvetet."

Framöver ska Volvo fasa ut dieseln. Efter 2019 kommer inga nya modeller att ha dieselmotorer.

"Alla nya modeller efter 2019 kommer att vara hybrider med bensinmotorer, bensinbilar eller rena elbilar", slog Håkan Samuelsson fast.

"De som misslyckas med elektrifieringen är förlorare. Det finns ingen plan B. Vi måste lyckas", säger Christian Senger, som är Volkswagens E-mobilitychef.

https://www.di.se/nyheter/volvo-vdn-mil ... nyhetsbrev

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).