Traktorer och processorer

Insprutningspump Valtra A75

57 inlägg 17046 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484290 Finns det någon i vårt avlånga land som tillhandahåller renoverade utbytes (insprutnings)pumpar till A serien?, alt var köper man nytt till förmånligast pris?. Tacksam för snabba svar!.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484296 El och Diesel i Uddevalla brukade vara jäkligt vassa på att reparera dieselpumpar tidigare.
Dom ingår numera i Lansvagnscenter, du kan ju slå en signal till dom och fråga: http://lastvagnscenter.se/?page_id=169

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484304
Anders Olsson skrev:El och Diesel i Uddevalla brukade vara jäkligt vassa på att reparera dieselpumpar tidigare.
Dom ingår numera i Lansvagnscenter, du kan ju slå en signal till dom och fråga: http://lastvagnscenter.se/?page_id=169
Tack för tips!, men letar i första hand "utbytes" renov med garanti om någon har det?, alt nytt till överkomligt pris. Lantmännen maskin vill ha nästan 40k för pump + byte och det kan man ju knappast kalla för "överkomligt". Speciellt eftersom det inte är ett helt okänt problem på dessa maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484310 Slå en signal till dom och kolla vad dom har att erbjuda.
Om det funkar som tidigare så kan du skicka in din pump till dom och få den renoverad och provkörd i bänk.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

dirtypete  
#484316 Hedqvist Dieselservice i Luleå fixar även dom pumpar beror ju lite på vars skogshuggarn bor.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484322 Inga problem att få en pump renoverad, men ack så smidigt om det fanns"utbytes". Finns dessutom ingen el mycket begränsad tid med stillestånd på verkstad såhär i plogsvängen. Edit: Jodå,,,, jag har snackat med Hedqvist i Luleå. verkar ha grepp om läget och inte så fasligt långa väntetider. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

dirtypete  
#484324 De är väll en vanlig CAV pump på dom dära?
Då bör de ju finnas nån som ligger på dom.
Ring runt bland dom som renoverar dom och kolla om dom har liggandes.
En renovering brukar väll liggan mellan 10-15 å byta kan du ju göra själv så du bör kunna hamna en bra bit under 40

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484325 Bosch. 6-10k beroende på vad som hänt. Kuggningen är visst et jävla "aber" eftersom det saknas märkningar och pumplåsning (?). Frågetecken på det sista eftersom det är olika åsikter om detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484331 Ett gott råd till er andra Valtraägare oavsett om ni har en ny maskin el om den har gått 10 000h. Kör inte på någon j-vla "RMEbiogreenforestevuloition" dynga. Tanka "Blankdiesel" och ordentligt med smörjande tillsats. Pumpen är nog "skraltig" som den är från fabrik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484361 Får man fråga vad som har hänt med pumpen?

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484386
H-P skrev:Får man fråga vad som har hänt med pumpen?

"Vandrande" missljud på tomgångsvarv. Följer med gaspådrag till 15-1600 rpm där det "planar bort". Värre kall/bättre när motorn är driftsvarm, men nu har det dessutom börjat läcka diesel från pumpsidan mot motorblocket. Orsaker kan vara både naturlig/onaturlig. 1: Att det kommer från ett "överströmningshål" som i sin tur kan bero på att LMM "trycksatte tanken" väldigt lätt, med konstaterande att missljudet dämpades (nästan helt). 2: Det sitter en o-ring på den sidan som är "ökänd" för att börja läcka. Speciellt när det blir minusgrader. (mtrl krymper). 3: LMM har "blåst" ledningarna till tanken, (känd symptom till missljud), men inget fel där, och jag får/har inget larm för lågt matartryck. Hos LMM är det ingen lottovinst direkt att de här pumparna kan börja "leva rövare" oavsett timmar på maskinen och då lämnas de antingen in på renovering eller så klämmer man in en ny för 30 +m. Är det någon med samma erfarenhet?, så får ni gärna komma med tips. (LMM = Lantmännen Maskin).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484387 Hade fel när jag skrev att det inte sitter "pumplåsning". Det sitter faktiskt en "nollbult" som låser axeln, men pumpen/pumphuset bör dock "vridas" in med en indikatorklocka/specialverktyg. (bulthålen för bultarna till pumpen är ovala). Det rör sig om 2 tiondelar så relativt små toleranser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484392 Det är inte bara så att missljuder kommer i från att pumpen har flyttat sig i inställningarna det kan hända. Denna pump är väldigt svårt att ställa in då man bara hitta övre död punkt genom att släppa ned insugsventilen mot kolven och mäta med en indikatorklocka. Det övriga du skriver kan inte jag känna igen efter 17 år som Valtra tekniker(inte nu längre).

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484393
H-P skrev:Det är inte bara så att missljuder kommer i från att pumpen har flyttat sig i inställningarna det kan hända. Denna pump är väldigt svårt att ställa in då man bara hitta övre död punkt genom att släppa ned insugsventilen mot kolven och mäta med en indikatorklocka. Det övriga du skriver kan inte jag känna igen efter 17 år som Valtra tekniker(inte nu längre).
Ingen aning om pumpen har rört sig "ur läge"?. Inmätning medelst insugningsventilen känner jag till, men har inte A75 vevaxelindikering för ÖD?. Rätta verktyget är väl att mäta in "spelet" på pumpen med specialadapter + klocka. EDIT: Blir det för dålig "precision" att gå efter vevaxelmärkningen?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484420 Det är inte så enkelt så att den bara suger tjuvluft? Startade en tråd om det någon gång som fick många svar och fortfarande lever.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).