Friluftsliv, Naturturism

Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

62 inlägg 26550 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484102
Älgfoderodlare skrev:Man undrar ju varför man bemödat sig med att sätta sändare på den. Är det för att den är genetiskt värdefull eller lättare att hitta när man ska avliva den ?


Eller för att någon bedömt tjuvjaktsrisken som överhängande?

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Brorsan  
#484112
Uffe321 skrev:Jag höll på att köra på ett djur som sprang ut framför bilen en sen mörk kväll i september på Dalarövägen (nära Tyresta), tvärnita och såg den inte framför kylaren, den tvärvände och sprang tillbaka in i skogen. Var osäker på vad jag sett (tänkte inte ens på varg) men såg senare på nyheterna att vargen fanns i trakterna, så här i efterhand tror jag att det var Tyrestavargen som kunde hamnat på min kylare.

Synd att du bromsade men det sker ju reflexmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

T Landström  
#484147
Fredrik Reuter skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:By the way: hur/när får forskarna på pejlhalsbandet?


Korv och SITT!


Funkar på min hund så det funkar säkert på den svenska djurparksvargen oxå... :roll: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484160
busholle skrev:
Älgfoderodlare skrev:Man undrar ju varför man bemödat sig med att sätta sändare på den. Är det för att den är genetiskt värdefull eller lättare att hitta när man ska avliva den ?


Eller för att någon bedömt tjuvjaktsrisken som överhängande?


Det mest troliga är väl att det var lätt och smidigt att sätta sändare på den innan man släppte ut den från djurparken...

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Älgfoderodlare  
#484222 Man kan ju undra vad de Östermalmska balkongbiologerna egentligen håller på med. Det är så J..la pittoreskt o trevligt med alla djuren uta på "Landet" som skall ingå i deras bild av hur naturen skall upplevas när de vid någon händelse råkar fara igenom den. Medans de blir så otroligt skvätträdda när samma natur kliver in på deras egen bakgård. Finns väl inte en gråben som överlevt någon längre vistelse i måskolonin. Men den skall absolut finnas på deras omhuldade landsbygd, där all skog skall stå skyddad mot skövling o alla djuren lever utan hot om att skjutas. Förutom Rådjuren förståss, då de äter upp mina trädgårdstulpaner. Eller Älgarna som tar för sig av äppelträden. Eller de hemska vildsvinen som bökar upp våran "Gäralös bana".
Glömmer aldrig den disk. jag överhörde tidigare i år mellan några "Kolonipar" som skränade ut sin förtvivlan över dessa hemska klövvilt som fanns över allt. -"Varför gör inte jägarne något åt denna situation". Medans när rovdjur kom på tal, blev alla varma i ögonen. Nu har de väl sin möjlighet att visa vad deras välvilliga inställning till rovdjuren egentligen har för grund. Även om nu denna varg endast kommer att ta av viltstammarna i området. Får rätt person syn på ett sådant tillfälle, blir det säkert snart skyddsjakt. Då slår väl "Bambi syndromet" igenom med att; -"Inte kan man väl låta rovdjur ta de söta små Rådjuren" ! Helt logiskt med deras egna övriga resonemang vad gäller naturens gång. Tippar väl på att denna varg ej överlever årsskiftet.

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484228 Får väl passa på att överklaga ev beslut om skyddsjakt som dyker upp :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Vardon  
#484281
gnisten83 skrev:Får väl passa på att överklaga ev beslut om skyddsjakt som dyker upp :lol:


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP ... en-skjutas

Ni som redan spått detta kan ni ge nästa veckas lottorad med, tack
Senast redigerad av Vardon ons 06 dec 2017, 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Mowi850  
#484285
Älgfoderodlare skrev:Man kan ju undra vad de Östermalmska balkongbiologerna egentligen håller på med. Det är så J..la pittoreskt o trevligt med alla djuren uta på "Landet" som skall ingå i deras bild av hur naturen skall upplevas när de vid någon händelse råkar fara igenom den. Medans de blir så otroligt skvätträdda när samma natur kliver in på deras egen bakgård. Finns väl inte en gråben som överlevt någon längre vistelse i måskolonin. Men den skall absolut finnas på deras omhuldade landsbygd, där all skog skall stå skyddad mot skövling o alla djuren lever utan hot om att skjutas. Förutom Rådjuren förståss, då de äter upp mina trädgårdstulpaner. Eller Älgarna som tar för sig av äppelträden. Eller de hemska vildsvinen som bökar upp våran "Gäralös bana".
Glömmer aldrig den disk. jag överhörde tidigare i år mellan några "Kolonipar" som skränade ut sin förtvivlan över dessa hemska klövvilt som fanns över allt. -"Varför gör inte jägarne något åt denna situation". Medans när rovdjur kom på tal, blev alla varma i ögonen. Nu har de väl sin möjlighet att visa vad deras välvilliga inställning till rovdjuren egentligen har för grund. Även om nu denna varg endast kommer att ta av viltstammarna i området. Får rätt person syn på ett sådant tillfälle, blir det säkert snart skyddsjakt. Då slår väl "Bambi syndromet" igenom med att; -"Inte kan man väl låta rovdjur ta de söta små Rådjuren" ! Helt logiskt med deras egna övriga resonemang vad gäller naturens gång. Tippar väl på att denna varg ej överlever årsskiftet.

+1 på den

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

tallen100  
#484303
Vardon skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP ... en-skjutas

Ni som redan spått detta kan ni ge nästa veckas lottorad med, tack

Hoppas inte på någon storvinst, det här var lika självklart som att julafton är den 24e, varje år :mrgreen:
Hade det däremot varit på "landet" så hade det gått annorlunda :geek:

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Brorsan  
#484334 Ett utdrag av länstyrelsens beslut om skyddsjakt på nämnda varg.

"Länsstyrelsen har rådgjort med Viltskadecenter (nationellt centrum för kunskap om vilt, viltskador och samhälle), som bedömer att risken för skada på människor är mycket liten, men att om vargens beteende tillåts fortsätta finns en risk att den blir så van att vara nära människor att det på sikt kan uppstå en farlig situation. För att förebygga en sådan situation föreslår Viltskadecenter därför att Länsstyrelsen beviljar skyddsjakt. Länsstyrelsen delar den uppfattningen.
– Vargens förändrade beteende, tillsammans med den oro som många i området känner, gör att vi nu inte ser någon annan lämplig lösning än att besluta om skyddsjakt, säger Mia Olausson, naturvårdschef vid Länsstyrelsen Stockholm.
En samlad bedömning ­– att vargen är mycket närgången, att dess beteende har ändrats över tid, att invånare uttrycker oro för att möta vargen och att det på sikt skulle kunna uppstå en farlig situation ­– gör att Länsstyrelsen anser att det finns tillräckliga skäl till beslut om skyddsjakt. Bestämmelser gällande skyddsjakt regleras i jaktförordningen."

Det där är ju samma beteende som stämmer in på nästan alla vargar i Sverige så det rimliga antagandet är att det kan godkännas skyddsjakt på väldigt många vargar i landet. Bara Stockholms läns länstyrelse får bestämma????
Att det många människor som rör sig i naturen har väl ingen betydelse för oron för varg. Är oron större bara för att det är fler som är oroliga?

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Brorsan  
#484339 Jag skickade ett meddelande till länstyrelsen. Undrar vad dom svarar?

"Ert skyddsjaktsbeslut är ju direkt överförbart på väldigt många vargar i landet. Det innebär ju att det kan beslutas om skyddsjakt på väldigt många vargar (viket jag tycker är bra). Mängden oro ökar väl inte p.g.a att det är fler människor som är oroliga. Jag tycker inte att beslutet överensstämmer med många andra i landet.
Skall man inte ha en enhetlig linje över hela landet?
Politikerna vill ju ha varg i hela landet? Ska stockholms län glida i en egen gräddfil?"

Olle

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

RONiL  
#484341 Men heerrrrreeee guuuuud, vad oväntat!![emoji33]
Denna förbannade särbehandling och dubbelmoral.

Kan ju hoppas att nästa person som ansöker om skyddsjakt på varg använder ovanstående som exempel och motivering till skyddsjakt.

Nej jag säger varken bu eller bä ang. vargens existens. Det som gör mig så förbannad är att det är så tydligt att det är olika spelregler som gäller beroende på vart man bor i det här landet.

Grattis till skyddsjakten! Kan bara hoppas fler i samma situation och med större problem med vargar också får skyddsjakt lika snabbt och lätt.

Ja nu har jag avreagerat mig nog[emoji12].

Avatar Fallback

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

Brorsan  
#484349 Det som kan vara bra med det här beslutet är ju att man kan hänvisa till det vid övriga ansökningar om skyddsjakt.

Tycker ni att jag skall överklaga beslutet till förvaltningsrätten?
Olle

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

hlb  
#484367 Alla människors lika värde är tydligen bara en plakatformulering i PK-sverige.

Användarvisningsbild

Re: Sthlm-skola ställer in skogsutflykt pga varg

anersimyra  
#484371 Den här ulven är faktiskt den första jag hört talas om som använder övergångsställen när den korsar vägen, hur vanligt är månne detta bland övriga ulvar.. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).