Skogsvagn (Huggarvagnar)

Redig skogsvagn på blocket

32 inlägg 21002 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Redig skogsvagn på blocket

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48386 http://www.blocket.se/vi/19938962.htm?ca=12_s



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48409 Mycket fin, skulle inte sitta helt fel, man kan aldrig få för lång kran :grin:

Finns även en Häglinge 12 ton vagn till salu på blocket, inte heller så dum

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

skogsnils  
#48416 Hvis jeg forstår det rett så koster hele ekvipasjen 69000+moms?
Det må da være veldig billig. Unnskyld om jeg tar feil :smile:

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48423
skogsnils skrev:Hvis jeg forstår det rett så koster hele ekvipasjen 69000+moms?
Det må da være veldig billig. Unnskyld om jeg tar feil :smile:

Nog verkar det rimligt vad man kan bedöma på bilderna.

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48425 Bara kranen vore värd dom pengarna

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

Christer j  
#48427 Prisvärd tycker jag. 69000kr Dock ej ramstyrd tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

stegmaster  
#48435 vagnen såg jettefin ut. Men det fins et problem med sån der avkappade skotarvagner på en lantbrukstraktor, och det er vekten.
En kompis lånade en sån för et tag sen och kopplade den på en valmet 6850, men det var inte specielt lykkad.
Vagnen var så tung tom(reknade med ca 5t) at det va svärt at dra den even utan last uppförsbakke(traktoren slirade), uten at drivningen måste vara innkopplad(och då gick det jettelangsomt). Han kjörde så her en dag för han leverade den tilbaka til egaren. Han kjörte even ut i skogen med den och kom tilbaka med halft lass, då ekvipasjen inte klarade av mer för at komma seg fram.Så det krevs en rejal traktor för en så vagn.Den min kompis lånade hadde hydralisk drivning, det er det kanskje inte på den her, eller? Går vel bedre med drivhjulsberoande?

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48444 Vad jag har förstått så byggde Rottne såna kärror för traktorbruk ,så det är inte säkert att det är en kapad skotare.Men den behöver inte vara lättare för det.

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

stegmaster  
#48445
bengt.a skrev:Vad jag har förstått så byggde Rottne såna kärror för traktorbruk ,så det är inte säkert att det är en kapad skotare.Men den behöver inte vara lättare för det.


ok , det visste jag inte .Tyckte den såg rett kraftig ut til at vara en traktorvagn, och lite merklig at den inte har nån form för sving när den er bereknat for traktor

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48451 Du ska nog räkna med att den är från mitten av 70 talet så vagnsstyrning hade dom inte sett på vykort :wink:
Billigt pris men den behöver nya sulor, ryssdäck är väl rätt billiga?
Tusan att jag inte har drivhjulsberoende kraftuttag :cry:

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48474 Lite sugen är man, men långt att åka och så ska man skaka fram pengar. :)

Ringde och hörde mig för iaf.
Det är som sagt en vagn byggd för traktor och inte en kapad maskin.
Ingen vagnstyrning.
Ingen pump på vagnen utan går på traktorns hydralik.
Vikt ca 3T...? Dras med 80 hk traktor idag. Känns lite otroligt.
Vagnen är frisk, men kranen är lite sliten, grip och utskjut. Den har gått på en såg innan.
Tät med inga större glapp. 8,5 m räckvidd, bommen är svetsad vid lyftkolvsfästet.
Drivlinan är aldrig använd men kraftuttag finns.
EHC-spakar med nåt elfel, vippen och svängen kan stanna ibland. Troligen kabelbrott enligt säljaren?

Skaplig vagn till ett bra pris, frågan är bara hur användbar den är.
Hjular man mycket så är den kanon, om den nu ärså lättdragen som det påstås.
I skogen är den nog smått osmidig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48477 Har själv ett avkapat skotarvagn, förmodligen från en Nalle eller nåt sånt. Sitter ett as till Ösakran på den åxå. Drar den med 80hk utan problem i skogen med 2 wd utan ramstyrning. skulle nog tro vikten på min ligger på 2,5-3 ton.

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

mattias  
#48632 Hej. Roligt att se vår gamla vagn igen. Här kommer lite info:
Byggd som en traktorvagn på 70-talet och gick på ett sågverk fram till 2000 då vi köpte den. Det var blankslitna däck, Rottnekran ca 6,5meters utan tiltbart torn, drivhjulsberoende drivning, sexspaks-system. Väldigt rejäl.
Första året drogs den med en Volvo BM 650. :lol: :lol: Funkade kanon med drivhjulsberoende kraftuttag.
Året efter byggde vi om den. Satte på en 8,5 meters Patu Allgripen kran, ventilpaket och styrboxar från en mini brunnett 678, nya minispakar, ny indexator rotator och en gammal grip som vi hade liggande från en 678. Den drogs med en Valmet 6600 och den var inte för liten. Det räckte att lasta 2-3 gripar för att sen skicka ut kranen max utan att den välte. Där var ju inga stödben. Vi fick byta 2 st hjul också pga punktering. Det ena small inne i maskinhallen när den stod stilla. Det blev en j-vla smäll.
Vi var inne på att bygga om den till vagnstyrning men det blev inte så.
Vagnen byttes bort 2007 så det är nog han som köpte den sen som nu har sålt den igen.

Mattias

Användarvisningsbild

Re: Redig skogsvagn på blocket

Deminer  
#48679 Såld, så troligen var det någon som hade både pengarna och intresset..... :P

Avatar Fallback

Re: Redig skogsvagn på blocket

XPG  
#48958 Hepp! :roll:

Vagnen är på väg till Österbotten/Korsholm/Finland :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).