Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284828 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#484212 @källshult.
Varför kör du med prioriteringsventil? Har du inte tillräckligt med flöde från traktorn för o köra kranen eller stegmataren från den och den andra förbrukaren från PTO-pump. Så hade jag tänkt göra. Imorgon ska kranen på :grin:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484223
Seb macahan skrev:@källshult.
Varför kör du med prioriteringsventil? Har du inte tillräckligt med flöde från traktorn för o köra kranen eller stegmataren från den och den andra förbrukaren från PTO-pump. Så hade jag tänkt göra. Imorgon ska kranen på :grin:

Jag har inte prioventil jag kör med en 3/2 ventil så jag växla mellan kran och processor så jag måste trycka på en knapp för att skifta

Sent from my PRA-LX1 using skogsforum mobile app

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484224 Nej SEB har för dåligt flöde på traktorn man är ju smålänning och valde bort dubbel pump. Jag har ingen lastare på min traktor

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#484232 @Slurfi nej ventilen sitter på sidanom, men ls slangen sitter på LFe

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#484299
Slurfi skrev:Menar du att jag har en sån ventil redan monterad i Keslan?


Det beror på om paketet är beställt för LS eller rundpumpning.
Mitt är ombyggt. Då det kom var det avsett för ett LS.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484307 För de som har elspak så borde väl spaken kunna styra en 3/2 ventil. Varje gång en funktion används aktiveras ventilen.

Och man skulle väl även kunna få gripen att stänga/öppna automatiskt vid omtag med hjälp av växlande relä med timer?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484338
JohannesG skrev:För de som har elspak så borde väl spaken kunna styra en 3/2 ventil. Varje gång en funktion används aktiveras ventilen.

Och man skulle väl även kunna få gripen att stänga/öppna automatiskt vid omtag med hjälp av växlande relä med timer?

Det vore fint om den elventil jag har själv skulle slå om när man rör elspaken för Keslan.

Mja, man måste ibland backa eller ta om så det kan vara svårt att få att funka, men varför inte?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484414
Slurfi skrev:Mja, man måste ibland backa eller ta om så det kan vara svårt att få att funka, men varför inte?

Naturligtvis måste en sådan funktion gå att stänga av, med ett enkelt knapptryck. Bara att bryta jorden till reläet så växlar det inte. Dock krävs det ju en extra kabel för det, för jag antar att det inte är fler ledare i kabeln än vad som behövs. Men det är ju inte så svårt att lösa.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484415
Slurfi skrev:Det vore fint om den elventil jag har själv skulle slå om när man rör elspaken för Keslan.

Har en tendens att gå vilse i elscheman när de byggs i huvudet, så jag vågar inte svara på rak arm hur det ska kopplas, samt att jag är glad amatör. Men jag tror säkert att det går.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484436 Är det möjligt att öka hastigheten på tillbakaslaget på något sätt? Typ ta olja från returen eller något? Så att det skulle bli som denna video från källshult jag klippte lite i. Och detta bör också vara möjligt att stänga av funktionen vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484440 Ska inte fundera så mycket på hastigheten på en stegmatare hade kanske gå att få det lite fortare men tycker man att det gå sakta med en stegmatare,då ska man inte ha en stegmatare då är det en hypro om det ska gå fortare.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484459 Det har du rätt i. Men tänker på små förbättringar som kan göra en relativt billigt (jämfört med hypro) och enkel maskin ännu bättre. Dock kommer det alltid var ett problem med att få en stegmatare med slag kortare än stocken snabb. Det är vändningen som tar mest tid.

Att jag diskuterar i denna tråd är mest för att jag tycker om enkla lösningar, även om jag helst ser att stegmataren hänger i kranen, någon gång i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484467 Köper du kranhängt ingått styrsystem så du slipper fundera på detta utan bara håll in knappen så matas de fram till vald längd :D

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#484471 Att göra returen snabbare verkar svårare, då ingen vedmaskiner heller har detta, men nästan alla vedmaskiner har snabbgång på tryck ut, dock er det bara Naarva (av någon konstig anledning) som tatt detta med på sin stegmatare S25, va jag vet.
Och detta funkar ju klockrent minst 50% av tiden, sen er det bara slippa en el knapp så har man full kraft när det behovs, vid grova kvistar.
Dock får man "köra" Naarva`n med joystick fram/tilbaka likn som en Kesla stegmater LFe, då den inte har nån aut,
längd funktion.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Erre  
#484481
JohannesG skrev:Det har du rätt i. Men tänker på små förbättringar som kan göra en relativt billigt (jämfört med hypro) och enkel maskin ännu bättre. Dock kommer det alltid var ett problem med att få en stegmatare med slag kortare än stocken snabb. Det är vändningen som tar mest tid.

Att jag diskuterar i denna tråd är mest för att jag tycker om enkla lösningar, även om jag helst ser att stegmataren hänger i kranen, någon gång i framtiden.


Vill man kan det kanske funka med en regenerativ ventil.
Finn på endel vedklyvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).