Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

47 inlägg 30502 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#477524 Northvolt har hittills fått in 215 miljoner av den miljard man ville ha för att bygga sin pilotfabrik i Västerås. Det känns som att har man hållit på såhär länge och inte kommit längre i finansieringen så blir det svårt. Jag tycker att det påminner väldigt mycket om Northlands gruväventyr i Pajala. Där var det också storpratare utan egna pengar att satsa.
Min gissning är att pilotfabriken tillsist kommer att börja byggas med hjälp av statliga och regionala garantier men att pengarna kommer att ta slut under den resan och nya finansieringsrundor får inledas osv tills det står en tom halvbyggd fabrik ute på en åker.
Hade en svensk batterifabrik varit en strålande idé så hade redan någon med eget kapital börjat bygga.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Plassarn  
#477525 Vill inte måla fan på väggen, men det låter nästan lite för bra för att vara sant. Jag hoppas verkligen att det blir av, men tills vidare stoppar jag det i samma fack som Stoorn, tågtester på tvärbanan och min egen karriär som vedproducent - det kan gå vägen, men man vet ju aldrig...

Å för je som it veit vo Stoorn jär, je kan skåda'n jänna:


Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#478440 Vill du inte satsa dina surt förvärvade sparpengar i Northvolt har jag annars ett annat väldigt bra alternativ. :mrgreen:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... PD05gQ6a-9

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Fredrik Reuter  
#483868 Jag vill egentligen inte skriva det men ... Nu börjar det.
Västerås kommun ska köpa tomten till kommande FoU lokaler för Northvolt. Kommunen ska köpa av ABB och sedan sälja till northvolt.
Nu har Northvolt skjutit upp köpet.

Man kan befara att kommunen köper dyrt och säljer billigt, kanske får de ge bort marken till Northvolt som "jobbar med finansieringen".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6834068

   TS
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

totte  
#483877 Att dessa kommuner aldrig lär sig! Dessutom är den här sortens transaktioner vanligen på gränsen till brott mot kommunallagen.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#483878 Kommer ALDRIG att byggas någon batterifabrik av Northvolt.
Begriper mig inte alls på kommunens resonemang eftersom ABB ska vara delägare i projektet vore det väl lämpligt att då bistå med mark som de redan äger :?:
Sanna mina ord, vad det handlar om är att några skrupelfria människor tänker blåsa kommuner och privata investerare på en massa pengar 😈

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Andreas99  
#483879
jannee skrev:Kommer ALDRIG att byggas någon batterifabrik av Northvolt.
Begriper mig inte alls på kommunens resonemang eftersom ABB ska vara delägare i projektet vore det väl lämpligt att då bistå med mark som de redan äger :?:
Sanna mina ord, vad det handlar om är att några skrupelfria människor tänker blåsa kommuner och privata investerare på en massa pengar 😈

Fast ABB s investering skulle väl vara robotar och robbots teknik för tillverkningen. Alltså går man inte in med något förens i ett sent skede. Smart för de tror säkert inte heller att det kommer att genomföras men om northvolt mot förmodan lyckas lura till sig pengar för att bygga den här anläggningen så kan ABB hoppa på tåget när de känner för det.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Fredrik Reuter  
#493733 Scania tror på en batterifabrik och idag in med 100 miljoner kronor i projektet!

http://news.cision.com/scania/r/scania- ... n,c2438047

   TS
Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#493747 MEN vad händer i Skellefteå?
Hur långt har Northvolt kommit med fabriksbyggnaden?
Är ritningarna över huvud taget gjorda eller är det fortfarande ett fantasifoster :grin:
Någon som bor i närheten av det förmodade fabriksområdet som kan ge besked?
Oftast långt mellan tanke till handling när det gäller så pass stora projekt
Efter vad jag förstått är det ENDAST i Västerås ABB och Scania vill vara med - rätt eller fel uppfattat av mig :?:
Hur många hundra miljoner behövs till för att projektet ska komma igång?

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Skogsvaktaren  
#493750 Northvolt och Scania inleder samarbete – värt nästan 100 miljoner kronor.

Skellefteå nästa steg

– Vi avser att sätta igång med byggnationen under våren. Och vår ambition är att kunna installera processutrustning i början av nästa år. Det innebär att vi kan börja bygga batterier i början av 2019, säger han.

Ska avslöja finansiering

Att bygga upp forskningsverksamheten, och senare batterifabriken, kommer att kosta enorma summor. Hur mycket pengar bolaget har fått in hittills vill Peter Carlsson inte avslöja.

– Vi har tidigare aviserat att vi har ABB och Vestas med på tåget. Vi är inne i flera processer och kommer under första kvartalet att redovisa hur vi löser finansieringen, säger han.

http://norran.se/affarsliv/northvolt-oc ... nor-966696

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493755 Vestas
Batteribolaget Northvolt ingår i ett samarbete med världens största vindkraftsbolag, danska Vestas. Affären betyder att Northvolt får in ytterligare 10 miljoner euro, cirka 100 miljoner kronor i sin planerade anläggning i Västerås, skriver Dagens industri.
http://norran.se/affarsliv/northvolt-i- ... tas-945161

Scania
Scania går in i Northvolt: ”Tekniken användbar”
Northvolt får 100 miljoner kronor från Scania. De båda företagen inleder samtidigt ett forskningssamarbete.
Lastbilstillverkaren är därmed det tredje industriföretaget som investerar i Northvolt.
https://www.svd.se/scania-inleder-samar ... -northvolt

ABB
ABB och Northvolt meddelar att bolagen tecknat ett avtal om att samarbeta kring bygget av Northvolts batterifabrik. ABB Sveriges vd Johan Söderström uppger för Di att bolaget investerar tio miljoner euro, motsvarande 95 miljoner kronor, i Northvolt.
https://www.di.se/nyheter/abb-och-north ... llsammans/


30 miljoner från Energimyndigheten och Vinnova.

Stena, Vattenfall, EU,Energimyndigheten och Vinnova klivit in och totalt har drygt 120 miljoner kronor investerats.

Det pratas om miljardlån från EU.

Det pratas om att Gardell ska gå in i Northvolt. Gardell och Northvolts VD är kompisar. Gardell har gott om pengar nu när han sålt Volvo till Geely för ca 30 miljarder.
“Före julhelgen stängde Volvo B på 160 kronor och Volvo A på 159,70 kronor. Baserat på aktiekurserna är Cevians maktpost i Volvo på totalt 167,3 miljoner aktier värd 26,8 miljarder kronor. Det är högst sannolikt att Cevian fått mer betalt än så - en rejäl premie - men parterna har kommit överens om att hålla priset hemligt.”

Ska på ett företagsmöte den 29/1 där Skellefteå kommun pratar om Northvolt.

18:15 – Kristina Jonsson Sundin, kommunchef Skellefteå kommun. Vilka möjligheter ger Northvolts etablering i Skellefteå våra lokala företagare i Robertsfors kommun?
http://www.robertsfors.se/stormote-for- ... rs-kommun/

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#493769
jannee skrev:MEN vad händer i Skellefteå?
Hur långt har Northvolt kommit med fabriksbyggnaden?
Är ritningarna över huvud taget gjorda eller är det fortfarande ett fantasifoster :grin:
Någon som bor i närheten av det förmodade fabriksområdet som kan ge besked?
Oftast långt mellan tanke till handling när det gäller så pass stora projekt
Efter vad jag förstått är det ENDAST i Västerås ABB och Scania vill vara med - rätt eller fel uppfattat av mig :?:
Hur många hundra miljoner behövs till för att projektet ska komma igång?


Skellefteå kommun är nu ute och ska upphandla projektering av kommunens del, gator och va. Som jag har förstått det så har Skellefteå kommun en plan B för området om Northvolt säckar ihop innan byggstart.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493771
svampbob skrev:
jannee skrev:MEN vad händer i Skellefteå?
Hur långt har Northvolt kommit med fabriksbyggnaden?
Är ritningarna över huvud taget gjorda eller är det fortfarande ett fantasifoster :grin:
Någon som bor i närheten av det förmodade fabriksområdet som kan ge besked?
Oftast långt mellan tanke till handling när det gäller så pass stora projekt
Efter vad jag förstått är det ENDAST i Västerås ABB och Scania vill vara med - rätt eller fel uppfattat av mig :?:
Hur många hundra miljoner behövs till för att projektet ska komma igång?


Skellefteå kommun är nu ute och ska upphandla projektering av kommunens del, gator och va. Som jag har förstått det så har Skellefteå kommun en plan B för området om Northvolt säckar ihop innan byggstart.



Visst är Northvolt ett högrisk projekt, men de har fått ihop minst 500 miljoner redan, så
nått ska de väl kunna göra innan pengarna tar slut.

"Under dagen avslöjades bland annat att Northvolt hoppas kunna börja bygga batterifabriken i Skellefteå redan den 15 maj,"
http://norran.se/affarsliv/da-vill-nort ... tea-961478

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#493794 För Skellefteås skattbetalare får man verkligen inte hoppas att det blir likadant som det blev med Fanerduns projekt 2008 i Kalmar
Var ungefär lika storstilade planer, Fanerdun skulle nämligen bli norra Europas största köpcenter utlovades av kineserna - och kommunpolitikerna svalde allt med hull och hår :grin:

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493796
jannee skrev:För Skellefteås skattbetalare får man verkligen inte hoppas att det blir likadant som det blev med Fanerduns projekt 2008 i Kalmar
Var ungefär lika storstilade planer, Fanerdun skulle nämligen bli norra Europas största köpcenter utlovades av kineserna - och kommunpolitikerna svalde allt med hull och hår :grin:


Ska fråga hur mycket pengar Skellefteå kommun och Skellefteå kraft går in med.
Visst kan kommunen ha snabb handläggning av bygglov och miljökonsekvensbeskrivning mm.
Men rena pengar ska man nog vara försiktig med att satsa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).