Sågtimmer

Skånekåk

3 inlägg 4985 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skånekåk

Björnligan  
#483824 1'a gången är alltid värst....... Jag vet att ni besitter en fantastisk kunskap därute ni såg och trägubbar, så därför dristar jag mig till att luta mina undringar mot era breda bringor.
Jag tänker mig att borra, gjuta, armera och ovanpå plintarna lägga ca:225x225 bjälkar av kärnträ som bärlinor.
Jag hade tänkt mig att använda hel stock av gran, men är lite rädd för att stockarna spricker för mycket.
Vad anser ni? Hade ni kanske klyvt i centrum och limmat/bultat ihop dem igen?
Rådvill, jag behöver er kunskap.
Ursäkta om min fråga kanske ligger lite vid sidan om ert vanliga huvudämne.
Björn Johansson



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skånekåk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483830 Hela granstockar spricker ganska lätt, utom om man torkar dem riktigt långsamt, t.ex. i en rotvälta :geek: . Varför inte satsa på fura istället? Har ca 20% högre böjhållfasthet jämfört med gran, spricker inte så lätt och är vanligt som t.ex. takbjälkar i gamla timrade hus.

Vad har du för avstånd mellan plintarna? Du kan också satsa på att öka höjden och minska bredden på balken. Böjstyvheten är proportionell mot kubiken på höjden men bara linjärt mot bredden, så du får styvare och lättare bjälkar på det sättet, även om det kanske kräver lite grövre träd att utgå ifrån. Dubbla 75 x 275 ihopssatta har större styvhet än en 225 x 225.

Användarvisningsbild

Re: Skånekåk

Björnligan  
#483839 Tack för tipsen. Avstånden har jag inte satt än, men jag hade tänkt mig ca: 2,5 m mellan upplagsplatserna. Det beror ju på vilket virke som jag får tag i också. Jag har tänkt att isolera/dränera hela golvet med Isodrän. Ev. underkläda stockarna med natursten i gammalt stuk. Inget fusk! Det skall bli genuint rejält. Brummis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).