Gallring

Gallra Hybridasp

10 inlägg 6347 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra Hybridasp

Lajban  
#483508 Hej! Planterade hybridasp i ett hägn för 13 år sedan. Små dyra plantor från Alnarp som planterades på gammal åkermark med förband på 3x3 meter. Hade ett LV3 med allt gräs men hårt arbete löste det. Enligt info skulle slutavverkning ske efter ca 25 år beroende på bonitet och nästa generation komma av sig själv mha rotskott. Jag tycker nu att det är dags att göra en gallringsinsats då det ser väldigt tätt ut bland kronorna. Mellan träden är det fullt med rotskott. Någon som har erfarenhet av hybridasp? Skall jag ta bort alla rotskott och glesa ut träden genom att ta bort de dåliga stammarna? Hur stort uttag bör jag göra?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

jannee  
#483523 "Tror" att du nu bör ta bort alla rotskott, du lär få tillräckligt med rotskott efter slutavverkning.
En lätt gallring kan "nog" vara att föredra, självklart kommer tillväxten på kvarvarande stammar att öka, dock lär den totala massamängden inte öka nämnvärt gentemot att inte göra något alls.
Du är ute efter att få så stor mängd massaved och satsar inte på tändsticksvirke - eller?
Gallra själv manuellt kanske försvarbart, leja för gallring = Ebberöds bank.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... SNzuNNV0OV

Användarvisningsbild

Re: Gallra Hybridasp

Andreas99  
#483618 Hej hej. Tittar man på länken Janne har skickat så är det dags för dig att gallra beståndet från 1100 stammar till 500 stamnar per hektar nu. Alternativt dela upp det på 2 gallringar, ner till 700 nu och sen till 400 om några år. Jag kan inte förstå varför det skulle vara ebberöds sparbank att leja bort den typen av gallringar? Antagligen en rejäl meddelstam, ett rejält uttag och troligtvis bra terräng pekar ju på att det blir billigt att leja bort det.
Rotskotten är svårt att säga något om utan att ha sett det. Hindrar de gallringen så måste de bort, annars vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

Lajban  
#483715 Hej och tack för svaren. Jag tror jag röjer allt först och sedan gallrar bort dåliga stammar samt där det står för tätt. Kul när det växer fort och stammarna blir grova. Borde komma många nya rotskott innan slutavverkningen som väl skadar en hel del men det är bara att vänta och röja när det kommit upp i rätt höjd. Mvh Lajban

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

Värmlänning  
#483790 Bilder?

Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

Tosca  
#483791 Kan du genom dina insatser minska avverkningskostnaden när det väl är dags att dra rent så är ju bra.
Du förlorar kanske i dagsläget rent lönemässigt, men jag får känslan av att du håller på med skogen även för att den är rolig och nog även ger dig motion.

Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

Lajban  
#484248 Röjningen klar, dags för lite gallring :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra Hybridasp

Torbjörn Johnsen  
#484251 Tack för bilder! Det här ska bli intressant att följa. Vad har du för stamantal idag? Hur höga är de högsta träden? Det finns bra gallringsmallar och några skötselexempel i dokumentet som jannee länkat till tidigare i tråden. Bara att välja intriktning: kort omloppstid och mycket fibrer eller grövre dimensioner sågtimmer och längre omloppstid. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

Lajban  
#487787 Stamantalet blir med förband på 3x3 meter 1000 st per ha. Träden är idag ca 15 meter. Har nu gallrat bort dåliga stammar samt glesat ut lite. Tror på ett uttag på 20-25 % och har tänkt att gallra en gång till innan slutavverkning.
1514105425_asp.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra Hybridasp

Chainsaw Charlie  
#487793 Det ser bra ut och låter som en bra plan. Det bör kunna bli en hel del tändsticksvirke av det där så småningom. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).