Jakt och Fiske

Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

19 inlägg 7763 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Torbjörn Johnsen  
#483340 Göran Rune på Skogsstyrelsen är flitig med pennan för tillfället. Nu har han skrivit en debattartikel med rubriken "Dags för jägarkåren att ta betesskadorna på allvar". Viltskadeproblematiken är helt klart allvarlig och debattartikeln innehåller mycket klokt och en del konstruktiva förslag till åtgärder. Jag vill dock med en dåres envishet hävda att det är skogsägarna som har den formella jakträtten och därigenom en suveränitet att påverka jakttrycket. Ramverk och vilförvaltningsmodeller behöver säkert ses över men "jägarkåren" (som till viss del utgörs av skogsägare) jagar på skogsägarnas mark till de villkor skogsägarna sätter upp.

En bättre rubrik hade varit "Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar"! Jag är medveten om att alla inte håller med mig i denna analys så jag hukar ödmjukt och inväntar anstormningen :-ss

Vill ni läsa debattinlägget så hittar ni det här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483342 Dags för länsstyrelsen att ta betesskadorna på allvar, skulle jag säga. Ty det är ju länsstyrelsen och ingen annan som under flera decenier har /miss/skött älgtilldelningen. 😡

Det bästa vore ju dock om älgtilldelningen släpptes helt fritt och fällavgifterna försvann. Ty då blev det plötsligt markägarens ansvar att hålla ner älgstammen på en acceptabel nivå.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 01 dec 2017, 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483343
Torbjörn Johnsen skrev:Jag vill dock med en dåres envishet hävda att det är skogsägarna som har den formella jakträtten och därigenom en suveränitet att påverka jakttrycket.


Så länsstyrelsen som sätter begränsningar för älg och kronhjort finns egentligen inte? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Torbjörn Johnsen  
#483358
Mangan skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Jag vill dock med en dåres envishet hävda att det är skogsägarna som har den formella jakträtten och därigenom en suveränitet att påverka jakttrycket.


Så länsstyrelsen som sätter begränsningar för älg och kronhjort finns egentligen inte? :shock:


Jo, självklart! Men det finns många områden där man inte skjuter nuvarande tilldelning av älg. Kanske likadant med Kronhjort? Nu blir det enligt vad regeringen säger utökade möjligheter till skyddjakt på hjort. Utan att söka tillstånd. http://www.atl.nu/skog/skyddsjakt-pa-hj ... -tillatet/

När det gäller rådjur som är en stor marodör så finns ingen begränsning för avskjutningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483359 Du hade haft en poäng, om vilka markägare oms helst hade kunnat skjuta de älgarna. Men nu är det kopplat till vissa områden och så länge de jakträttsinnehavarna där inte skjuter fullt, så spelar de tingne rol vad d enadra gör.

Bara det att Lst talar om vem som får skjuta vad visar att du har fel när det gäller vem som bestämmer över jakten.

"Ett kronhjortsskötselområde ska ha en sådan storlek och arrondering att det medger vård av en egen kronhjortsstam. Ansökan om registrering av nytt kronhjortsskötselområde hos Länsstyrelsen måste ske senast den 31 januari det år som jakten är avsedd att starta. En kronhjortsskötselplan ska bifogas ansökan. Begäran om revidering/förnyelse av kronhjortskötselplan ska skickas till Länsstyrelsen senast den 15 maj."

Bara för mig att gå ut att panga eller? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Torbjörn Johnsen  
#483363 Nej, riktigt så enkelt är det givetvis inte. Men jag vill fortfarande hävda att markägarna har ett stort inflytande över jakten. Markägarna finns representerade i de flesta sammanhang där man kan påverka jakt och tilldelning.

Ett problem kan nog ibland tyvärr vara att de markägarrepresentanter som utses att vara med i olika "jaktpolitiska" sammanhang är de som är mest intresserade av jakt. Och kanske tyvärr har ett större jakt och viltstamsintresse än skogskötselintresse. I alla fall i det sammanhanget. Jag vet att det här är som att svära i kyrkan och självklart måste licenser och avskjutningsbestämmelser i den mån de förekommer anpassas efter viltstammarnas stora storlek, men faktum kvarstår att jakträtten ingår i äganderätten till marken. Därför måste markägarna själva driva jaktfrågorna i den riktning de vill ha dem. Såväl i skogen som politiskt. Ingen annan kommer att göra det jobbet (bortsett från Skogsbolagen möjligtvis).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Eide  
#483371 ..

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483375 Faktum är att den jakträtten som ingår i markägandet är väldigt begränsad av staten genom länsstyrelsen, och de av länsstyrelsen sanktionerade organisationerna (VVO etc) och den enskilde markägaren får inte jaga som han/hon tycker behövs. Så länge mina marker omges av "jägare", så har jag ingen möjlighet att jaga som jag vill. En älgkalv på 5 dagar, och ingen kronhjort, det är allt. Men visst, fri rådjursjakt. Hurra! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

T Landström  
#483551 Länstyrelsen styr tilldelningen...sedan är det Älgskötselområdet som fördelar tilldelningen...sedan får markägaren/jakträttsinnehavaren/vvo stå med mössan i hand och tacka för det den får.
För det VVO som vi ligger under så är tilldelningen 5+5 på 2500 ha. Vi får en vuxen vartannat år och en kalv vartannat år.
Sedan har vi ju detta med vargen...som begränsar möjligheten till löshundsjakt... Jag har fått gå med min hund i band hela hösten pga att vi har fått ohyra på skogen...

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

snurra  
#483567 För en som bor i västra Värmland är detta ett diskussionsämne som väcker ett löjes skimmer

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Brorsan  
#483574 Älgjakten i "mitt " lag i Västernorrland: Tilldelning i älgskötselområdet. Ä.O. delar ut en fast tilldelning i sept.
I oktober: Skjut älgen där den finns. Fri jakt inom ä.o daglig inrapportering av skjutna älgar tills tilldelningen är slut.
Det gör ju att det skjuts mest älg där gott om dom.

En annan sak som jag grunnat på. Har man en liten mark som inte "tål" en årlig avskjutning på ett djur, varför inte ge en licens på ett djur vart annat, tredje, fjärde år? Det i kombination med "skjut älgen där den finns" gör ju att avundsjukan motiverar jägarna att jag mer tills den totala tilldelningen inom ä.o. är fylld. Är väl svårare i södra Sverige med små marker men med flerårslicenser kan ju alla få licenstilldelning och den generella tilldelningen slopas. Jag trampar säkert på många tår nu- :-ss 🙏
Olle

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483576 Sista månaden i alla fall kan man väl flytta det som inte är skjutet til de mindre markerna? Första två veckorna för de som har 100 ha, sen sista två till dom som har 25ha. Och avlysningsjakt då.

(Det är runt 200 ha för att få en vuxet djur har jag för mig)

Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483579 Jag skulle ju gärna vilja ha det som Torbjörn skriver. Men jag sitter som markägare i ett Älgförvaltningsområde ÄFG med 3 älgskötselområden ÄSO. Kan nog påstås att ingen av oss markägare sätter jakten före skogen. Men precis som andra redan sagt, det är inte vi som bestämmer.
Länsstyrelsen bestämmer allt, så de här samråden och planerna vi gör är ganska meningslösa. ÄFG gör en plan för alla områden. ÄSO gör en plan för 3 år men levererar inte. Vi kan inte göra ett dugg åt det då, förstås, Länsstyrelsen faställer alla planer.
Gissa vilka som bestämmer om ledamöterna i ÄFG?
De enda markägarna som har verklig makt är de som har så mycket mark att arrendera ut att hela jaktlag är beroende av deras välvilja.

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Bison  
#483581 Allmänjakt på älg så är det löst och onödig byråkrati överflödig..

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

husqvarna_med_sthil  
#488836 Jakträtten tillhör ju markägaren att nyttja eller arrendera ut. Det som kan påverkas är alltså att man åtminstone ser till att skjuta tilldelningen som givits, sedan blir det svårare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).