Skördare

Brandbesiktning 20 år gammal skördare

12 inlägg 5817 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brandbesiktning 20 år gammal skördare

AndreasOls  
#47862 Hej,

Har en äldre 901 med bomkran. Ska försäkra den och fick uppgift om att den ska genomgå en brandbesiktning. Har någon erfarenhet av detta, någon som vet vilka krav som ställs på en 20 år gammal maskin. Det finns en gammal släckutrustning på den men den är ur funktion.

Med vänliga hälsningar

Andreas Olsson



   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

masterchief  
#47874 Jag tror sprinklern måste vara i funktion om brandförsäkringen ska gälla.
Det enda undantag jag känner till är Rottne som förhandlade till sig sprinklerfritt med länsförsäkringar.
Av någon anledning så låg de bra till statistikmässigt, har för mig de låg på 1 blå vs 4 gröna enligt försäkringskillen jag pratade med.
Nya Rottnemaskiner har dock sprinkler, min 5005a har det inte.
Min gamla rapid hade haft det, men bortaget pga strul, den gick att försäkra den med.
Noga med brandsläckare dock.
Ska du vara säker på vad som gäller så är det säkrast att diskutera direkt med försäkringsbolaget.

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47875 har det inte med vad grejjerna är värd?... ja har för mej att den valmet 701 vi hade inte behövdes brandbesiktigas pga ålder/värde men krävde 2 st godkända släckare, likaså 678 (minibrunett) som ja hade, där krävdes bara 2 st godkända släckare å elektisk brännsle kran... men ja kan ha fel :???: det var dalarnas (länsförs) för 5 år sen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

Knegarn  
#47876
masterchief skrev:Jag tror sprinklern måste vara i funktion om brandförsäkringen ska gälla.
Det enda undantag jag känner till är Rottne som förhandlade till sig sprinklerfritt med länsförsäkringar.
Av någon anledning så låg de bra till statistikmässigt, har för mig de låg på 1 blå vs 4 gröna enligt försäkringskillen jag pratade med.
Nya Rottnemaskiner har dock sprinkler, min 5005a har det inte.
Min gamla rapid hade haft det, men bortaget pga strul, den gick att försäkra den med.
Noga med brandsläckare dock.
Ska du vara säker på vad som gäller så är det säkrast att diskutera direkt med försäkringsbolaget.

1 blå vs 4 gröna, är det inte lite hur säljförhållandet oxå ligger mellan dom 2? då brinner väl lika många i princip :smile:

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47908 jag har för mig att man kan ersätta ett icke fungerande sprinklersystem med 2 st 6 kg brandsläckare för att få den godkänd.
äldre rottnemaskiner har inget sprinklersystem,bara en enkel larmslinga.

Användarvisningsbild

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

masterchief  
#47924
Knegarn skrev:
masterchief skrev:Jag tror sprinklern måste vara i funktion om brandförsäkringen ska gälla.
Det enda undantag jag känner till är Rottne som förhandlade till sig sprinklerfritt med länsförsäkringar.
Av någon anledning så låg de bra till statistikmässigt, har för mig de låg på 1 blå vs 4 gröna enligt försäkringskillen jag pratade med.
Nya Rottnemaskiner har dock sprinkler, min 5005a har det inte.
Min gamla rapid hade haft det, men bortaget pga strul, den gick att försäkra den med.
Noga med brandsläckare dock.
Ska du vara säker på vad som gäller så är det säkrast att diskutera direkt med försäkringsbolaget.

1 blå vs 4 gröna, är det inte lite hur säljförhållandet oxå ligger mellan dom 2? då brinner väl lika många i princip :smile:

Mycket möjligt det speglar säljförhållandet :lol: Men det var vad försäkringskillen sade.
Vad jag vet så är länsförsäkringar de enda som försäkrar blå maskiner som är värda en del utan sprinkler.

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47935 Hej!

Jag kollade runt lite när jag skulle försäkra min maskin, en 901 -88 och Länsförsäkringar var de enda just då som ville försäkra den utan intyg på fungerande brandsläckningssystem.
Länsförsäkringar kräver, precis som alla andra bolag, att maskinen har fungerande sprinkler för att lämna full ersättning. Dock kräver dom inte att man lämnar in nåt besiktningsintyg utan det är upp till dig att kunna visa upp ett sådant efter eventuell olycka.
Om maskinen inte uppfyller brandskyddskraven så "sätts ersättningen vid skada ner med lägst 20% och kan vid allvarligare fall helt utebli"

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47943 har börjat fundera på att försöka få igång sprinklern, men gissar att det kan vara en hel del jobb innan systemet funkar, någon som vet känsliga delar som brukar gå sönder :?:

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47975 Har Länsförsäkringar på 1270 n . De krävde besiktnings intyg + att de hade en oanmäld besiktning i somras. Maskinen måste ha ett lågt värde för att man ska slippa krav på släckn utrustning, 2 prisbasbelopp eller så minns jag helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

masterchief  
#47988 Vad jag fattat så har Rottne ett specialavtal med länsförsäkringar.
Efter förhandlande mm från rottne samt brandstatistik så slöts ett avtal mellan länsförsakringar och Rottne.
Jag har ingen förhöjd självrisk pga jag inte har sprinkler i 5005an.
Lustigt eller hur :???:
Om inte annat så blir man styrd till ett bolag.
Iofs i mitt fall så passar det bra då jag har flera försäkringar i samma bolag.

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

belladonna  
#48306 Det finns regler för hur mycket maskinen skall vara värd för att du ska måsta ha sprinklersystem . RUS 127 heter bestämmelserna !

10 basbelopp om jag inte minns fel !

Avatar Fallback

Re: Brandbesiktning 20 år gammal skördare

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48351 SBF 127 heter det tydligen. :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).