Gallring

Vimek eller Malwa

34 inlägg 17347 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483433 Frågan är vilken maskin ska en ha
Malwa 560 eller Vimek 610 det är frågan ???
Kom me för o nackdelar [emoji1303][emoji1303]



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

sundelius  
#483444 Såklart du förtjänar en Malwa :-bd
Om du talar om dina förutsättningar och vad du ska maskinen till ska du se att du får bättre svar

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483460
sundelius skrev:Såklart du förtjänar en Malwa :-bd
Om du talar om dina förutsättningar och vad du ska maskinen till ska du se att du får bättre svar
de är rent för o nackdelar jag är ute efter !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

JohannesG  
#483480 Jag har ingen erfarenhet av någon av dem, så jag borde egentligen inte uttala mig. Men baserat på teknisk data och det lilla jag sett på mässor säger jag spontant att Malwa är ett bättre val. Ungefär samma yttermått. Men Malwan har något större lastarea, och framförallt mycket bättre kran, både i räckvidd och lyftkraft.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

värmSkog  
#483485 Ja sen har ju Malwan riktig drift på kärran istället för rulldrift som vimek kör med. Vimeken tycker jag blir väl lång i näsan med.
Hyttmiljön är ju trevligare på malwan.
Malwan kostar väl lite mer än vimeken, Hur mycket vet jag dock inte

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

svampbob  
#483504 Jag kör en 610 och att det blev Vimek berodde mest på att jag bor endast ett par mil ifrån Vindeln där maskinerna utvecklas och byggs.
Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska komplettera med en Vimek skördare.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483507 [quote="svampbob"] mm skördaren ser ju riktigt fin var o såg den på gallrings dagarna kändes som den var den smidigaste va de i den klassen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483510
värmSkog skrev:Ja sen har ju Malwan riktig drift på kärran istället för rulldrift som vimek kör med. Vimeken tycker jag blir väl lång i näsan med.
Hyttmiljön är ju trevligare på malwan.
Malwan kostar väl lite mer än vimeken, Hur mycket vet jag dock inte
malwan kostar mer de gör den vist driften gör ju sitt till men jag har heller en lite ( lång näsa ) än en bred näsa man har ju plats i färdriktning som är mer smidigt i skogen men smaken är ju som baken delad

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek eller Malwa

Hema  
#483511 Eller en hjulbestyckad Terri? Dock ingen koll på prisskillnaderna, mellan Terri och de andra märkena.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483515
Hema skrev:Eller en hjulbestyckad Terri? Dock ingen koll på prisskillnaderna, mellan Terri och de andra märkena.

Det skiljer rätt möe på terri visst är de en fin maskin men de har för dåligt last rede på 34 an dok min åsikt sen känns den som den är en aning för stor men men en kan ju inte få allt ju [emoji6]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Andreas99  
#483517
Skogs Vimek skrev:
värmSkog skrev:Ja sen har ju Malwan riktig drift på kärran istället för rulldrift som vimek kör med. Vimeken tycker jag blir väl lång i näsan med.
Hyttmiljön är ju trevligare på malwan.
Malwan kostar väl lite mer än vimeken, Hur mycket vet jag dock inte
malwan kostar mer de gör den vist driften gör ju sitt till men jag har heller en lite ( lång näsa ) än en bred näsa man har ju plats i färdriktning som är mer smidigt i skogen men smaken är ju som baken delad

Vimeken har midjan placerad väldigt långt fram så den spårar dåligt, blir på det viset väldigt bred när det ska svängas. Vet inte hur den är placerad på Malwan

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483526
Andreas99 skrev:
Skogs Vimek skrev:
värmSkog skrev:Ja sen har ju Malwan riktig drift på kärran istället för rulldrift som vimek kör med. Vimeken tycker jag blir väl lång i näsan med.
Hyttmiljön är ju trevligare på malwan.
Malwan kostar väl lite mer än vimeken, Hur mycket vet jag dock inte
malwan kostar mer de gör den vist driften gör ju sitt till men jag har heller en lite ( lång näsa ) än en bred näsa man har ju plats i färdriktning som är mer smidigt i skogen men smaken är ju som baken delad

Vimeken har midjan placerad väldigt långt fram så den spårar dåligt, blir på det viset väldigt bred när det ska svängas. Vet inte hur den är placerad på Malwan
tja Vimek spårar int dåligt så det är lit möe o säga så visst malwan har midjan längre fram o spårar något bättre men de är inte så stor skillnad så just den biten ska en nog ska en ta med en nypa salt vad jag har sett i verkligheten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Andreas99  
#483529 606 med lång vagn spårar som en rottne blondin. Midjeplaceringen på den svär jag ofta över. Vad jag såg på Elmia så satt midjan lika långt fram på 610an. Har man bra terräng och inte behöver snirkla sig fram så spelar det inte så stor roll kanske. Men jag irriterar mig över att vagnen kommer en meter längre in i svängarna.
Vad jag såg på Malwan, woodtigern och terrin så hade de alla tre sin midja ca 50cm längre bak.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Skogs Vimek  
#483538
Andreas99 skrev:606 med lång vagn spårar som en rottne blondin. Midjeplaceringen på den svär jag ofta över. Vad jag såg på Elmia så satt midjan lika långt fram på 610an. Har man bra terräng och inte behöver snirkla sig fram så spelar det inte så stor roll kanske. Men jag irriterar mig över att vagnen kommer en meter längre in i svängarna.
Vad jag såg på Malwan, woodtigern och terrin så hade de alla tre sin midja ca 50cm längre bak.
en ska int gämföra 606 o 610an de är stor skillnad på de !!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa

Andreas99  
#483559
Skogs Vimek skrev:
Andreas99 skrev:606 med lång vagn spårar som en rottne blondin. Midjeplaceringen på den svär jag ofta över. Vad jag såg på Elmia så satt midjan lika långt fram på 610an. Har man bra terräng och inte behöver snirkla sig fram så spelar det inte så stor roll kanske. Men jag irriterar mig över att vagnen kommer en meter längre in i svängarna.
Vad jag såg på Malwan, woodtigern och terrin så hade de alla tre sin midja ca 50cm längre bak.
en ska int gämföra 606 o 610an de är stor skillnad på de !!!!!

Fast är det någon skillnad på placeringen av midjan? Reagerade på att den satt direkt efter framaxlen på 610an oxå, därav bör den ju oxå spåra extremt dåligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).