Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 202476 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

jannee  
#483468 Styva huggarkängor - prova med att smörja regelbundet med Fiskar smorning. Bäst att smörja in dem när de är något fuktiga = efter arbetsdagens slut.
Går även med kedjeolja - rapsolja :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#483476 Jag har under en tid roat mig med att jämföra mina Haix med kamraternas kängor av olika, vad jag antar är tyska märken. Och nog kan man på goda grunder anta att de allesammans i grunden är tillverkade av Haixkomponenter.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483478
anersimyra skrev:Jag har under en tid roat mig med att jämföra mina Haix med kamraternas kängor av olika, vad jag antar är tyska märken. Och nog kan man på goda grunder anta att de allesammans i grunden är tillverkade av Haixkomponenter.. :-bd

Så Haix använder Meindls komponenter i sin skotillverkning? :)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#483479 Nja, jag såg en film på nätet från Haixfabriken, där fick man följa tillverkningen av en speciell sula. Jag kunde den gångna veckan konstatera att kamratens Meindel hade just denna speciella sula.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#483554 Jag har 4 par skor av olika märken men med samma märke på sulan... ;)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

back  
#483561 Har köpt Huskvarna kängor. De var bra från början, men har blivit bekvämare allteftersom jag använt dem. Hyfsat vattentåliga. Har kompletterat med skruvdubbar och det blev verkligen bra - kan rekommendera både kängor och dubb.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#483619
back skrev:Har köpt Huskvarna kängor. De var bra från början, men har blivit bekvämare allteftersom jag använt dem. Hyfsat vattentåliga. Har kompletterat med skruvdubbar och det blev verkligen bra - kan rekommendera både kängor och dubb.

Husqvarna har väl minst 3st olika modeller, så modellnamn vore toppen. :)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#483620 En fråga til er som kör med kängor. väljer ni storlek för att kunna ha dubbla sockar eller hur gör ni? Mina stövlar är stor nog för vanliga + raggstrumpa, men för känger tänkte jag att välja storlek efter endast en strumpa. Samt på sommaren är det varmt nog som det är och då vill jag att kängan inte ska sitta för löst. Hur tänker ni elle rhur har ni gjort?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

källshult  
#483625
Hema skrev:En fråga til er som kör med kängor. väljer ni storlek för att kunna ha dubbla sockar eller hur gör ni? Mina stövlar är stor nog för vanliga + raggstrumpa, men för känger tänkte jag att välja storlek efter endast en strumpa. Samt på sommaren är det varmt nog som det är och då vill jag att kängan inte ska sitta för löst. Hur tänker ni elle rhur har ni gjort?

Jag använder kängor och har bara en strumpa på foten . För när man använder gummistövlar så var det ett måste med dubbla och ändå frös man om fötterna på vintern i dom. Nu har man inte dom problemen när man använder kängor.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483628 Jag har ett par huggarkängor i storlek 47, där jag bara får plats med ett par kraftigare strumpor och ett par huggarkängor i storlek 48, där jag får plats med ett par strumpor och ett par tunnare sockor.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bmboxer350  
#502346 Glatta sulor.
Har sthil Ranger kängor som har varit slitstark för sitt pris
1c43c6bf-620b-4410-9695-452a97f276be.jpg

Problemet med dessa är att sulorna blir hårda och glatta vid lägre temperaturer.
Är det någon som har erfarenhet av om de dyrare Advance med annan utformning på sulan har bättre grepp ?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#502351 Kängor oavsett märke blir hala.. :o

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bmboxer350  
#502463 Kan så vara men frågan var om det är skillnad på olika sulor. Provad med skruvdubb: blev blöt i fötterna.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bmboxer350  
#503223
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. [emoji2]

Hej anersimyra.
Hur har dina kängor varit slitstarka. Och är sulan glatt vid kallt väder?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#503285
bmboxer350 skrev:
anersimyra skrev:I dag var premiär med Harz kängor från Engelbert & Strauss. Det är de lättaste och smidigaste kängor jag ägt, de är redan " ingångna " från fabrik.. [emoji2]

Hej anersimyra.
Hur har dina kängor varit slitstarka. Och är sulan glatt vid kallt väder?

Sulan på Harz är riktigt mjuk och greppar riktigt bra på t.e.x fuktigt berg, nackdelen är att den mjuka sulan lätt går sönder. Är det isigt underlag så hjälper inget annat än dubb förstås, men jag upplever inte att sulan blir hård och halkig i kyla. Men nu har priserna på Haix kängor gått ner såpass i pris att jag skulle rekommendera någon av dessa i stället. Skogmas pris på Haix är numera riktigt bra, t.e.x alpinakängan som tidigare kostade drygt 5000:- är nu nere på under 4000:- kronor.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).