Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201965 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

taxjagarn  
#479566 Ok ja jag har inte haft möjlihet att prova jalas kängan än verkar inte som någon har dom på hyllan i Gävle/Sandviken området.
Så man får väl kanske finna sig i att åka en bit för provning.
Är Harz kängan vid i foten ?, är det problem att sulan slits fort alt går sönder ?

Är även nyfiken på meindl airstream och även modellen som heter rock samt haix protector forrest finns till hyggliggt pris hos gråab, men vet ej hur dessa är i lästen så om någon har erfarenheter av dessa så får ni gärna gärna skriva en rad.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

taxjagarn  
#479568 BGL upplever du att det blir obehagligt halt med kängan eller är det ganska ok ?
Mätte mina fötter och med tunn strumpa bra precis 11cm med tumstock under på bredaste.
Kanske får ta en tur till xxl och prova :-)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bgl  
#479595 Ska inte överdriva problemet, en hårdare och mer slitstark sula ger ofta sämre fäste. Samma sak som på vinterdäck.
På packad snö och is blir alla sulor hala, bäst blir dubbade skor.
Vi har bitvis vittrad sten som inte senaste istiden har rundat av, när den ligger i markytan och är påväxt med mossa och lav blir den förrädisk. på sådan stenkanter märks det mest att sulan är hård och greppar sämre.
(Hoppas du inte har för långt till sportaffären).

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

taxjagarn  
#479610 Ok tittade på hylte och den ser rejäl ut så helt klart ett vettigt alternativ :-bd
Passerar xxl till och från jobbet så det är bara att stanna till.
Hur upplevs kängan på foten är den åt pjäxhållet eller är den mjuk och följsam ?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

bgl  
#479653 Den är snarlik Meindl Dovre Extrem i styvhet. Vi du ha skaftet mjukare, använd någon annan snörningsteknik där foten kan snöras normalt men skaftet lösare. Finns många filmer på youtube som visar snörningar med låsning vid fotleden. Sök på: lacing hiking boots.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479669
taxjagarn skrev:Ok ja jag har inte haft möjlihet att prova jalas kängan än verkar inte som någon har dom på hyllan i Gävle/Sandviken området.
Så man får väl kanske finna sig i att åka en bit för provning.
Är Harz kängan vid i foten ?, är det problem att sulan slits fort alt går sönder ?

Är även nyfiken på meindl airstream och även modellen som heter rock samt haix protector forrest finns till hyggliggt pris hos gråab, men vet ej hur dessa är i lästen så om någon har erfarenheter av dessa så får ni gärna gärna skriva en rad.


Använder mig av meindl airstream rock. Är väldigt nöjd med kängorna än så länge och håller bättre än både stihl och husqvarna kängorna som max håller i 2 säsonger innan de är helt förstörda, (om man jobbar heltid med skogvård)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

taxjagarn  
#479680 @bgl
Ok då vet jag ungefär hur den känns efter jag provat dovre extrem :-bd
Tackar så mycket för bra tips :-)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

taxjagarn  
#479682
SkogsGotte skrev:
taxjagarn skrev:Använder mig av meindl airstream rock. Är väldigt nöjd med kängorna än så länge och håller bättre än både stihl och husqvarna kängorna som max håller i 2 säsonger innan de är helt förstörda, (om man jobbar heltid med skogvård)



Hur är lästen i denna, är det gott om plats eller är den smal och tight ?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#479690
taxjagarn skrev:Ok ja jag har inte haft möjlihet att prova jalas kängan än verkar inte som någon har dom på hyllan i Gävle/Sandviken området.
Så man får väl kanske finna sig i att åka en bit för provning.
Är Harz kängan vid i foten ?, är det problem att sulan slits fort alt går sönder ?

Är även nyfiken på meindl airstream och även modellen som heter rock samt haix protector forrest finns till hyggliggt pris hos gråab, men vet ej hur dessa är i lästen så om någon har erfarenheter av dessa så får ni gärna gärna skriva en rad.

Mina Haix ( den dyraste ) är relativt trång i skaftet, men plösen är löstagbar och kan justeras. Harzkängan är relativt vid i foten, nackdelen är som sagt den riktigt mjuka sulan. Det lossar helt enkelt bitar ur den runt kanterna om man går mycket i stenskravel. Men den är ändå min favoritkänga då den är så enkel att komma i, dessutom är den den avgjort bekvämaste kängan på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

sveakatten  
#481541 Vilken är bäst av dessa, någon som har någon av dom?
Stil dynamic ranger
Nordforest kl1 Skogma

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

jan larsson  
#481589
Carlfritidshuggare skrev:
Lost themes skrev:Har letat mycket på nätet om sågskydd kängor med bred läst, men har inte hittat så många.

bla dessa
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=382
någon som har dom?

eller har ni andra tips? gärna inte så mycket över 2000 kr.


Har du kikat på Oregons sortiment? De har två varianter.


waipau en ren läderkänga säljs av jula.
det var den första kängan jag köpte och provade efter att provat många märken i butik. pga. god passform från början. höll bra tycker jag. ej vattentät men torkades ganska snabbt. blev dock ganska snabbt stel. lat som man är smorde jag dem med matolja. fungerade utmärkt. men till slut började sömmarna ge sig. och de säckade något. då hade de varit med några hundra ha. alla sorters röjning i alla typer av väder. plus ett stort antal timmar som service runt skördaren (sammanlagt knappt ett år). ganska nöjd men ofta blöt om fötterna då plösen släppte in vatten för fort.
anersimyra skrev:Oregons ena variant fungerar inte i skogen då den är alltför låg i skaften.. :surp:


de fungerar alldeles utmärkt. både waipau och fiordland kängan (fiordland kängan säljs av granngården). de är nämligen lika korta i skaften båda två. jag trodde det skulle vara ett problem. men är bara till fördel när man går långt vid ex underröjning. snö kan ställa till det men mina phanerbyxor har ju en mudd nertill som är löstagbar om man önskar. skillnaden på fiordland kängan är att den har ett foder av andas modell. och det håller faktiskt den mesta vätan ifrån foten. dock väger de massor vid dagens slut om det varit riktigt blött. och är riktigt dryga att få torra igen.

anersimyra skrev:
Carlfritidshuggare skrev:
Lost themes skrev:Har letat mycket på nätet om sågskydd kängor med bred läst, men har inte hittat så många.

bla dessa
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=382
någon som har dom?

eller har ni andra tips? gärna inte så mycket över 2000 kr.


Har du kikat på Oregons sortiment? De har två varianter.
Kängan är snarlik en EIA känga, mycket möjligt densamma. Man ser på bilden att snörningen ska läggas innanför plösen när man slår knuten, vilket man gör på EIA kängan. Kängorna är mer än hållbara, de är extremt hållbara, mina borde vid det här laget ha passerat tio års strecket med råge.. :ymparty:


jag tycker absolut att du ska prova någon av oregons kängor. nej de är inte likadana som eias känga. snörningen är utanpå plösen. och spänns i två steg. först spänner man upp fotdelen ej för hårt. och hakar i de nedersta hakarna som låser fast snörena. därefter hakar man i och spänner bendelen och knyter. inte för hårt där heller. både snöre och hakar håller. mina har fått känna på. om jag inte minns fel så lovar oregon ett års hållbarhetsgaranti på hakarna.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

sveakatten  
#483387 Köpte ett par av dessa på svart fredag Skogma,sågskyddskänga Eia Forest Ranger Klass 2. membran, Men blev inte alls glad efter första provet, det är snö här nu och dom är riktigt hala, stela är dom också men det hade jag räknat med.
Har ju alltid haft huggar stövlar förut och dessa är mycket bättre, får försöka gå in dom få se om man ändrar sig. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#483441 Ge dom några dagar katten, själv köpte jag Genzo på en Black Friday deal.
Jäklar vad stela dom var men av erfarenhet vet jag att det snart blir bättre :-bd

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Tosca  
#483445 Skruvdubb i lämplig storlek till dem kanske?
Halt är aldrig bra i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#483449 Skogma har jävligt bra pris på Haix alpina just nu, de är prissänkta från 5050:- till 2995:-... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).