Skördare

TJ 1270a

7 inlägg 2539 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

TJ 1270a

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48315 "Ny" maskin. Pinsamt nog kunde jag inte hitta avtappningen för motorolja, saknar instruktionsbok än så länge, var sitter den? För övrigt, vad finns det för saker som man bör veta om 1270a? Saker som inte står i instruktionsböcker eller saker som gör det men är viktiga? Uppskattar verkligen alla tips och råd jag kan få.



   TS
Användarvisningsbild

Re: TJ 1270a

Knegarn  
#48317
Mickael skrev:"Ny" maskin. Pinsamt nog kunde jag inte hitta avtappningen för motorolja, saknar instruktionsbok än så länge, var sitter den? För övrigt, vad finns det för saker som man bör veta om 1270a? Saker som inte står i instruktionsböcker eller saker som gör det men är viktiga? Uppskattar verkligen alla tips och råd jag kan få.
haha, skojjar du?? har du kollat oljetråget? :grin:

Avatar Fallback

Re: TJ 1270a

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48318 Det finns en plugg under stickan precis på vänster sida om motorn men under den verkar det sitta en bränsletank och det verkar vara en rätt dum placering på avtappning. Det blev mörkt och bättre att fråga än att leta ihjäl sig, om någon vet dvs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: TJ 1270a

Knegarn  
#48325
Mickael skrev:Det finns en plugg under stickan precis på vänster sida om motorn men under den verkar det sitta en bränsletank och det verkar vara en rätt dum placering på avtappning. Det blev mörkt och bättre att fråga än att leta ihjäl sig, om någon vet dvs.
alltså jag försöker inte bråka eller va elak :smile: men det måste ju sitta en vanlig plugg på oljetråget, det borde sitta en perkins i den eller hur? då är pluggen på sidan av tråget, där satt den på vår ösa 250 iaf. (perkins sexa) jag tror tillome det satt en på var sida om tråget.

Avatar Fallback

Re: TJ 1270a

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48327 Jag tar det inte som bråk, förvånad själv. Startade upp motorn, lät den bli varm, började leta efter en plugg, hittade den på sidan men som sagt, det verkade som att det sitter en bränsletank direkt under motorn och släppa ut oljan över den och försöka fånga upp är inte så smart. Van vid pump och ska de ha pluggen på det stället så vill man ju ha en pump. Hoppas att det bara är att släppa ned bukplåten och att det sitter en plugg i framkant på motorn där bränsletanken inte finns.

Jo, Perkins är det men jag såg bara en plugg strax under stickan, ingen på andra sidan motorn. Vi var för övrigt två som letade och jag är den minst kunniga, så det vore ju kul att kunna lösa problemet imorgon och kunna "glänsa lite" (eller vad fan man nu ska kalla det). :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: TJ 1270a

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48336 Åtminstone på B-modellen(o C o D) så har dom en 3/8 tums slang som ligger längs med bukplåten som man tappar ut oljan ur.På så sätt kan man sätta allt i ett kärl utan söl,rinner lite långsamt
Slangen går då till en propp på tråget,den Perkinsen du har går 30000h med lite oljebyte o kärlek,lycka till

Avatar Fallback

Re: TJ 1270a

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48348 Hej.
Jag har en handpump på högersida maskinen, mellan kylaren/diselvärmaren, enligt instruktionsboken så ska det vara orginal. Jag har också letat efter alternativ avtappning för och slippa "pumpa" men ej hittat något.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).