Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66480 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

tallen100  
#440306 Tror inte det är så lätt att se såvida han inte luktar kåda, men skogsmänniskor går ofta klädda i flanellskjorta men det gör ju även en del andra oxå :geek: ...

Du får fråga röjar kalle om han kan lägga upp en bild på sej, så vet du på ett ungefär hur en riktig huggare ser ut \M/ :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

röjar kalle  
#440321 Uvskogen du filmade en för inte så länge sen halvproffs heter han visst. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440322
röjar kalle skrev:Uvskogen du filmade en för inte så länge sen halvproffs heter han visst. :-BD

Ahh, du har så rätt. Snacka om att gå över ån för vatten! [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

tallen100  
#440324 :lol: Ja just ja, du har ju sett honom å till och med filmat redan utan att känna igen honom :lol:
Ungefär så ser dom alltså ut :smile:

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Camaro1969  
#482694 även jag har kört med rapsolja i höst.

efter "tips" här

det har funkat bra, billigt blir det med.

går rätt fort att spara in svärd och kedja om man är orolig för det.

satte dit nytt svärd och kedja när jag byttte olja med, men har inte märkt något.

har dock bara huggit kanske 40 m3 ved hittils

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Sture Andersson  
#482764 Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter hittills ,körde vedmaskinen i våras med rapsolja .
60-70 km3 utan problem .Även motorsågarna har gott på rapsolja utan problem ,känns bra att inte släppa ut massa olja i marken ,särskilt hemma på vedbacken ,det blir många liter på vedbacken och inte så långt till brunnen.Sen är det skönt slippa dra i sig all olja som blir i luften från vedmaskin när man sågar .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Camaro1969  
#482795 gissar du skrivit fel med 60-70 kubikKILOMETER, att det ska vara m3

annars lyfter jag verkligen på hatten!

men som du säger, på platser nära hemmet känns rapsolja bra!

jag har avverkat där pärlandet ska bli, och där vill man nog inte ha massa mineralolja känns det som

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Mikael W  
#483148 Hur är det när det är kallt, -20? Är rapsoljan fortfarande tillräckligt tunn att användas i motorsågen?

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Camaro1969  
#483149 Vet ej då jag inte kört vid så kalla temperaturer..

Men nog borde det funka ner mot -20 enligt vad man läst, men kallare än -15 känns det inte som man vill ut me sågen ens? Men jag är ju rookie inom området ännu

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

axwell  
#483155 Ner till -20 grader flyter den fortfarande, vid lägre temp i flaskan är det stopp. Ingenting mer händer än att den fryser, dvs expanderar inte och fungerar som vanligt igen när det blir mildare.

Samma med tex Husqvarnas bioolja, den skall inte förvaras under -20, något händer tydligen med inblandade klistret kontra rapsoljan. Däremot stelnar inte den biooljan redan vid -20, tål några grader till men är ju seg.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Mikael W  
#483178 Nå ärligt talat så e man nog idiot om man far ut i -20, men tyvärr häder det.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

agrotron  
#483197 Rapsoljan från Willys (eldorado) funkar klockrent vid minus 25 kan jag intyga iaf har provat en dag i skogen vid den tempen[emoji4] [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Hema  
#483199 Hur bra funkar mineralolja eller annan olja vid sådana temperaturer? Jag kör fortfarande med mineralolja (köpte tyvärr stor dunk precis före jag hörde om rapsoljan), men den blir trögrinnande vid bara några minus upplever jag det som.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

agrotron  
#483218 Men sågen värmer väl upp oljan lite iaf?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Gaffe  
#483647 Spännande! Detta har helt gått mig förbi.
Har tidigare kört med bio-sågkedjeolja i många år, men tröttnade på att den kleggade igen vid sommaruppehållet. Jo jag vet, brukar göra rent svärd/kedja innan installning....men sen skall man ju ”bara” såga något litet och så lik väl står sågen någon månad orengjord.
Bytte därför till syntetisk olja. Har försökt klimatkompensera oljeringarna som uppstår genom att dricka ekologisk mjölk - lite renare samvete iaf.
Men nu blir det att testa rapsolja [emoji2]
Menar ni att den inte kleggar fullt så mycket som bio-sågkedjeoljan?
Rapsoljan behöver väl inte vara kallpressad [emoji6]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).