Verkstan

Mf165 ingen diesel från spridarpump

23 inlägg 22395 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mf165 ingen diesel från spridarpump

vedeldare50  
#483041 Har ett problem med min Mf165 ..1965
Får inget bränsle i spridarrören ..
Det kommer diesel via luftskruvarna sen är det stopp..
Finns det någon sil ?
Kan det bli alger i pumpen ?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

tallen100  
#483044 Kör du på startmotorn och har du stoppen intryckt?
Vore det alger så skulle dom nog stoppa flödet redan innan pumpen..

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

vedeldare50  
#483045 Jag kör på starten och stoppen är intryckt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

jannee  
#483048 Du har nog inga alger.
Där man först märker av alger är i och runt silen i tanken, därefter i filtret.
Är handpumpen dålig?
Har du lossat spridarrören (ett i taget) intill motorn och sedan pumpat.
Har du filtret fullt (rinner diesel ur luftskruven) prova med att lossa ett spridarör i taget och kör på starten.
Är dieselpumpen helt ok borde din traktor starta, du har nämligen diesel dit fram man kan kräva.

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

vedeldare50  
#483052 Har bara lossat 1 spridarrör både vid spridaren och även nere vid pumpen men ingen diesel.
Skall göra ett nytt försök i morgon.
Finns det något filter i pumpen ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

Elfving  
#483056 Inget filter i pumpen.
En bra idé så här års brukar vara att byta filter, du kan ha isbildning i dem som stör luftningsförsöken. Till den där maskinen kostar de dessutom nästan ingenting!
Bränslet skall rinna av sig självt till lägsta filtret. Gör det inte det så är något lurt.
Knacka på pumpen med ett skruvmejselskaft medan du luftar. I bland är det väldigt besvärligt att få väck den sista luften.
Se till att batteriet är fräscht när du börjar använda startmotorn. Rätt fart på startmotorn gör mycket!

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

vedeldare50  
#483163 Nu har jag tömt ett batteri och ingen diesel kommer vid spridarna..ingen isbildning och nya filter.
Kan flödet vara för litet från tanken ..det kommer strålar ur luftskruvarna på pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

Nolarn  
#483167 Om du är osäker på flödet från tanken får du skruva loss röret från tanken och se om det rinner ut diesel. Ifall det är stopp där sitter det en sil inne i tanken som man kommer åt därifrån. Jag fick stopp där på min 178. Gjorde rent silen och sen fungerade det. Dock fick jag till slut göra rent tanken då problemet återkom hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

tallen100  
#483170 Om det kommer strålar ur luftskruvarna när du pumpar så har du tillräckligt med diesel till och i insprutnings pumpen. har du provat att släppa på något mer rör? kommer det inget ur något av dom fyra rören så måste något i pumpen vara galet, ett enkelt tips är att ta av locket uppe på pumpen lite försiktigt och titta så att inte stoppen ballat ur på något sätt...

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

tallen100  
#483172 Hur uppkom problemet, stannade den tvärt, eller har den stått länge?

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

vedeldare50  
#483350 Hej
Den här stått still i 6 månader och nu lyfte jag på locket till stopp o gas då försvann den lilla skruven med fjäder..vet någon vart jag kan hitta den.
Det var stopp i det främre röret från filtret

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

vedeldare50  
#483352 Det främre röret som kommer från filtret.vi anslutningen till pumpen helt igen korkat..alger ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

jannee  
#483367 Har du bondröta är det bara rost och lite annan skit.

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

Elfving  
#483383
vedeldare50 skrev:Det främre röret som kommer från filtret.vi anslutningen till pumpen helt igen korkat..alger ??

Då borde du haft dåliga strålar från pumpen.
Rören går att blåsa rent med tryckluft och lite sunt förnuft.
Säkerställ att det rinner obehindrat ur tanken innan du gör nya startförsök.
Jag vill minnas att det finns två luftningspunkter på pumpen, se till att båda ger bra bränslestråle. Använd handpumpen så mycket som möjligt, att nöta ut batterier innan man ens luftat klart gör ingen glad.
Kolla även banjokopplingarna vid filtret, dvs där filtret övergår till rör. Dessa går bra att plocka loss och kan vara fulla med gojs.

Avatar Fallback

Re: Mf165 ingen diesel från spridarpump

Elfving  
#483384
vedeldare50 skrev:Hej
Den här stått still i 6 månader och nu lyfte jag på locket till stopp o gas då försvann den lilla skruven med fjäder..vet någon vart jag kan hitta den.

Börja söka ungefär där du tappade den :mrgreen:

Vid all sådan här skruvning i mörker och dåliga förhållanden gäller, disciplin på vad man gör. Vissa saker på en sextiotals traktor får man helt enkelt inte klanta bort. Så enkelt är det, kanske just dessa delar finns att köpa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).