Traktorn i skogen

PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

58 inlägg 26876 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#442185
Morgan Nordin skrev:46 bar i rundpumpning (utan att använda ngn funktion) låter högt! Även om servo trycket är så högt som 30 bar (vissa fabrikat vill ha det) skall det inte vara ytterligare 16 bars tryckfall i resten av systemet.

Få klartecken från leverantören (skriftligt) att justera in servotryck på rätt sätt eller låt dem göra detta som ett första steg.

MVH
Morgan, K.T.S


Tack för ditt svar!
I ventilpaket finns en inbyggd backventil på 12 bar. Förmodat är det denna som skall fixa servotrycket.
Vi instämmer vi tycker också 40 bar är alldeles för mycket på arbetsvarv.
I nuläget finns ingen förklaring till varför det är på dessa nivåer.
Från pumpen går det till en växlingsventil ( drift/kran)och i nuläget är den ventil opåverkad så flödet går direkt till ventilen för kran. Jag menar att problem där påverkar ju inte trycket på ventilbordet.
Möjligtvis om det är något strul på returen där både retur från drift o kran sammanfogas i en T koppling.
Vi har sagt att vi rör inget med detta utan försäljaren får fixa allt detta i och med det är nytt o garanti annars kan det bara bli diskussioner till värde noll.
Jag laddade upp ett filmklipp på Youtube där rörelser o ljud kan beskådas.. input tages tacksam emot.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#449947 Uppdatering.

Caset e fortfarande inte löst till fullo.
Inne ventilpaketet satt det en mottrycksventil ( jag benämnde denn fel ovan) som skapar "servotrycket" åt slidarna.
Med denna isatt så var tryckfall vid rundpumpning 40 bar på tomgång och 70 bar på arbetsvarv.
Med den nu bortskruvad så är det vid enbart rundpumpning på 10 bar vid tomgång och 40 bar vid arbetsvarv.
Pumpen är nu en 38cc och ger va den ska dvs cirka 78 lit på 540 på pto,
Tanken är 60 lit,
Kan någon bistå med uträkning av värmeutvecklingen vid 40bars tryckfall på rundpumpning.
Jag får det till 2,4kW. Frågan är kan man beräkna hur lång tid som det tar innan tanken blir för varm då det ej finns ngn kylning?

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Forestboy  
#481558 Hej, vad har ni för grovlek på sugslang mellan tank och pump?

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#482139 Hej !
det var en 1,5" på sug o 3/4" på tryck. Om jag minns rätt. Caseet stängdes då det blev en return to sender / återlämmnande. Vart ngt fel på ventilbordet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

paan14  
#482171 Jag har 1 1/4” på sug och 3/4” på tryck. Har en 116cm3 gjutjärns pump.

Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Forestboy  
#482174 Då ställer jag ännu frågan hur lång sugslang har ni mellan pump och tank?

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#482905
Forestboy skrev:Då ställer jag ännu frågan hur lång sugslang har ni mellan pump och tank?


I vårt fall som jag redogjort för i tråden här så vill jag minnas att sugslangen 96cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Forestboy  
#482919 Okej, jag tänker testa med 2 tum och 2 meters sugslang...

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#482933 Nej går ej att göra. Ekipaget är tillbaka lämnat till säljaren då det var fel i ventilbordet.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Forestboy  
#482934 Jo men jag testar att bygga liknande hydraulik paket på min kärra ☺

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#482943 Jag har even jag Kesla orginal pto pump och tank.
Det sitter 1" slang som sugslang og 3/4" til tryck.
Suglangen er 2,4m lang, enligt parts katalogen.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#482952
Forestboy skrev:Okej, jag tänker testa med 2 tum och 2 meters sugslang...


Ah okej jag var snabb med att svara innan. Ja 2 meter slang men då förmodar jag att du har pumpen på traktorn då är jag med på längden av slangen.
Se bara till att du har en bra riktig sugslang av god kvalité och riktiga rörflenskopplingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Forestboy  
#482997 Minns ni storlek på era oiltankar? Jag tänker bygga en 80l tank tror ni den storlek räcker?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).