ATV och UTV i skogen

vilken el-winch behöver man

13 inlägg 6630 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vilken el-winch behöver man

Camaro1969  
#482688 tänkte köpa en yerokaio multivagn xl
http://www.motorbiten.se/sv/start/slapv ... pid502.htm

och får välja olika winchar, jag vill dock ha fjärr så då får man välja mellan
3500lbs pris 2600:-
4500lbs pris 3500:-

är det viktigt att köpa den dyrare/starkare?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: vilken el-winch behöver man

Vardon  
#482690 Stod inte mycket om dem, för 900 kr hade jag nog satsat på den större... Men spontant hade jag nog satsat på den snabbaste om man kan få veta det.

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

MDin  
#482691 Jag köpte en Bronco 4500 med fjärr. Är mycket nöjd. Bytte från en 2000 lbs. Nackdelen med en starkare är att man lätt kröker till kranen om man inte är observant då stocken fastnat.
Jodå, jag krökte till rejält och det blev en del svetsning. Nu är kranen bode rak och mycket stabilare. Ska man lyfta en kraftig stock behöver man styrkan i vinschen.

Användarvisningsbild

Re: vilken el-winch behöver man

Camaro1969  
#482692 gissar att bronco 4500 motsvarar warn 4500 då det borde vara dragkraften.

smart att tänka på hastigheten!

och hur är det med nylonlina, är det bättre än vajer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken el-winch behöver man

Camaro1969  
#482695 kollar man på warns hemsida ser man till och med att 4500 är lite snabbare än 3500 beroende på belastning.

belastas den med 1000lbs är hastigheten 5,1 meter/minut
för 3500modellen är hastigheten vid 1000lbs 4,4 meter/minut

1000lbs är 454 kg

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken el-winch behöver man

Anton.N  
#482762 Hej!

Jag köpte och monterade en ny bronco winsh med fjärr på min kranman t1100, osäker på storlek men efter ett x antal timmar i skogen så måste jag säga att bronco är riktig dynga, långsam, högljudd, och fjärren glappar och ibland klickar det bara och den driver inte, och allt kablage är noga draget och inkapslat i diverse kopplingslådor etc..

Så jag avråder från att köpa en winsch från bronco..

Angående vajer vs nylon till timmervagn så använde jag nylonlina dom första 5 lassen sen bytte jag till en rejäl stålvajjer, nylonlinan slits relativt fort och det blir endel skav och nötande då man sliter stock även fast man använder timmersax, på fyrhjulingens winsch kör jag nylon

Användarvisningsbild

Re: vilken el-winch behöver man

halvproffs  
#482811 Atv-huset avrådde mig från Bronco och jag köpte en Warn istället och är helnöjd. Kostade mer men inget krångel än och det är 5år sedan.

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483219 Att köpa en WARN är ett klokt beslut. Har provat 2 st billigare en Bronco 2500 Gen1 och TXL GRT3000 men båda gav upp ganska omgående. Stod i mellan att bygga en hydraulisk winch till vajerkranen eller prova en Warn Pro Vantage 2500. Kvalite lönar sig i längden. Dom billigare går fort för varm sen är det kört.

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

Hema  
#483222 På warn-sidan så blir hela winschhuset större när man går större än 3500. Vilket kan ställa till det med vinschfästet.

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

MDin  
#483293 Konstigt!?!?
Men smaken är ju olika. Jag har haft min Bronco 4500 sedan 2012 och den har aldrig krånglat eller lagt av. Å andra sidan har Warnen på ATV inte heller krånglat. Har väl haft tur.

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483953 Skulle tro att mina haverier berodde på att jag vinschade långa sträckor och den fick inte bli kall mellan vinschningarna. Nu känner jag vid jämna tillfällen på motorn så den inte blir överhettad.

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

MDin  
#484008 Tack för tippset, jag har aldrig känt på motorn fast jag vinschat full vajer många gånger[emoji21]

Avatar Fallback

Re: vilken el-winch behöver man

MDin  
#484048
MDin skrev:Tack för tippset, jag har aldrig känt på motorn fast jag vinschat full vajer många gånger[emoji21]

PS.
Måste tillägga att jag kör inte så vansinnigt mycket, på din höjd 40-50 kbm om året.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).