sön 25 jan 2009, 16:40#48776
Jag lovade en översättning på testet med 12-hjulingen.Här följer en "fri"översättning,originalet finns att ladda ner strax ovanför videolänken
BAKGRUND
pga den minskade ryssimporten tvingas vi i Finland leta möjligheter att kunna utnyttja våra torvmarksskogar på ett bättre sätt,senaste årens vintrar har inte hjälpt upp situationen
Dagens normala maskiner lämpar sej dåligt för att driva torvmark under den tjälfria perioden
Specialmaskiner anses ha för låg kapacitet o är svåra att sysselsätta på vintern
Därför är varianter där befintliga maskiner extrautrustas med extra axlar osv en möjlighet
Sakari Mononens lösning att med hjälp av en extra axel mellan boggierna fäst i bakboggin+en axel längst bak oxå fäst i bakboggin möjliggör användande av ett extra bandpar
Med hydraulisk styrning och tryckackumulatorer kan man anpassa marktrycket till olika terrängvariationer
Vid dikesöverfarter kan man låsa bakdelen
Prototypen är monterad på en äldre Valmet 840 8hjulig
Sid 4 visar bilder på montaget
sid 5 som försöksområde valdes en 10 ha stor myr som normalt skulle vara en vinterdrivning,myren befanns jämn o erbjöd rättvisa förhållanden
Som referensmaskin valdes en Valmet S2 8hjulig med 700 däck
TEKNISKA DATA-----------------------TESTMASKIN---------------------REFERENSMASKIN
Vikt framdel---------------------------9311------------------------------9311
bakdel----------------------------------9115------------------------------6626
totalvikt-------------------------------18426-----------------------------15937
band fram------------------------------1791------------------------------1791
band bak--------------------------------2433(2 par)----------------------1622
totalt med band------------------------22650----------------------------19350
lastförmåga----------------------------10000-----------------------------10000
MÅTT
största längd mm---------------------9750-------------------------------8707
största bredd med band-------------2980-------------------------------2980
lägsta frigångshöjd ------------------520--------------------------------660
motor effekt kW----------------------84---------------------------------94
sid 9 hjul----------------700 26.5 på bägge maskinerna,hjälphjulen på testmaskinen 600 22.5
marktryck med band kPa
fram--------------------------------27,4----------------------------------27,4
bak tom----------------------------15,8----------------------------------20,4
bak 8 ton last---------------------26,8----------------------------------40,1
RESULTAT
I början var testmaskinen överlägsen men redan vid 3 överfarter var dess spårbildning bara 1,2 cm mindre(6,4%),ju fler gånger så jämnades skillnaden ut.
Detta kan bero på att den långa bakboggin blev aggressiv mot marken vid kurvtagning
Diagram på sid 15 visar spårdjup grön är testmaskinen
Testmaskinen borde ha mindre risk att fastna,men vid fastkörning finns risk att hjulen slirar inne i banden eftersom hjälphjulen inte är dragande
Vid dikesöverfarter upptäcktes brister i hydraulikkonstruktionen ,låsningen fungerade inte tillfredsställande,här finns utvecklingsbehov
Konstruktionen gör markfrigången för låg
Det långa baköverhänget begränsade smidigheten
Konstruktionen är fast vilket begränsar maskinens användande i "normala"avverkningar
Bränsleförbrukning på fast mark är troligtvis högre medan på mjuk mark lägre tack vare lite mindre spårbildning
pga lägre fastkörningsrisk kan testmaskinen hålla högre körhastighet,men förlorar i smidighet till referensmaskinen
Krankörning borde gå snabbare med testmaskinen pga stabilare o längre konstruktion
SLUTSATSER
sid 24
-Med den nya bandkonstruktionen kan man klart minska spårbildningen och fastkörningsrisken på mjuka marker
-Möjliggör att köra större last vilket förbättrar lönsamheten
-Konstruktionen var förvånansvärt funktionell trots att den förväntade fördelen vid dikesöverfarter inte uppfylldes,ändring är på G
-Det långa baköverhänget begränsar smidigheten men kan med små ändringar förbättras
-Finns inga klara kostnadskalkyler men fördelarna fås inte gratis
-TOTALVIKTEN PÅ HELA EKIPAGET MÅSTE MINSKAS,EV BÖRJANDE FRÅN ANNAN BASMASKIN
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....