Öppna kategorin

Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

63 inlägg 34070 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Beavern  
#482153 Ska skilja ca 200' på vanlig och king har jag förstått.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482158
Beavern skrev:Ponsse scorpion 3,8milj
Ponsse buffalo 2,9milj.
Värdeminskningen för maskiner de första
10 000tim kan man nog räkna på 200-230kr/tim i runda slängar.
Lite som en bil. Hög värdeminskning första åren och sedan planar det ut för varje år.


Är ju dock rätt stor skillnad.
Jag har haft en värdeminskning på 160-170kr/h på mina 14 tons skotare. Och i skogsjan695xl byte på skördarn blir det nästan 290kr. Skördarna är ju betydligt dyrare och värdeminskningen är väl i regel rejält mer än i skotarna.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Beavern  
#482160 Så är det.
Jag köpte en skotare för några år sedan som då hade gått 6000h.
När jag gjorde mig av med den i sommras hade den gått 13000h och värdeminskningen på den maskinen va bara 55kr.
Men räknar man på en ny skotare så är nog 160-170kr mer realistiskt som du säger.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482167 Blir mer och mer lockad av tanken att köpa lätt begagnade maskiner istället för nya, dyker ju upp fina maskiner då och då som gått lite, en del har ju bara gått 3000 tim, har nog rasat ganska mycket i pris på den tiden

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Beavern  
#482311 Så är det. Men min erfarenhet är att andra kostnader än de fasta ökar på en begagnad så på sista raden har det ingen betydelse när man kollar över tid. Enstaka år kan naturligtvis vara annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482317 Jag tycker mig inte se så stor skillnad i underhåll på en ny resp äldre maskin om man är noggrann med att hålla efter grejerna, är ju ungefär samma grejer som dyker upp med sina tidsintervaller.
Men säg om man hittar en som gått 2-3000 då har den fallit en hel del i värdeminskning, sånt där småtjafs som kan vara på en ny är åtgärdat och alla servicar är gjorda.
Det kostar en del med alla nyservicar om man räknar på servicekostnad, tid, trailer mm

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482726 Hänger ju på efterfrågan är det många som är ute efter halv nya blir dom ofta ganska dyra ändå, ibland är det billigare med nytt ibland inte.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482739 Sett 941a som gått 6000 tim för 1,8-1,9 miljoner, motsvarande ny 951a går väl på runt 4,4

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Chuck Norris  
#482744 Maskinerna blir bara dyrare och dyrare medan virkespriserna står stilla. Man kan fråga sig hur länge det kan fortsätta? Visst ökar även kapaciteten hela tiden men någonstans går gränsen där det kostar mer än det smakar. Borde man tex inte kunna bygga en skördare som producerar 80% till en inköpskostnad om 50 %?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482748 Det är en myt att kapaciteten ökar... Produktionen sitter i en duktig chaufför som är intresserad av att utnyttja kapaciteten som finns i dagens maskiner...Produktionen på skördare har stått still sedan 2006, Tu har också blivit sämre sen adblue motorerna kom, dom tar även mer bränsle för varje ny modell som kommer, Och avverkningspriserna ska ner, låter rimligt va?

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482753 Fast 1910an med ad-blue går mycket billigare än vad buffalo o 594c gjorde så tror att det hänger på vilka motorer man kollar på.
Generation 2/3 ex första ad-blue ponsse och it-4 vara rena katastrofen, sen har dom bara blivit snålare på bränsle

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482756 Tycker nog att max på maskinerna ökar, hänger ju så extremt mycket på vad man kör i för skog.
Inte ovanligt att man ökar 10% m3fub/h på ett byte till nyare skördare o håller man ad-blue rent o fint funkar det bra med.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482763 Vad spelar det för roll om max kapaciteten ökar något marginellt? Hur många förare kan ligga på max? Man kan ju inbilla sig att man ökar när man får ny maskin, och visst kan du göra det lite grann, men hur väl inställd var din gamla? Hur fräscha var matarvalsar och knivar? Mm mm.
Och dom där procenten du ökar kan ju lika gärna vara för att du tycker det är lite roligare att gå till jobbet.
Adblue funkar inte bra, inte på röda iaf det är då en myt, alla jag pratar med har störningar på systemet.
En jag känner köpte ny 895a till markberedningssäsongen i vår, stått 8 dagar för adblue i övrigt inte haft något fel på maskin, kostar en del att stå 8 dagar med en markberedare som går dygnet runt under barmarkstiden. Och den är ju inte unik oavsett om man tar gamla 911.5 eller nya så är det samma sak adblue pumpar går och katalysatorer beckar igen, så en ny verkar inte bättre.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

skogsjan695xl  
#482791
Valmet 890 skrev:Vad spelar det för roll om max kapaciteten ökar något marginellt? Hur många förare kan ligga på max? Man kan ju inbilla sig att man ökar när man får ny maskin, och visst kan du göra det lite grann, men hur väl inställd var din gamla? Hur fräscha var matarvalsar och knivar? Mm mm.
Och dom där procenten du ökar kan ju lika gärna vara för att du tycker det är lite roligare att gå till jobbet.
Adblue funkar inte bra, inte på röda iaf det är då en myt, alla jag pratar med har störningar på systemet.
En jag känner köpte ny 895a till markberedningssäsongen i vår, stått 8 dagar för adblue i övrigt inte haft något fel på maskin, kostar en del att stå 8 dagar med en markberedare som går dygnet runt under barmarkstiden. Och den är ju inte unik oavsett om man tar gamla 911.5 eller nya så är det samma sak adblue pumpar går och katalysatorer beckar igen, så en ny verkar inte bättre.

Peppar peppar har jag inte haft ad-blå krångel ÄN.
Håller rent och välfyllt hela tiden.
Iof hade jag problem 1 dag med det men det var inget fel på systemet utan det berodde på den nya motorstyrningen dom la in. Den blev alldeles för känslig i trycket i systemet.
Då stängde det ner och Komatsu var tvungen ut för att ta bort felkoder.
Före uppdateringen räckte det att bryta strömmen för att ta bort koderna.
Vi la in den gamla styrningen igen och inte ett krångel efter det.
Men som sagt det kan hända än att det blir fel har bara gått 3000 tim nu.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482801 Då är nog dom röda värst för både dom gula o gröna verkar gå bra, har en vän med en 951 o det verkar gå bra 2000h avklarade så några finns det,

Det gör skillnad för att det blir lättare att höja sig, det är svårt att nyttja max men om maskinen kan prestera mer så kan jag som chaufför göra det med.
Kapacitet i dom nya ökar men alla kan som sagt inte nytta det men hänger det ju på arbetsmetodik, om man gnager igenom några filmer på Youtube kan man ju undra om vissa ens har ett mål med dagen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).