Skotare

12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

40 inlägg 20979 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38724
Bild

Bild

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38728 Dom verkar ha monterat ett hjul framför och ett hjul bakom vagnens boggie å sen laggt band runt var för sig.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38730
Henrik K skrev:Dom verkar ha monterat ett hjul framför och ett hjul bakom vagnens boggie å sen laggt band runt var för sig.


de har du nog fasen rätt i, de tänkte jag inte på först

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38963 Japp, det står i artikeln att man monterat ett hjul framför och ett bakom boggin. Den har nån sorts system som med hjälp av hydraulik justerar extrahjulen så att man får ett jämnt marktryck hela tiden, oavsett terräng.
Den kan även låsas när man kör över diken mm.

Såg inget om styrningen, de kanske lyfter upp hjulen vid snäva svängar...

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39835 Dom har satt upp en videosnutt testa med http://www.metsateho.fi/uploads/a92f7.wmv och funkar inte det så gå in via länken som "smaland" uppgav i början av tråden och nedanför bilderna finns en länk :D

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#39848 Ser ju inte så dumt, men vad blir prislappen tro :?:

Avatar Fallback
grotförare  
#39851 de blir nog ett rätt så dyr prislapp på de där!

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48207 Testresultat o en ny video på 12hjulingen
http://www.metsateho.fi/asp/system/empt ... =1&C=19649

Funkar inte länken så http://www.metsateho.fi sen tiedote 20.1-09

Långt nere på sidan en länk som heter "Monosen teliratkaisu-prototyypin testaus" klicka på den,ska ladda ner allt innan visningen börjar 40Mt

Återkommer med en översättning på testresultaten 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48212 Tros 12 hjul så blev det allt en del spår mossen. Hur myckat lass hade maskinen egentligen, ni som kör sådan där. Såg inte ut att vara allt för mycket.

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48238 När dom körde själva testet hade dom 8 tons last.Problemet som ju kom fram direkt var ju att alla masintillverkare ljuger om maskinvikterna,så det nya mätförfarandet att väga alla maskiner innan leverans som jag skrivit om i bloggen är nog välbehövligt.
Detta mättes av statens pojkar så deras mätresultat är nog att lita på.

Betänk att referensmaskinen var en Valmet 840s2 med 4 cylindrig motor(en rätt gammal modell,härefter har dom 6-or i 840-n)
med 700 däck vägde han 15937 kg sen band i bägge ändar så vips landa han på 19350kg :surp:

12-hjulingen vägde 18426 utan band,22650kg med band

Idag uppger Komatsuforest att 840.4 (som är en betydligt större maskin än referensmaskinen) att den väger "ca"15600kg
"ca"-måttet verkar va ganska stort i Umeå :D

   TS
Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48248 22,6 ton maskin och 8 ton last?

Det borde finnas plats för lite nytänkande. :???:

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48252 Jo,det är enkelt att va tillverkare,kan ljuga om vikterna och bara att använda mer järn än förstånd,enda nytänkandet är väl El-foresten :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48260 ja just det ! "nytänkande" fick mig just att småflina lite ...ett gäng i våran närhet har en 890,3 -08 som står "ankrad" med diverse vitala delar utspridda på marken ..med opluggade / täckta portar / anslutningar ..eeh! ..kanske helt översnöade delar nu i skrivande stund :???: , (vad tänker mekanikerna med ? ) jättekul och bra med delar som är full med snö /is /föroreningar ... och ironiskt nog rullar en företrädare till denna "stor-skotare" på som vanligt i närheten ... 886 K - 86 a "lockup" .. (clark 28 000 serien) .. och den har gått snart 29 000 timmar varav vi har kört ca: 7000 tim utan att bli stående någonstans i skogen :lol: :lol: ...måste f-n ta en bild på denna imorrn :ugeek:

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48261
Mangan skrev:22,6 ton maskin och 8 ton last?

Det borde finnas plats för lite nytänkande. :???:


jag håller fullständigt med ... och flikar in att det är ju bra om basmaskinen funkar ..innan man hänger på mer grejer ;)

Användarvisningsbild

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

masterchief  
#48274 Min skotarentrepeör vägde in sin 6hjuliga rapid med framkedjor på igår.
13500kg.
Mer skrämmande var att han körde upp sin relativt lätt lastade L200 på den kalibrerade fordonsvågen i samma veva.
2700kg :-?
Inte undra den drar diesel.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).