Skogsnyheter

Nöjeskörning med ATV allt större problem

16 inlägg 6857 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nöjeskörning med ATV allt större problem

Torbjörn Johnsen  
#481856 Det blir mer och mer problem med olaglig ATV-körning för nöjes skull enligt SVT Västernorrland och Naturvårdsverket hoppas att en nyligen gjord lagändring ska ge möjligheter till skärpta straff för skadegörelse. Enligt inslaget är ATV-körningen ett speciellt stort problem i alla de skoterleder som finns och som används för ATV på somrarna. Ibland genom naturreservat.

Körning med fyrhjuling kan tillåtas i samband med jord- och skogsbruk och inom rennäringen men nöjeskörning i terräng alltid är olagligt, även på egen mark.

– Tyvärr förekommer det olovlig körning även inne i skyddade områden som både naturreservat och nationalparker, konstaterar Nils Hallberg (Naturvårdsverket, sfo anm).

Riskerar fängelse
Nöjeskörning i terräng kan medföra kännbara straff, i somras kom en lagändring som gör att skador efter terrängkörning kan rubriceras som skadegörelse med fängelse på straffskalan.

– Vi får väl se om det dyker upp några domstolsärenden framöver och hur man kommer att nyttja den här ändringen i lagen, funderar Nils Hallberg.


Här finns ett exempel som inte har med det specifika inslaget att göra men som ändå illustrerar vad det handlar om. Här en familj som är ute på "nöjestur" i en mosse. Youtube kryllar av liknande inlägg så det är ju bara för myndigheterna att kolla igenom och börja lagföra. Bevisen saknas ju inte direkt. Även om det här sker på egen mark är det alltså olagligt.



Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

isteskog  
#481858 Djä.... puckon! 😡

Användarvisningsbild

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481864 Finns ju redan en lång tråd om eländet: Skogsägare får mark sönderkörd pga "tattarsafaris"
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

Fredrik Reuter  
#481868 Länkar även in tråden Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning här som också tar upp mycket om problematiken.

Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

jannee  
#481883 Innerst inne är vi alla små barn eller har barnasinnet kvar :grin:
Körde de på egen mark så ok, bitvis fanns det redan gamla spår efter skotare, men inte gynnar det direkt naturen.
Skadorna som blir är ändå marginella - inte så mycket att yvas över.
Troligtvis är det maskiner som står på någon näring, vilket innebär att något företag dessutom står för alla kostnader :mrgreen:
Kanske ett djävla oskick men de vandaler som då kör sönder gräsmattor/fotbollsplaner är tusenfalt värre 😈

Användarvisningsbild

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

svampbob  
#481919 Jag fick beslutet från skatteverket härom veckan och det löd att förmånsvärdet på 4-hjulingen skulle vara 1731 kr/mån. LRF har tagit över hela processen och kommer att sköta överklagandet.
Jag har bett Yamaha handlaren om en värdering av Grizzlyn och tänker sedan köpa loss den och hyra ut den till bolaget. Skatteverket har ju satt ribban på 1000 kr/dag för hyra så jag kommer väl att ta ut hyra upp till beloppet då jag som privatperson blir skyldig att skatta för intäkten.

Användarvisningsbild

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481926 1731 kr/mån är i alla fall något så när realistiskt förmånsvärde, istället för 1000 kr/dag... Men självfallet hoppas jag på en friande dom.

Gällde förresten dessa 1731 kr/månad både fyrhjuling + kärra?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

svampbob  
#481929
Niking skrev:1731 kr/mån är i alla fall något så när realistiskt förmånsvärde, istället för 1000 kr/dag... Men självfallet hoppas jag på en friande dom.

Gällde förresten dessa 1731 kr/månad både fyrhjuling + kärra?
/Niklas


Det är bara julingen som dom har gett sig på.

Tänk när skatteverket börjar ge sig på minde byggare. T.ex. förmånsvärde på släpvagnar, byggsågar och spikpistoler.

Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

r93  
#481948 Är det olagligt att köra cross på egen mark??

Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481949
r93 skrev:Är det olagligt att köra cross på egen mark??

Ja. Enligt terrängkörningslagen ska körningen ha ett nyttigt syfte.

Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

r93  
#481952 Ok, hade inte riktigt koll på det!

Undrar hur det fungerar på en stubbåker som skall plogas? Jag vet ett gäng som bruka köra ”stubbrace” hos en bonne, han tycker det är jättebra för blir det lättare att ploga :lol:

Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

r93  
#481955 Är det här tillåtet??


Avatar Fallback

Re: Nöjeskörningmed ATV allt större problem

Rolfnilsson400  
#482060
Är det olagligt att köra cross på egen mark??


Nej inte enligt terrängkörningslagen.
Ska du följa lagen får du köra på en stubbåker med motorfordon om du ska leverera reservdelar till en traktor som är på andra sidan.
Är det kaffet som ska levereras är det inte tillåtet.

Användarvisningsbild

Re: Nöjeskörning med ATV allt större problem

Fredrik Reuter  
#482637 SVT Värmland har idag ett inslag om nöjeskörningen med fyrhjulingar och problemen de orsakar.
De har fått med två representanter från Naturskyddsföreningen i inslaget och de menar på att vandringsleder och stigar nu blivit till en "smet" som inte går att gå i.

Vidare framhävs att om man kör fyrhjulingen i lutande terräng kan spåren bli diken som ex kan dränera en hel myr. Detta ändrar förutsättningarna för växter som kräver blöta områden för att överleva.

Här kan ni läsa om inslaget: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... rhjulingar

Och här kan ni se delar av inslaget: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... julingar-1

Vill du se hela inslaget så får du titta på senaste sändningen från SVT Värmlandsnytt, länk finns i länk ovan.

Avatar Fallback

Re: Nöjeskörning med ATV allt större problem

jannee  
#482641 Finge Naturskyddsföreningen fullständigt bestämma bleve det slut med allt som heter skogsavverkning (skogsskövling) :mrgreen: )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).