Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171499 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#482214
Seb macahan skrev::mrgreen:
Hej hej, det är lite långt mellan inläggen i denna tråden, men nu börjar det röra på sig.
Idag har jag varit och provkört den nya traktorn [emoji2]
Måste säga att jag är mycket exalterad. Problemen som uppstått är lösta och nu funkar skogsombyggnaden riktigt fint. "Twin tracken" är grym!
Till att börja med så vill jag nog förklara den.
I ursprungsläget funkar traktorn som vanligt, men med ett enkelt knapptryck på vänster armstöd så kan styrning fram/back och växling skötas med joystick. Styrningen är proportionell samt hastighetsanpassad, dvs står man still så gör man fullt styrutslag på nolltid om man vill och kör man snabbare så minskas reaktionstiden och utslaget i linje med hastigheten (jag tror jag kommer o röja snö med joystick :grin: . När du helst vill tar du över ratten och traktorns interna kontroller och då går de före, vill jag sen gå över till joystick igen så är den aktiv (men går att stänga av helt om man vill). Nu kommer vi till det fräna, när jag vänder stolen så reviteras funktionen i joysticken, dvs jag behöver inte "vända på tankarna" utan vill jag vänster när jag backar så svänger traktorn vänster, likaså frammåt blir bakåt om ni förstår vad jag menar. Brake clutch kommer nog inte att användas så mycket som jag först trott med tanke på hur lätt det är att lägga växellådan i neutral och trycka ner bromsen /i bakvänt läge). Manöverbarheten och översikten på det hela är total och det känns faktiskt mer som när jag körde skördare än att man spakar en traktor. Låter jag uppspelt och övertänd? det är jag. En eloge till Hydrocontrol och Sundahls som löst detta (ihop med Ölmstad).
För övrigt så har jag kontrollen till vagn/drift i vänster joystick med knapp åt endera håll och vagnstyrning i v joystick. Blir kul o prova detta i verkligheten. Jag kan ställa flödena till varje uttag med enkla knapptryck och på så sätt trimma in 1,2,3 hastigheter på driften t ex. Tror förvisso det räcker med 1. Likaså till kran och ramstyrning.
Det som återstår nu är att montera kran och spakar, samt montera bomstödet över huven.
Pump och tank blir nog till våren, då jag har lättare att anpassa detta själv hemma utan att låsa upp maskinen mer.
Blev tyvärr inga bilder idag men jag ska bomba er med bilder när jag fått hem maskinen.
Hytten och stolen sitter man riktigt bra i och det är lätt även för en ganska storväxt o vända runt, utan att alla inställningar på stolen ska fipplas med.
Traktorn känns väldigt stabil och kompakt och jag är löjligt sugen på o prova den i skogen. Trevlig Helg!!!

Det är roligt att höra att du blir nöjd med din traktor för jag är väldigt nöjd med min . Kan tänka mig att det är smidigt att köra din traktor med dyna 5 och dom andra finesserna som du har på din.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#482323 Dyna 5, är det en ny låda källshult :wink: Det måste vara något lokalt ni kör med uppe i Växjö. 4 & 6 har jag hört innan. Har du några ritningar på de extraplåtar och skydd du gjort?

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482329 Hur snabbt ska de gå att köra med spakstyrningen framåt/bakåt?
Tänkte lite att skotarna går ju inte mer än typ 20km/h pga de saknar ratt

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#482338
Seb macahan skrev:Dyna 5, är det en ny låda källshult :wink: Det måste vara något lokalt ni kör med uppe i Växjö. 4 & 6 har jag hört innan. Har du några ritningar på de extraplåtar och skydd du gjort?

Ja jag menade dyna 6 är lite förvirrad [emoji3]. Nej har inga ritningar på det.

Sent from my PRA-LX1 using skogsforum mobile app

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#482386 Är det trästolar i dessa traktorer eftersom ni behöver 4-6 dynor för att inte få ont i baken? :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#482449 Det var faktiskt roligt JohannesG, humor!
Hur fort man kan köra vet jag inte Gnisten, ingen har vågat prova än....men jag körde nog i 15km/h när jag provade. Åf trodde inte det låg någon fartbegränsning, och då menar jag hastigheten JohannesG. Inte begränsning av gaser........

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Jole  
#482566
Seb macahan skrev:Det var faktiskt roligt JohannesG, humor!

:d :d :d

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#484348 Idag har vi kommit en bit på vägen. Kranen är på och spakar monterade. Imorgon ska hydraulslangar till kranen kortas, längas bytas och dras om. Och det ska provköras[emoji2]
När vi väl gjort detta ska bomstödet måttas och byggas. Ni får lite bilder så länge. Sikten från hytten blir bra bakåt. Har varit ett stort orosmoment.
IMG_20171206_144433.jpg
IMG_20171206_161252.jpg

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#484351
Seb macahan skrev:Idag har vi kommit en bit på vägen. Kranen är på och spakar monterade. Imorgon ska hydraulslangar till kranen kortas, längas bytas och dras om. Och det ska provköras[emoji2]
När vi väl gjort detta ska bomstödet måttas och byggas. Ni får lite bilder så länge. Sikten från hytten blir bra bakåt. Har varit ett stort orosmoment.
IMG_20171206_144433.jpg
IMG_20171206_161252.jpg

Det ser fint ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

tallen100  
#484353 Så vacker den är :YMDAYDREAM:

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Jole  
#484358 Blir ju hur bra som helst det där.
Du har säkert berättat detta tidigare men jag har antingen missat det eller glömt det. Troligen det senare. Var det tänkt att kranen ska kunna flyttas till vagnen vid skotning? Tänker du behålla kranen på traktorn när du har byggjobb?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#484362 Kranen ska sitta på vid byggjobb och skotning. Alldeles för stort jobb att flytta i mellan.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#484364 Du kommer inte att slipa undan för det måste anordnas en visning av traktorn när den är klar och du har kört med den lite. Det får väl sundhals ta på sig att genomföra

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484365 Trevligt att de börjar flyta på med montaget :-BD
Fast jag tycker de liknar fusk att ha tillgång till eldrivna traverser för att lyfta över kranen :D

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Eremiten 74  
#484366 Ser väldigt bra ut:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).