ATV och UTV i skogen

skogsgödsling med atv

12 inlägg 7678 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skogsgödsling med atv

Camaro1969  
#474512 Hej!

någon som skogsgödslat med atv och vagn efter?

hur gör ni då?

funderar på om det är möjligt..



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling med atv

Nolarn  
#474595 Jag tyckte det gick väldigt smidigt att sprida för hand. Lastade kärran med 350 liter varje tur. Använde både skopa och skyffel för att sprida. Förenklar förstås om man tar sig fram bra. Ett par hinkar är bra om man får en bit att gå ibland.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling med atv

Camaro1969  
#474621 tänker också att det borde fungera bra.

lastade du det "löst" i vagnen eller i 50kg säckar?

jag har ännu ingen vagn ens men tänkte köpa en med insatsflak..

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling med atv

Camaro1969  
#474630 förresten.

spelar gödseln nån särskild roll?

tänkte ja skulle köpa en storsäck av nån bonde i närheten... npk nånting gissar jag att det blir beroende på vad han tar hem det året...

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling med atv

Nolarn  
#474636 Jag lastade löst då jag hade storsäck (1 ton) av Skog-CAN.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling med atv

Icegrip  
#478541 Jag har också funderat på det här med Skogcan kontra vanlig n-gödsel.

Slutsatsen jag dragit är att Skogcan(tillsatt bor plus lite andra ämnen) är att föredra om man gödslar i Norrlands inland där borhalten är naturligt låg eller vid omgödslingar.

Bra info finns här:

https://stud.epsilon.slu.se/1800/1/Sund ... 100910.pdf

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling med atv

Hammaren  
#482279
1511562004_45030057.jpg

Jag har funderat på typ en sån här spridare, finns större än den på bilden.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling med atv

Camaro1969  
#482312 Funkar nog bra om man har skogar släta som gräsmattor:)

Säkert svårt i skogen är min gissning

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling med atv

Esignman  
#482319 Jag har en plan att sätt en äldre konstgödselspridare från en traktor på fyrhjulingsvagnen och driva den med en hydraulmotor istället för kraftlverföringsaxeln, vad tror ni om det?

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling med atv

Camaro1969  
#482321 Tror nivelleringen är rätt viktig på den typen av spridare, men det är vad ja tror...

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsgödsling med atv

Hema  
#482388 Har man bra marker går det nog finfint, annars kanske med boggivagn. Men om man skjuter konstgödslet för hårt tar träden skada. Hönsskit skulle väl isf funka bättre.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling med atv

Frigge  
#482747 I somras gödslade jag 1200 kg med hjälp av ATV, det blev ca 2 ha. Från storsäck lastade jag löst på släpet till ATV:n, 250-300l/lass. Körde sen ut till området. Jag hade en 20l ganska bred och vid hink med en spännrem omkring, fastkrokad i röjsågsselen. Fick ca 20 l åt gången vilket räckte till att sprida en 40-50m lång sträcka beroende på hur brett man sprider. Jag använde en liten, smidig och vidöppnad Tupperwareskål för att sprida gödslingen.

För 3-4 år sedan gjorde jag samma sak på ett annat område (ca 2ha) men då hade jag 40 kg säckar och dessa körde jag ut enligt ett på förhand planerat och uträknat system. Fyllde halva säcken i ämbaret och spred ut. Ämbaret var tomt när jag kom till följande säck där jag fyllde ämbaret igen. På tillbakavägen spred jag vid sidan av första spridningen och tömde de halvfulla säckarna.

Sammanfattningsvis är det en enkel match att gödsla 2 ha förhand med hjälp av ATV om man har planerat bra.

Bra planerat är hälften gjort eller hur man nu brukar säga :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).