Servicebyggnader

Lysrör - LED, Dags att byta?

23 inlägg 22971 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#481670 Lite av detta fanns för två år sedan under tråden Gårdsfix, men det kan vara värt en egen i dag.
Min djurstall har 48 rör 1200 mm, 36 watt/st. Byggdes 2005 och rören behöver bytas nu. För två år sedan tyckte jag inte det var så bra med utbyte till LED, men jag satte en dubbelarmatur LED över byggsågen, och den lyser bättre än jag räknat med. Varför? Kan man inte jämföra lumen? Jo, men strålningsvinkeln skiljer betydligt (360-120 grader) och en dålig reflektor äter då ljus från standardröret.
Jag lutar åt att ersätta standardrör, 36 watt, med Biltemas T8 på 18 watt och 1800 lumen till en kostnad av 70 ;. /rör inkl moms . Om standardrör används får nog glimtändaren bytas också av säkerhetsskäl.
Inbesparing sker efter mindre än två år.
Vad gäller skillnad i ljus blir det nog en objektiv bedömning. Får väl se om jag får tag i en domare i simhopp.
Några synpunkter från erfarna forumister?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

Elfving  
#481674 Monterade Biltemas T5 i en lokal för fem år sedan och är fortfarande nöjd. Elektronisk tändning är super då man slipper blinket vid tändning som hörde till den äldre sorten med glimtändare och sedan är de energieffektiva också.
LED lysrör har jag ingen erfarenhet av men med det nämnda priset och att du kan återbruka befintliga armaturer så tycker jag inte att det är mycket att fundera på!
Om man är supernoga så kan färgtemperaturen från LED vara oattraktiv men det verkar specas av Biltema så man behöver inte bli överraskad.
Det vore kul att få jämföra biltemas ledrör med dyrare fabrikat. Troligen tillverkas samtliga i Asien och den största skillnaden mellan fabrikat av samma årgång är nog priset...

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

Vardon  
#481701 Generellt är jag alltid allergisk mot biltema även om jag handlar där. Men allt ser så bra ut i specifikationerna men när det ska använda kommer verkligheten ikapp.

Dock är det mest ganska mycket dyrare. Kollade på storel om ledlysrör och de flesta verkar ligga runt 2-300 kr / st det tar tid att tjäna igen.

https://www.lampgrossen.se/product/Osra ... ricerunner

fanns det ialla fall osram för 95 kr, kanske kan vara ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481706
Bild

https://www.clasohlson.com/se/Takarmatu ... r366775000

Typ såna har jag tre stycken i kontoret, nästan för mkt ljus men bra.

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482113 Nu har jag installerat LED i några armaturer. Se till att den inbyggda reflektorn i röret kommer uppåt/inåt armaturen. (Tunnt vitt band som blir mörkt vid tänt rör)
Ljuset är något bättre än från originalrören och jag sparar halva effekten. Totalt sparas 48x18W = 864 w i hela hallen eller ca 1:-/tim.
Jag är rätt nöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

Robertberg  
#482182 Har du släckt sparar du ännu mer :grin:

Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

axwell  
#482198 [
hlb skrev:av hlb » Igår, 19:55
Nu har jag installerat LED i några armaturer. Se till att den inbyggda reflektorn i röret kommer uppåt/inåt armaturen. (Tunnt vitt band som blir mörkt vid tänt rör)
Ljuset är något bättre än från originalrören och jag sparar halva effekten. Totalt sparas 48x18W = 864 w i hela hallen eller ca 1:-/tim.
Jag är rätt nöjd.


Robertberg skrev:v Robertberg » Idag, 12:24
Har du släckt sparar du ännu mer :grin:


Och om du hade mätt upp hur mycket dom gamla drog i verkligheten så hade skillnaden varit ännu större. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482202 Har fortfarande några kvar att byta, så jag kan jämföra. Det funkar väl att mäta med tångamperemeter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482209 De funkar att mäta med en sån.

Blir även en stor skillnad på startström till HF armaturer jämfört med konventionella med drossel

Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

axwell  
#482238
hlb skrev:Har fortfarande några kvar att byta, så jag kan jämföra. Det funkar väl att mäta med tångamperemeter.


Mät med en skaplig tångamperemeter tex runt tändtråden från strömställare.
Först direkt efter start och sen 15 min senare.

"Falsk matematik" kan det bli om du multiplicerar märkeffekten med antalet lysrör och jämför med vad amperemeterns värde motsvarar.
Vi betalar på elräkningen enl. det amperemätaren visar * nätspänningen (omvandlat till kWh) . 😡


Ändå behöver du inte ta hänsyn till reaktiva effekten.

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482239 Med tångamp-meter-ampere x spänning mäter jag väl Voltampere, men vad kan fasfaktorn vara på en lysrörsarmatur respektive LED?
LED-en är väl ganska snäll tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482242 Nästa potatis är formfaktorn. Likriktar LED-en?
Förr kunde man få billigare el-värme om man lade en diod i serie med elementet som då förstås måste vara bättre dimensionerat för att klara samma värme.
Själv testade jag med chefens skrivbordslampa och han fick gräslig huvudvärk hela dagen, så jag vågade aldrig tala om spektaklet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482717 Nu är bytet klart. Något bättre ljus. Tångamperemetern visade 0,31 amp per armatur ( 2 rör) för gamla rören , vilket stämmer väldigt väl med uppgivna värden. Nya rören ger halva strömkostnaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482734
hlb skrev:Nu är bytet klart. Något bättre ljus. Tångamperemetern visade 0,31 amp per armatur ( 2 rör) för gamla rören , vilket stämmer väldigt väl med uppgivna värden. Nya rören ger halva strömkostnaden.

Lite nyfiken" något bättre ljus" jämfört med de gamla rören som byttes ut? Isf hur gamla?

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482737 De flesta rören hade gått 12 år och gissningsvis 7000 tim, men två armaturer var bytta i vintras, och även här var LED-en bättre. Orginalen hade inte mattats nämnvärt på 12 år. Ingen tvättning av glasen utfördes.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).