SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

13 inlägg 9338 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#482065 I början av maj hade jag förmånen att få åka över till Sandefjord i vårt västra grannland och vara med på en skogsdag för skolbarn i olika åldrar. Nu äntligen har jag fått ihop text, bilder och video från besöket. Bättre sent än aldrig.

Mannen som höll i trådarna när 41 elever högg, sågade, täljde och dräpte råttor var Skogsforums välkände medlem @Jens Skoog. Eller Jens Stenklev som han egentligen heter. Jag fick med mig lite bilder och film och tänkte berätta lite om Jens upplägg för att få ut mer skogskunskap i skolan. Förhoppningsvis kan det inspirera fler till att arrangera skogsaktiviteter för de egna barnens eller barnbarnens klasser, för närliggande skolor eller kanske t o m för ett gäng lärare. Helt klart är att en bra dag i skogen sätter bestående positiva intryck hos både elever och lärare. Häng med bland spjut och skid-pilbågar!

Först vill jag dock skriva några rader om Jens Skoog: Jens är en välkänd profil både på Skogsforum och i Sandefjords villaområden. Han började sina dagar i en sjöfararfamilj i skärgården men hamnade till slut med skogen som sin största passion. Däremellan har han hunnit arbeta som lärare och rektor i flera norska skolor och även några år som lärare i HongKong. Lärarkarriären rundade Jens av med några år på Haukerödsskolan i Sandefjord. Här drev han under många år olika skogsprojekt för skolbarn tillsammans med närliggande skogsägare och också med Vestfold Skogselskap som jag ska berätta lite mer om längre ner. Bl a byggde de ett helt järnåldershus i en skogsbacke. Ett mäktigt projekt!

Jens är också en fena på motorsågar (helst Stihl om han får välja själv). Både att använda dem och att reparera. Efter pensionen går det mesta av tiden åt att hjälpa Sandefjords villaägare att röja upp i allt för frodiga thujahäckar eller ta ner granar och andra träd som vuxit ur sina trägårdar. Verksamheten bedrivs i det egna företaget med namnet ”Plunder og Smaapluck”. För de svåraste projekten där träden måste tas från toppen tar han ibland hjälp av @tretoppen som ni också känner här på skogsforum och det ryktas även om att han t o m haft svensk hjälp helt nyligen. :mrgreen:

Utöver motorsågsjobben så engagerar sig Jens också i Vestfolds Skogselskap. Det finns flera regionala Skogselskap i Norge samt en central moderförening: Det Norske Skogselskap.
Dessa Skogselskap liknar vårt svenska Skogssällskap till sitt ursprung och tillkomst för ett sekel sedan men till skillnad mot sitt svenska systersällskap så bedriver inte Skogselskapen någon virkeshandel eller någon förvaltning av andras fastigheter. Det kanske är mer korrekt att jämföra med Föreningen Skogen idag. Man vill verka får ett bättre skogsbruk med hjälp av kunskapsspridning och även med viss plantodling.

Med jämna mellanrum gör Jens och hans vapendragare Thor Anton Andersen skogsdagar för Sandefjords skolklasser. Jens och Thor Anton jobbar ideellt men Skogselskapet får ersättning från skolorna. Ca 4-5000 NOK per tillfälle. Jag fick förmånen att följa med på en typisk skogsdag och den här gången var det en mindre skola i Sandefjord som kom med 41 elever från åk 1 till 7. Stor åldersspridning med andra ord! Upplägget var en heldag och det var väldigt praktiskt orienterat. Barnen fick jobba med yxor, bågsågar, knivar och pilbågar. För en urbaniserad förälder kan det onekligen te sig lite farligt men Jens säger att det brukar gå bra för det mesta. Det är dock lugnast när inga föräldrar är med och jagar upp sig.

Edit: Jens förklarade att de som använder bågsågen har skinnhandskar på sig. TOOLS (Svensk) sponsrar dem med handskar sedan några år tillbaka. Handskarna skyddar mot "fingerkap" om bågsågen hoppar. En hoppande bågsåg ger gärna 6 - 7 styng i en finger enligt Jens :-ss

Nu finns det mycket säkerhetstänk bakom hur de olika stationerna och arbetsuppgifterna är utformade. Det viktigaste är att den som ska prova på att såga eller klyva en vedklabb inte riskerar få en kompis intumlande inom yxans eller sågens räckvidd.

En del av barnen som var i skogen den här dagen hade varit ute förut och visste vad det handlade om. Några av de yngsta var lite trevande i början men fram på dagen var det full rusch på alla elever.

Tillsammans med några lärare från skolan körde Jens och Thor Anton ett antal olika stationer där barnen fick prova på en massa olika moment. En blandning av lekar och hantverk:

Såga ved
Alla barn oavsett ålder fick prova på att såga ved med en stor bågsåg. Två och två hjälptes de åt och efter lite knackig start kom de i takt och den ena vedbiten efter den andra ramlade i backen.

Klyva ved
Den kapade veden klövs med yxa. Varje yx-station hade en liten inhägnad så att ingen tog sig in till den som klöv med risk att få yxan på sig. Efter en kort genomgång hur man siktar och hur man ska ta loss yxan från huggkubben om den fastnar (utan att få fingrarna emellan) så blev det snabbt småved av vedklabbarna. Även de minsta barnen tog sig an vedklyvningen med omfattande beslutsamhet och glädjen över ett spräckt vedträ var påtaglig. Kluven ved plockades snyggt och prydligt i säckar.

Fälla träd i gallring
De äldsta årskurserna fick med hjälp av yxa (riktskär) och bågsåg fälla några träd i en klen gallring. Alla träd skulle sen kvistas med yxa, kapas i hanterbara längder och sedan bäras fram till vedgården. Det här gillade ungarna och alla fingrar och tår klarade sig.

Tälja med kniv
I ett stort träblock satt ett gäng skarpslipade ”moraknivar” och på täljplatsen fanns några stockar i vinkel att sitta på. Instruktionen var tydlig att inte sitta för nära och bara tälja ifrån kroppen och det verkade helt självklart att följa. Här täljdes det pinnar och spjut med stor frenesi.

Stapla trissor
Varje grupp skulle försöka bygga så högt torn man kunde med hjälp av stocktrissor. Alla trissor var snedkapade så det gällde att välja och vrida så att det blev rakt och stabilt. En gruppmedlem ansvarade för mätningen och det gällde att mäta när tornet var som högst – precis innan det ramlade ihop. Bra gruppövning!

Skjuta med pilbåge
Nu syntes det att man var i Norge! Pilbågarna var tillverkade av gamla längdskidor! Smart konstruktion och antagligen obegränsat med råvara i det här landet Barnen sköt både med egentiäljda pilar och färdiga pilar som fanns på plats.

Lägga landgång (inte stöta marken)
Grövre, ca 30-40 cm höga ”stubbar” var utlagda med lagom avstånd. Här gällde det för barnen att m h a en planka ta sig fram från en stubbe till nästa. Utan att stöta marken. Plankan skulle läggas mellan stubbarna och när man kom över till stubbe nr två var det bara att balansera på stubben och flytta om plankan för att komma vidare till nästa stubbe. Ganska knepigt för de mindre barnen, men kul!

Gråstensboule
Två lag med varsina två stenar per lagmedlem. Ena laget hade blåa stenar och det andra röda. Det gällde att kasta sin sten så att den kom närmast målet (en påle) och att den sen blev kvar där.

Skotkärrestafett med vedkubb
På skogsvägen kördes det skottkärrestafett. Två lag, en varsin skottkärra och mitt i skottkärran en grövre vedklamp som ställts på högkant. Varje lagdeltagare skulle runda en sten 20 meter bort och sen tillbaka för att växla. Ramlade vedklampen ner fick lagmedlemmen gå tillbaka och börja om. Gastkramande tävling!

Blindløypa
Följ ett snöre genom skogen. Med förbundna ögon. Det var skapligt rensat för kvistar i ansiktshöjd men det fanns en hel del ris och hinder på marken. Skogen är inte farlig ens när det är mörkt!

Drep Rotta (döda råttan)
Ett PVC-rör hade satts fast i ett träd, vertikalt med lite lutning. Ett gäng stora ”råttor” tillverkade av en raggsocka, en bit kabel eller rep till svans och eltejp som höll ihop kräket. En person släppte ner råttan i toppen av röret och en annan stod beredd med ett bollträ för att klipppa till den när den kom ut i andra änden. Reaktionsövning som var svår men lyckan var stor när det väl blev träff.

Naturstig med tipsfrågor
Precis som det låter. Snitslade med band som det stod Skogsforum/Gallringsdagarna på!

Mitt på dagen var det grill- och fikapaus i gapskjulet och det gav nya krafter för några timmar till i skogen.

Sådana här aktiviteter är nog väldigt betydelsefulla för att alla barn ska få en känsla för skogen. I Sverige finns en omfattande Skogen i Skolan-verksamhet med stor spridning runt om i landet. Jag har tittat lite på Skogen i Skolans sajt och där finns många bra övningar och lekar för barn i alla åldrar. Man har satsat mycket på att ta fram bra läromedel för skolorna och man har tillsammans med skolorna identifierat mer än 1000 s k skolskogar som skolorna kan använda för utomhusundervisning om både skogs- och andra NO-ämnen. Dessa skolskogar kan man hitta i en databas på Skogen i Skolans sajt.

Skillnaden mot Jens och Thor Antons upplägg är att det var påtagligt mycket mer praktiskt arbete på andra sidan kölen. Såga, klyva ved, tälja, fälla träd, kvista, kapa, bära ut...
Jag kan förstå om det finns mer än en lärare (eller förälder med för den delen) som backar på tanken att släppa lös ungarna bland sylvassa knivar, yxor och bågsågar men det fungerar uppenbarligen. Inget värre än det gått att lösa med lite plåster.

Det var lärorik och inspirerande att vara med och jag hoppas att det här också kan bidra med inspiration för fler att engagera sig. Många här på Skogsforum skulle säkert kunna göra riktigt bra skogsdagar för barnens eller barnbarnens klasser. Det skulle garanterat vara uppskattat av både barn och lärare.

Eller ta kontakt med Skogen i Skolan för att få lite tips om hur man kan hjälpa till. Det finns ju ett bra ordspråk som säger att ”det ska böjas i tid det som krokigt ska bli”. Ju fler barn som förstår att en skog är något som brukas, som ger nyttigheter och som är förnyelsebar, desto färre blir det kanske som växer upp till ”balkongbiologer” för att använda ett uttryck som florerade här på forumet tidigare i veckan.

Tack Jens och Thor Anton för en härlig dag i skogen med ungarna och lycka till med ert fortsatta arbete!

Här hittar ni videon:


Och här finns bilder från dagen:


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:04, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

isteskog  
#482069 Jens och hans medhjälpare gör ett jättejobb med att få dagens norska ungdomar att få förståelse för vad skog och friluftsliv är för något. Mössan av för dessa entusiaster .... 🤗

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

Erre  
#482071 Roligt att få se film från en sån här dag.

Fantastiskt arbete ni gör för ungdomarna!
Är så galet imponerad.

:-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

Tretoppen  
#482072 Hjelmen av for den fantastiske jobben @JensSkoog gjør! Dette er gull verd for barn og ungdom; la dem få jobbe praktisk i skogen gir både lærdom og interesse. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

JensSkoog  
#482074 Vad duktig du är @Torbjörn Johnsen 🤗

Och skarpögd :surp: . Du har ju fått med dig det allra mesta på ett jättebra sätt. :-bd

Skidbågarna är väl norska - fick ideen till dom när jag kollade priset på bågar i affären, men
du berättade inte något om dom grymma skinnhandskorna som ungarna använder. De
spronsrade TOOLS (Svensk) oss med några år tillbaka, och säkrar emot fingerkap
från bågsåg som hoppar - en hoppande bågsåg ger
gärna 6 - 7 styng i en finger :mrgreen: :mrgreen:

Om någon skulle ville ha idéer till dagar eller specifikationer på hur vi gör, så är det
bara att ta kontakt på PM. Gäster på dagarna är ochså hjärtligt välkomna. Nu är
det inga flera dagar i höst, men snart börjar planerandet för våren :wink:

Min hovudidé är ju att barnen genom praktisk arbete ska få läre sig om skogen som en
råvara och en ressurs som vi ska använda och jobba i utan att den tar slut :grin:

Som jag säger till barnen:
Skog och olja, båda är dom solsken som har lagrats. Det som
skiljer är att oljan tar slut, men det gör inte skogen om vi sköter
den väl och höstar av den
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

stegmaster  
#482079 Dette var virkelig trivelig å se Jens. :-bd
All ære til dere som holder på med dette, det kan ikke vurderes høyt nok. ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

Göt  
#482082 Blir djupt imponerad, Vilket bra arbete 🤗 :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

tallen100  
#482093 Lysande både Jens och filmskaparen :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

sundelius  
#482105 Som jag väntat på detta reportage.
Jag och Jens har ju diskuterat ofta om hans skogsdagar och eftersom jag är en sån hemmaråtta har jag inte fått sett det irl.
Vad ska man säga:
Jens, du är en fantastisk människa som gör en ovärderlig insats 🤗 🤗 🤗
Tack också till Torbjörn för det som vanligt mycket välgjorda repotaget :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

röjar kalle  
#482165 Du och din kamrat skall ha all heder för ert fina jobb. ^:)^ ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

hoje  
#482187 Fantastisk innsats dere gjør for ungene, dette har de veldig godt av å lære. Jeg er mektig imponert! Fin artikkel også :)

Avatar Fallback

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

Eremiten 74  
#497321 Ett trevligt och väl gjort reportage :-)
Ett väldigt bra initiativ till att öka kunskapen om skogen som arbetsplats och fritid sysselsättning. Något som borde vara med i läroplanen både i Sverige och Norge.
Det borde finnas en Jens i alla kommuner :-)

Avatar Fallback

Re: Skogsdag för norsk skola, med Jens Skoog (Video)

Hema  
#498436 Härligt reportage. Tummen upp till både deltagarna och reportern. :-bd :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).