Avverkning (slutavverkning)

Plantera gran på betesmark som betas

9 inlägg 6000 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera gran på betesmark som betas

Rassmusolsson  
#482047 Hej!
Jag har tänkt att utföra en avverkning av en mindre grandunge i vinter som står på en betesmark som betas av kor.
Jag vill helt återplantera med något trädslag, helst gran men det beror på om korna ger sig på plantorna? Hade det fungerat att spruta med växtskyddsmedel?

Hade även tänkt flytta plantor från ett Björkbestånd till betesmarken. Plantorna är ca 70 cm höga. Tror ni det finns någon vits i det?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Plantera gran på betesmark som betas

Elfving  
#482050 Det är nog inget problem om det är lagom antal kor på lagom antal hektar. Kor äter inte gärna gran om annat finns men får de för sig att bo på platsen kan plantorna nog bli manglade!
Att flytta björkplant som är så pass stora är svårt, de torkar gärna ut innan de hunnit återetablera rötter. Vissa år kanske det går men generellt så är det ett misslyckande.

Ha is i magen istället. Björk brukar komma av sig självt på passande marker men visst tar det några år extra. Å andra sidan behöver du inte göra mer än att röja bort allt annat som du inte vill ha de närmsta tio åren.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran på betesmark som betas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482062 Ingen bra ide. Man håller djur för att hålla marker öppna och det som de inte äter upp det trampar de ner. Däremot är deras trampande en utmärkt markberedning så den dagen du tar bort djuren så kommer granen lätt av sig själv.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran på betesmark som betas

jannee  
#482064 Djuren (korna) trampar ytterst sällan ned några granplantor, däremot kan de gå illa åt rothalsarna (rötterna) med sitt trampande. Du får med andra ord räkna med något högre risk för rotröta i ditt kommande bestånd - men det rör ju inte dig, blir nästa generation.
På den gamla goda tiden gick korna på skogen, vilket i sin tur innebar att de också höll efter lövbuskarna = dina eventuella björkplantor som skulle överleva tuggar korna i sig. :grin:
Vill du ha in löv passa då på att kultivera marken i början av Augusti, i samband med att björkfrön sprids.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran på betesmark som betas

Rassmusolsson  
#482114 Tänkte likadant som dig att korna förr gick i skogsmarkerna. Rotröta är en stor risk men ni tror inte korna ger sig på själva plantorna? Plantorna är som sagt ca 70cm som jag hade tänkt att plantera. Ett alternativ skulle vara att plantera löv men jag tror korna ger sig på dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera gran på betesmark som betas

Göt  
#482120 Det beror ju på betestrycket. Och lite vad du har för kor där, är dom sådana att dom äter på träden redan nu så är det nog kört. Annars så fungerar det bra...

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran på betesmark som betas

Rassmusolsson  
#482126 Det är vanliga ungdjur men jag har inte sätt att de har knagat på andra träd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera gran på betesmark som betas

Göt  
#482129 då kan du nog vara lugn, och prova att plantera

Avatar Fallback

Re: Plantera gran på betesmark som betas

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483308 Grannens ungdjur repar gärna sly m.m

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).