Skogsekonomi

Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdelar!?

8 inlägg 4607 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdelar!?

Jungman  
#482013 Hej!

Funderar lite inför kommande deklaration..
Har slutavverkat en del senaste åren, har således gjort avsättningar både till skogskonton och periodiseringsfond.

I år ligger jag på ett underskott och kommer därför balansera detta i deklarationen med antingen uttag från skogskonto eller genom återföring av pfond. Frågan är då vad som är smartast.

Har planer på att bygga upp räntefördelning så jag får ut lite pengar till "inte så jkla hög skatt"..

Vad finns det för fördelar/nackdelar?

(Och till er som inte tänkt bidra med något konstruktivt utan bara hänvisa till LRF ellet liknande vill jag säga att ni inte behöver göra er besvär! :-bd )

Tack på förhand!


Senast redigerad av Jungman ons 22 nov 2017, 23:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

Chuck Norris  
#482017 Jag skulle vilja påstå att det är mycket konstruktivt att råda dig till att ta råd från sakkunnig ex redovisningsbyrå istället för att lyssna på alla förståsigpåares gissningar :???:

Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

alias  
#482022
Jungman skrev:Hej!

Funderar lite inför kommande deklaration..
Har slutavverkat en del senaste åren, har således gjort avsättningar både till skogskonton och periodiseringsfond.

I år ligger jag på ett underskott och kommer därför balansera detta i deklarationen med antingen uttag från skogskonto eller genom återföring av pfond. Frågan är då vad som är smartast.

Har planer på att bygga upp räntefördelning så jag får ut lite pengar till "inte så jkla hög skatt".. men vad jag förstår spelar det ingen roll då detta justeras i uträkning av kapitalunderlaget..?

Vad finns det för fördelar/nackdelar?

(Och till er som inte tänkt bidra med något konstruktivt utan bara hänvisa till LRF ellet liknande vill jag säga att ni inte behöver göra er besvär! :-bd )

Tack på förhand!


Jag håller i stort med Chuck Norris om att råd från någon på ett nätforum bör kompletteras med rådgivning av sakkunnig som granskar just din skattemässiga situation.

Ett grundläggande tips som jag skulle ge dig är dock att kolla när du har gjort insättningar på skogskonton och avsättningar till periodiseringsfonder. Periodiseringsfonderna har jag för mig skall återföras senast efter 6 år och skogskontot faller ju automatiskt ut till beskattning efter 10 år. Jag gissar alltså att du har störst nytta av att återföra periodiseringsfonderna (om avsättning till detta har gjorts i samma deklarationer som skogskontoinsättning), för att slippa att hamna i en situation om något eller några år där du tvingas skatta fram mer pengar än du önskar.

Jag vill dessutom minnas att tågordningen på sida 2 på NE-blanketten gör att du inte kan räntefördela ut medel från periodiserings- och exp.fond., vilket går med uttag från skogskonto.
OBS! Detta är taget fritt ur mitt minne (orkar inte gå in på SKV:s hemsida och kolla det nu), kolla noga så att jag inte minns fel innan du tar några beslut.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

Nolarn  
#482024 När kapitalunderlaget för räntefördelningen beräknas görs bara avdrag för halva beloppet på skogskontot. Så därför är det bättre att ha kvar skogskontot istället för periodiseringsfonder med hänsyn till räntefördelningen.

Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

Jungman  
#482038 Det är min slutsats också efter att ha räknat lite samt kikat på skatteverkets hjälpblankett för uträkning av kapitalunderlaget. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

Jungman  
#482043
alias skrev:
Jungman skrev:Hej!

Funderar lite inför kommande deklaration..
Har slutavverkat en del senaste åren, har således gjort avsättningar både till skogskonton och periodiseringsfond.

I år ligger jag på ett underskott och kommer därför balansera detta i deklarationen med antingen uttag från skogskonto eller genom återföring av pfond. Frågan är då vad som är smartast.

Har planer på att bygga upp räntefördelning så jag får ut lite pengar till "inte så jkla hög skatt".. men vad jag förstår spelar det ingen roll då detta justeras i uträkning av kapitalunderlaget..?

Vad finns det för fördelar/nackdelar?

(Och till er som inte tänkt bidra med något konstruktivt utan bara hänvisa till LRF ellet liknande vill jag säga att ni inte behöver göra er besvär! :-bd )

Tack på förhand!


Jag håller i stort med Chuck Norris om att råd från någon på ett nätforum bör kompletteras med rådgivning av sakkunnig som granskar just din skattemässiga situation.

Ett grundläggande tips som jag skulle ge dig är dock att kolla när du har gjort insättningar på skogskonton och avsättningar till periodiseringsfonder. Periodiseringsfonderna har jag för mig skall återföras senast efter 6 år och skogskontot faller ju automatiskt ut till beskattning efter 10 år. Jag gissar alltså att du har störst nytta av att återföra periodiseringsfonderna (om avsättning till detta har gjorts i samma deklarationer som skogskontoinsättning), för att slippa att hamna i en situation om något eller några år där du tvingas skatta fram mer pengar än du önskar.

Jag vill dessutom minnas att tågordningen på sida 2 på NE-blanketten gör att du inte kan räntefördela ut medel från periodiserings- och exp.fond., vilket går med uttag från skogskonto.
OBS! Detta är taget fritt ur mitt minne (orkar inte gå in på SKV:s hemsida och kolla det nu), kolla noga så att jag inte minns fel innan du tar några beslut.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias


Tack för din input.
Det det stämmer att återföring av pfond sker efter ränteförelningen i NE-bilagan. Så det blir svårt att nyttja räntefördelning för att skatta fram pfonden men det spelar ingen roll, för jag har inte byggt upp någon sådan..... än.

Dessutom verkar det vara som Nolarn skriver, nämligen att skogskonton är fördelaktigare vad gäller beräkningen av kapitalunderlaget.

Lutar nog mot att jag återför pfonden. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

alias  
#482044
Jungman skrev:
alias skrev:
Jungman skrev:Hej!

Funderar lite inför kommande deklaration..
Har slutavverkat en del senaste åren, har således gjort avsättningar både till skogskonton och periodiseringsfond.

I år ligger jag på ett underskott och kommer därför balansera detta i deklarationen med antingen uttag från skogskonto eller genom återföring av pfond. Frågan är då vad som är smartast.

Har planer på att bygga upp räntefördelning så jag får ut lite pengar till "inte så jkla hög skatt".. men vad jag förstår spelar det ingen roll då detta justeras i uträkning av kapitalunderlaget..?

Vad finns det för fördelar/nackdelar?

(Och till er som inte tänkt bidra med något konstruktivt utan bara hänvisa till LRF ellet liknande vill jag säga att ni inte behöver göra er besvär! :-bd )

Tack på förhand!


Jag håller i stort med Chuck Norris om att råd från någon på ett nätforum bör kompletteras med rådgivning av sakkunnig som granskar just din skattemässiga situation.

Ett grundläggande tips som jag skulle ge dig är dock att kolla när du har gjort insättningar på skogskonton och avsättningar till periodiseringsfonder. Periodiseringsfonderna har jag för mig skall återföras senast efter 6 år och skogskontot faller ju automatiskt ut till beskattning efter 10 år. Jag gissar alltså att du har störst nytta av att återföra periodiseringsfonderna (om avsättning till detta har gjorts i samma deklarationer som skogskontoinsättning), för att slippa att hamna i en situation om något eller några år där du tvingas skatta fram mer pengar än du önskar.

Jag vill dessutom minnas att tågordningen på sida 2 på NE-blanketten gör att du inte kan räntefördela ut medel från periodiserings- och exp.fond., vilket går med uttag från skogskonto.
OBS! Detta är taget fritt ur mitt minne (orkar inte gå in på SKV:s hemsida och kolla det nu), kolla noga så att jag inte minns fel innan du tar några beslut.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias


Tack för din input.
Det det stämmer att återföring av pfond sker efter ränteförelningen i NE-bilagan. Så det blir svårt att nyttja räntefördelning för att skatta fram pfonden men det spelar ingen roll, för jag har inte byggt upp någon sådan..... än.

Dessutom verkar det vara som Nolarn skriver, nämligen att skogskonton är fördelaktigare vad gäller beräkningen av kapitalunderlaget.

Lutar nog mot att jag återför pfonden. :)


Jag är av samma åsikt gällande effekten av saldo på skogskonto, jmf. avsatta medel till periodiseringsfond, när det kommer till effekten på räntefördelningsunderlaget.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Återföra pfond eller uttag från skogskonto? För/nackdela

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482185 Vilken av fonderna förfaller först? P-fonden är ju bara 5 år, skogskonto 10 år. Jag hade tagit den som var närmast i tid, för att få framtida handlingsfrihet.

Innan du pratar med någon professionell, bilda dig en egen uppfattning. Sen så stämmer du av att du tänkt rätt. Det är inte så jäkla svårt, det svåra är att spå om framtida inkomster och skattenivåer!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).