Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft drivna skogsvagnar

26 inlägg 14512 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44861 Om det är elstyrning o 2 hastigheten så är det säkert för att styra utvinklingen av pumparna.

FTG
Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#45312
gnisten83 skrev:Om det är elstyrning o 2 hastigheten så är det säkert för att styra utvinklingen av pumparna.


Isåfall måste elstyrningen reglera en elventil som styr ett servoflöde som ändrar vinklarna på motorerna.
För jag har både tryck, retur och en liten ledning till hydraulmotorer och till hydraulpumpar, och som jag minns från skolan, är det det som styr utvinklingen på pumparna, bl.a.
D.v.s. lastkännande system.
Hade dock förväntat mig läckoljeledningar på motorerna, men det ser inte så ut.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45364 Styrledningen har du nog bara till pumparna, på hjulmotorerna är de nog dräneringsledningen eller hänger de klena ledningarna ihop kanske för isf har du mer avanserade hjulmotorer

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#45833
gnisten83 skrev:Styrledningen har du nog bara till pumparna, på hjulmotorerna är de nog dräneringsledningen eller hänger de klena ledningarna ihop kanske för isf har du mer avanserade hjulmotorer


På skördaraggregat, och liknande är läckoljeledningen mycket gröve, vi talar kanske trekvarttumsslang som sitter nu. Det är det som fått mig att fundera, för läckoljeledningarna ska kunna hantera ett antal liter per minut vid behov, och det blir nog svårt med det på retursidan på hjulmotorerna? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

stegmaster  
#46113 Det verkar inte vära nåt fel på drivningen på den her vagnen, kanskje lite annorlunda med kran och "grip"?

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46143 På min gamling är drivning till delningsblocket 3/4" och ut till drivmotorerna 1/2" har jag för mej,
men dräneringen till motorerna är 3/8".

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#46636 Lyckades ta en bild på ID-brickan till hydraulpumparna, men det säger inte mig mycket. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46665 Vart tar den andra änden av de klena vägen då?

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#47162
gnisten83 skrev:Vart tar den andra änden av de klena vägen då?


Den ena går in i ett fördelningsblock, som det är en hel flock anslutna slangar till i samma grovlek.. Men det ser ut som om fyra slangar går bakåt, två till varje hydraulmotor skulle jag tippa på, om det nu inte är något som ger tryck till kolvarna som pressar ner rullarna.

Den andra slangen är jag inte säker på, båda två går in i en slanghärva, och det är svårt att följa dom, men det ser ut som om den går på en grov tryckslang efter trycksidans filter.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

Lill Nalle  
#48107
OlaE skrev:
gnisten83 skrev:Finns dubbla pumpar som ett tillbehör?
Då hänger det på om dom använder det till att få 2 hastigheter eller om hjulmotorerna är så mkt större?


Jag vet dock inte om det var Moheda som monterade dit pumparna original - Högsby gård i Kalmar hade vagnen förut, och då hade dom den till att röja med, hade ett röjningshuvud som de monterade längst upp på kranen, sitter ditsvetsade fästen på utskjutet samt det medföljde ett stag man monterar i sista stöttorna, vilket avlastar kranen.

Så röj-aggregatet gick på de båda pumparna, medan kranens hydraulik gick på Valmetens.
Idag går hela vagnens hydraulik på de båda hydraulpumparna.

Jag kan inte säga exakt hur stora motorerna är till drivrullarna, eller vad hydraulpumparna ger, men de är nog gjorda för 1000-varvstraktorer, och Valmeten har 540varv, och 540E, men det går bra ändå. :)
Ringde nämligen till Moheda och pratade med dom, och de frågade vilken traktor som gick för vagnen, och när jag sa att det var Högsby gårds traktor med, så sa de att det var okej.
Jag ska kolla efter id-brickor nästa gång jag ska ner och rota ibland hydraulmotorerna.

Men det är nog inga vanliga kugghjulspumpar, då det går ner två tunna hydraulslangar till dem, antar att det är för att kunna öka och minska deplacementet, dvs lastkännande system, om jag inte har helt fel.

Just det, det glömde jag nästan - det finns två hastigheter på drivningen också, elektriskt ställbart i 2 lägen.


Det var intressant att läsa om era vagnar! för jag själv har kört mohedavagn i många år! hur är det med 2 hastigeter?
jag har bara en fram o bak! det enda jag kan tänka är bra, är vid branta backar när det är is då man kan köra fortare och slippa gå ner i 2 an som jag får göra! är det så att det är paralell kopplat i låg och serie kopplat i hög?

Hälsningar! Lill Nalle

Avatar Fallback

Re: Dragkraft drivna skogsvagnar

OlaE  
#48196
Lill Nalle skrev:
Det var intressant att läsa om era vagnar! för jag själv har kört mohedavagn i många år! hur är det med 2 hastigeter?
jag har bara en fram o bak! det enda jag kan tänka är bra, är vid branta backar när det är is då man kan köra fortare och slippa gå ner i 2 an som jag får göra! är det så att det är paralell kopplat i låg och serie kopplat i hög?

Hälsningar! Lill Nalle


Det är inga jätteskillnader på hög/låg på vagnen, men det är klart märkbart.
Det är bra när man ska t.ex. passera ett surhål, och då gasar man på så man kommer igenom fort, istället för att smyga fram. :lol:
Hur det är kopplat, kan jag inte påstå att jag vet. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).