Uppvärmning

Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

69 inlägg 32545 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Skogstinsen  
#481825 Garanterat slut på exp.kärlet. Byt och sätt in ett på 300 liter. Ska vara MINST 10%. Jag har ett kärl på 400 liter (ack.tank 3m3 o system kanske 500 liter). Sätt det på returledningen, sparar gummiblåsan nåt oerhört. När det växlar i trycket så är det endera blåsan i kärlet som är trasig eller så är kärlet alldeles för litet. Sedan tycker jag att du kan sätta på en manuell kulventil bredvid den automatiska avluftaren. För det är alltså kopiösa mängder luft som ska ut ur vattnet. Och att öppna en avluftarkran med en hink under eller dra iväg en slang är väldigt snabbt och effektivt. Och ur ska luften för annars är det snart slut på ditt system då det rostar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481859 Ok. Jag skall prova idag att skjuta i mer luft o släppa ut samma mängd vatten o se ifall det hjälper... igår provade jag elda för fulla muggar, var tvungen att släppa ut vatten mitt i eldningen då säkerhetsventilen vara nära att lösa ut. Pannan slår automatiskt av om tempen går över 90+ i pannvattnet när tankarna är fulladdade, försökte provocera fram det igår men trycket blev för högt. Hade 80 grader i pannan o ca 90 i alla tankar å då stod trycket på 2,5 bar. Vill kunna elda max utan att behöva oroa mig.

Sanningen från förra ägaren kryper fram mer o mer. Han hade strax under 3 bar när han hade laddat fullt så hans säkerhetsventil löste vid 3 bar, min löser vid 2,5. Jag bytte till 2,5 då den gamla va väldigt sliten o jag tycker 3 bar låter väldigt högt när rek arbetstryck i tankarna är 1,5 bar.

Skickar med en bild på systemet så ni ser va de är för dynga jag har installerat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Skogstinsen  
#481860 Men du skall ju inte fylla på med luft när du ska ur med luften! Sätt alla cirkulation pumparna på max (läge 3), stäng av kranarna som leder vattnet till elementen, fyll på vatten i systemet och samtigt öppnar du en kran på den högsta punkten inne i pannrummet. Har du ingen kran i samma höjd som avluftningen så rekomenderar jag dig att sätta dit en. En automatisk avluft.ventil kan många gånger låsa sig och inte utföra det den ska göra.

Fyller du systemet med vatten och samtigt öppnar avluftnings kran så blir det en jäkla skjuts och det kan "rycka lös" en luft bubbla som kan ligga i nåt hörn.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481861 Ja expansionkärlet är också begangnat.

Funderar på att byta skiten nu ändå, kan komma över ett expansionkärl av en kompis på 200L som gått i 1 år för 1000 spänn. Räcker de eller är de en dålig chansning?

Kan man plugga systemet genom att trycka in en miljöplugg snabbt medans man byter? En sån plastplugg med kona som man använder mycket till hydraulik. Börjar blir riktigt trött på detta nu, orkar inte ta kompledigt mer för att krångla med skiten :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481862
Skogstinsen skrev:Men du skall ju inte fylla på med luft när du ska ur med luften! Sätt alla cirkulation pumparna på max (läge 3), stäng av kranarna som leder vattnet till elementen, fyll på vatten i systemet och samtigt öppnar du en kran på den högsta punkten inne i pannrummet. Har du ingen kran i samma höjd som avluftningen så rekomenderar jag dig att sätta dit en. En automatisk avluft.ventil kan många gånger låsa sig och inte utföra det den ska göra.

Fyller du systemet med vatten och samtigt öppnar avluftnings kran så blir det en jäkla skjuts och det kan "rycka lös" en luft bubbla som kan ligga i nåt hörn.


Jag menar att fylla luft i expansionkärlet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Skogstinsen  
#481866
1511338435_20171122_090841.jpg
1511338331_20171122_090852.jpg
1511338294_20171122_090743.jpg
1511338243_20171122_090724.jpg
1511338482_20171122_090808.jpg
Så här ser det ut hemma hos mig i detta nu. Du ser kulventilen till avluftningen ovh även övertrycksventilen. Det sitter även en annan sorts ventil med ett litet hål och ett vred överst där man manuellt kan öppna och släooa ut luft/vatten. Jag hade automatiska avluftare förut som ser ut som en blank liten boll (5cm i diameter)men efter att 2 st gick sönder satte jag dit kulventiler.

När jag öppnar kran till avluftningen ställer jag en hink under röret som går ner efter väggen.

När jag hade automatiska avluftare höll jag på i 1 månad och trycket sköt i höjden så säkerhetsventilen öppnade. Efter jag satte dit kulventiler och öppnade dom så skakade rören efter väggen av all luft som kom ur!! Det kom säkert luft i 20-30 sekunder första gången jag öppnade.

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Skogstinsen  
#481869 Ser att du har expansionskärlet kopplat på den varma sidan. Det ska kopplas på returen från radiatorerna. Då leder du in typ 30-40 gradigt vatten i det.

När du nu har eldat och tankarna är i 70-90 grader längst ner så leder du ju in det i kärlet också. Så vid denna inkopplingen så klarar sig inte gummiblåsan i många år(om ens det).

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481872 Har kopplat likadant som förra ägaren gjort, o hans system har hållt i många år. Men du har säker rätt det sliter ju säkert mindre att ha det på returen. Men just nu idag så är det omöjligt för mig att sätta den på returen då platsbristen kommer bli brutal då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Skogstinsen  
#481877 Jag skulle tro att ditt exp.kärl är för litet.

Räkneexempel

En badtunna fyller du på med 2m3 med vatten som har temperaturen 8 C. Du värmer upp vattnet till en behaglig temperatur på 38 C. Hur mycket större blir volymen?

Lösningsförslag

Utvidgningen = (förändring temp) x (volymenhet) x (utvidgningskoefficient)

30 Cx 2m3 x 0,0021 = 0.126m3

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481880 Har haft mitt kärl på trycksidan sedan -05 och livslängd på 12år ska man nog vara nöjd med.
Förr när det sattes öppna kärl så ville man ha det direkt på pannan om det skulle koka, då gick ångan upp och ut istället för att ge tryckstötar i hela systemet.


Det är nog inte mycket genvägar kvar med din felsökning. Du måste tappa ner eller åtminstone göra det trycklöst så du kan felsöka kärlet ordentligt.

Hittade en firma som har prissatt frysutrustningen, det brukar vara möjligt att hyra över helgen för en byggdag.
http://www.brg.nu/webshop/view/frysmaskin-rems-frigo-2-220-v?prp=webshop%2Findex%2F85-1-vvs-verktyg1

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

axwell  
#481884
Skogstinsen skrev:Lösningsförslag

Utvidgningen = (förändring temp) x (volymenhet) x (utvidgningskoefficient)

30 Cx 2m3 x 0,0021 = 0.126m3


Som jag förstått det hela är inte vattnets utvidgningskoefficient huvudproblemet utan luften som finns i systemet. Vatten är ju förhållandevis stabilt jämfört med luft som utvidgar sig ca. 20 ggr mer än vatten.
Även om luft låter sig komprimeras lättare så ger det stora svängningar vid så här låga tryck och stora temperaturvariationer.

Rätta mig gärna om jag fel, risken finns. :oops:

Såg att vatten har 0,00018, luft 0,0037. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Skogstinsen  
#481886 Precis axwell. Det är luften, den ska ur. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481889 Klart luften ska ur, det är prio ett. Men med ett för lågt tryck (kallt) i systemet kommer det hela tiden tjuvsuga mellan eldningarna så då blir det ett sisifosarbete. För att det ska bli stabilt över tid måste även expansionskärlets lufttryck o volym vara ok. Ok? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481904 Nu har jag räknat ut ungefär vad hela mitt system rymmer i vatten mängd.

Ca 1750 L. Och har räknat ut att jag ungefär behöver ett expansionskärl på 148 L för att det ska räcka. Så rent teoretiskt så är det inte för litet.

Och eftersom jag har 1,5 meter till högsta punkt så bör trycket kunna vara runt 0,2 bar när vattnet är kallt utan få undertryck?

Om jag öppnar säkerhetsventilen samtidigt som jag pumpar i luft i kärlet o skjuter i luft tills vattnet slutar rinna å sedan släpper på lufttrycket tills jag har runt 0,5 bar lufttryck så bör förtrycket vara korrekt efter denna manöver?

Kan jag ställa in förtryck på 0,5 bar även om jag har 40 grader i vattnet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481905 Enligt många så ställer man förtrycket efter högsta punkt.. så då skulle ett förtryck på 0,2 bar räcka i mitt fall då jag endast har 1,5 m till högsta punkt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).