Trädfällning (arborist)

Vad krävs för att sektionsfälla?

18 inlägg 12122 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad krävs för att sektionsfälla?

TrioBrake  
#481824 Tjena!
Kan mycket väl finnas en tråd redan men då sökfunktionen på forumet inte vill funka så gör jag en egen tråd :)

Jag funderar starkt på att starta egen liten firma där jag ska erbjuda trädfällning åt folk.. Men tyvärr så kan man ju inte markfälla alla träd så jag funderar då på att kanske lära mig sektionsfälla också. Inget avancerat eller så finns ju ingen garanti för att jag ens kommer få några jobb men enklare sektionsfällning (om man ens kan säga så ;) ) Men då är ju frågan krävs det någon slags arboristutbildning? [emoji848]

Tack för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

röjar kalle  
#481900 Jag kan visa dig vilka grejor jag använder,bor inte långt i från dig passerar Heby också varje dag.Det framför allt du behöver vara är orädd för höjder.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

TrioBrake  
#481986
röjar kalle skrev:Jag kan visa dig vilka grejor jag använder,bor inte långt i från dig passerar Heby också varje dag.Det framför allt du behöver vara är orädd för höjder.


Det skulle vara jävligt schysst av dig! Får se när det passar dock, studerar Grusk (yrk-vux) skog i Ljusdal så är borta i veckorna :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

röjar kalle  
#482019 Du kan skicka ett pm när du har tid över.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

sipapu  
#482431 som jag uppfatar det krävs mist AB körkort och en utbildning inom trädklättring samt räddning av klättrare i nöd. alltså minst. själv är trädklättring facilitator och har AB körkort och med detta känner jag att jag kan ta på mig enkla sektionfällningar mend enkelt firning och beskärning. i en nära framtid ska ta C kört och en kompetensbevis inom motorsåg vid trädklättring.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

anersimyra  
#482433 Arbetar man ensam mot privatperson behövs inget motorsågskörkort överhuvudtaget. Vid fler inblandade är arbetsmiljöverkets enda krav klass AB vid allt arbete med motorsåg, i övrigt gäller arbetsmiljölagen, men den lagen ställer inget konkret krav på något motorsågskörkort.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

anersimyra  
#482434
sipapu skrev:som jag uppfatar det krävs mist AB körkort och en utbildning inom trädklättring samt räddning av klättrare i nöd. alltså minst. själv är trädklättring facilitator och har AB körkort och med detta känner jag att jag kan ta på mig enkla sektionfällningar mend enkelt firning och beskärning. i en nära framtid ska ta C kört och en kompetensbevis inom motorsåg vid trädklättring.

Arbetsmiljölagen säger att arbetstagare ska vara väl förtrogen med sina arbetsuppgifter, men säger inget om konkreta utbildningar. Däremot så ställer arbetsgivare och beställare konkreta krav på arbetstagares utbildning. Som företagare har du däremot ansvar för din egen arbetsmiljö och väljer själv om du vill gå någon utbildning. Det enda krav som finns där vite kan föreläggas är arbetsmiljöverkets krav på minst klass AB om du arbetar tillsammans med annan entreprenör eller anställda.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

röjar kalle  
#482470 Faan Anders jag börjar gilla dig mer och mer. :D

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

anersimyra  
#482482 . :-BD :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

Ferguson system  
#482496 Hentet fra: AFS 2012:1, §§ 17-18.

Krav på kunskaper
17
§
Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha
avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunska-
per som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.
Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg
har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med god-
känt resultat ska finnas.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

Ferguson system  
#482499 Videre står det om bruk av motorsag ved klatring:

6
Trädarbete med motorkedjesåg från en arbetsplattform eller genom
klättring
6.1
Trädarbete med motorkedjesåg från en arbetsplattform får endast
ut
föras av den som genomgått utbildning dels för arbete med arbetsplatt-
form dels för arbete med motorkedjesåg från arbetsplattform och som har
kännedom om vilka risker som sådant arbete innebär.
Trädarbete med motorkedjesåg genom klättring får endast utföras av den
AFS 2012:1
16
som genomgått utbildning i klättringsteknik samt utbildning för arbete med
motorkedjesåg genom klättring. Den som utför trädarbete med motorked-
jesåg genom klättring ska dessutom ha kännedom om de risker som arbete
med motorkedjesåg genom klättring innebär.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

anersimyra  
#482615 Regelverket gäller arbetstagare, egenföretagare ansvarar som sagt för sin egen arbetsmiljö, det enda utbildningskrav AMV ställer mot egenföretagare är minst AB vid arbete tillsammans med anställda eller annan företagare.

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

Ferguson system  
#482648
anersimyra skrev:Regelverket gäller arbetstagare, egenföretagare ansvarar som sagt för sin egen arbetsmiljö, det enda utbildningskrav AMV ställer mot egenföretagare är minst AB vid arbete tillsammans med anställda eller annan företagare.


Da er mitt spørsmål, hvor står det at en egenföretagare er fritatt fra lovteksten AFS 2012:1, §§ 17-18 ?

En egenföretagare er vel en næringsdrivende?

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

anersimyra  
#482651 Det står i inledningen i afs:en.

Användarvisningsbild

Re: Vad krävs för att sektionsfälla?

anersimyra  
#482655
Ferguson system skrev:
anersimyra skrev:Regelverket gäller arbetstagare, egenföretagare ansvarar som sagt för sin egen arbetsmiljö, det enda utbildningskrav AMV ställer mot egenföretagare är minst AB vid arbete tillsammans med anställda eller annan företagare.


Da er mitt spørsmål, hvor står det at en egenföretagare er fritatt fra lovteksten AFS 2012:1, §§ 17-18 ?

En egenföretagare er vel en næringsdrivende?

2 § allmänna tillämpningsområde
Denna lag gäller varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för arbetsgivares räkning. En egenföretagare som utför arbete utan anställda eller tillsammans med andra egenföretagare omfattas alltså inte av bestämmelserna, vi ansvarar helt och hållet själva för vår arbetsmiljö. Undantaget är förstås om vi arbetar på arbetsställe som omfattas av bestämmelserna. Arbetar vi ensamma mot privatkund finns ju inga bestämmelser att följa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).